 Cílem
této cesty bylo malé městečko Sorbolo nedaleko Parmy v
Itálii, kam se vydala skupinka deseti motorek z
Čech na místní sraz. Sestava lidí se dala dohromady především
na internetu přes motokonferenci. Sestava byla následující:
Pavel Remeník
Yamaha FJ 1200, Josef Kolár Honda Transalp, Jarda Honzajk Yamaha
XJR 1200, Tomáš Vávra Yamaha XJR 1300, Jirka Bašný BMW K100, Jindřich
Belšan Honda ST1100Paneuropean, Jirka Ernest + Petra Honda VFR,
David Hájek + Soňa Suzuki GSXR 750, Petr Farda Yamaha XJ600S,
Jirka Svozil Ducati Monster 600
Tento dokument
udává okolnosti tak, jak jsem je viděl já. Jel jsem mimořádně
sám, Jana musela zůstat v práci. Nejsem na
cestování single zvyklý, ale kolektiv byl dobrý, i když jsem v
podstatě nikoho neznal.
 Mašina
byla
zcela
v pohodě, pouze jsem na ní namontoval boční kufry Bieffe Elite 42l,
čímž se dosti rozšířila. Jak jsem později zjistil, nemělo to vůbec
vliv na spotřebu, na jízdní vlastnosti
pouze částečně v zatáčkách. Problém byly pouze zacpaná italská města
a Praha, kde jsem díky šíři mel problémy s kličkováním v kolonách.
Dále jsem už shodil původní Micheliny a obul Dunlopky - vpředu Arrowmax,
vzadu K275. Gumy byly už částečně jeté a dovezené z ciziny, avšak
subjektivně seděla mašina mnohem lépe, což jsem si ověřil i v Alpách.
Dále jsem též vyměnil původní svíčky Denso za nové NGK CR9E, které
jsou sice o stupínek teplejší než ideální osmičky, ale byly taktéž
v pohodě. Po této kůře jela mašina mnohem lépe a i lépe startovala.
Den
první - středa 10.5.2000 Teplice - Praha - Tábor - České
Budějovice - Český Krumlov; 260 km
Je
krásně a mne dnes čeká první úsek cesty - spojovací etapa. V Praze
máme sraz s Jirkou Bašným, Jindrou, Davidem a Jirkou Ernestem. Sraz
je určen v 17:30 u Meka v Průhonicích na výpadovce z Prahy na Tábor.
Vyrazil jsem po práci v 16:00 směr D8. Cestou mne přepadl silný
pocit potřeby vrátit se. Jak jsem později zjistil, byla to předzvěst
problémů v práci, které po dobu mé nepřítomnosti vznikaly... (A
to nejsem workoholic a strašně rád vypadnu). Ještě že jsem byl vybaven
zázrakem nové doby, telefonem GSM. V Praze jsem ještě nalil plnou
a namastil to do Průhonic. Na místo jsem dorazil se zpožděním asi
10 minut, ale nebyl jsem poslední. Po chvíli dorazili Ernestovi
a my vyrazili směr Český Krumlov. Kdo tuto silnici zná, ví, že je
to nuda, akorát kolem české Sibiře je pár zatáček. Informace Jirky
Bašného, že jezdí pomalu, se ukázala jako nepravdivá, jen tak tak
jsem litrům stačil, na dálnici chvílemi 150, na Táborský pak často
přes 120, ale nebyli tam žádné radary, takže jsme bez problémů dorazili
po osmé hodině do Krumlova. XJčko mělo delší odezvu na přidání plynu,
takže když za to JB s Jindoru vzali, chvíli mi ujížděli, než jsem
je dotáhnul. Výkonový rozdíl byl trochu cítit. Tam jsme po chvíli
tápání, jak je to s ostatními, nakonec vyrazili k domu, kde měl
domluveno spaní JB, ale nakonec jsme se vešli všichni. Pouze nás
překvapil krpál, v jakém byl dům umístěn. Majitel, sám zuřivý motorkář,
nás ustájil v podkroví. Ještě jsme vyrazili na večeři, když tu se
v lokálu objevil zbytek výpravy a diskuse se protáhla... Palačinka
mi moc nesedla, ale dostal jsem se z toho. Akorát jsem zjistil,
že nějak nemám kartáček a pastu, takže jsem to musel řešit nouzově...
Den
druhý - čtvrtek 11.5.2000 Český Krumlov - Studánky - Linz- dálnice
na Salzburg - Sattledt - Kirchdorf - Klaus - Pyhrnpass - Liezen
- Trautenfels - Oblarn (pumpa) - Grossolk - Solkpass - Murau - Predlitz
- Turracherhohe - Ebene Reichenau (pumpa) - Bad Kleinkirchen - Radenthein
- Millstadt - Seeboden - Greifenburg - Oberdrauburg - Kotschach-Mauthen
(pumpa) - Plockenpass (Itálie) -Paluzza - Comeglians; 518 km
 Na
sraz před penzionem Jozefa,jsme dorazili všichni včas, udělali divadýlko
pro Němce, Pepa se rozloučil s manželkou, a pak jsme vyrazili směr
Rožmberk a Vyšší Brod podél Vltavy. Tuto silničku z minulosti dobře
znám a je nádherná, i když na ní byly něco jako frézovací rýhy,
akorát širší a mělčí. Všichni jsme to ale projeli OK. V Brodu jsme
naposledy brali benzin v česku a čekali na Jirku B. Ten se zdržel
v Krumlově když čekal na pana domácího, který musel ráno se synkem
k doktorovi. Takticky jsem využil přestávky k nákupu kartáčku a
pasty. Měli pouze Reach za 46 kaček a ještě dražší, takže jsem nakoupil
nejdražší kartáček svého života a poté se již skupina přesunula
směr hraniční přechod Studánky. Směle jsem ignoroval Vietnamčíky
prodávající trpaslíky a jinou veteš Rakušákům, a za chvíli se již
kola zakusovala do prvních metrů silnic našeho jižního souseda.
Za přechodem jsme ještě koupili dálniční známku na 2 měsíce za 80
ATS a vyrazili směr Linz.
Počasí
bylo jako již celý měsíc slunečné, na obchvatu Lince doslova vedro,
takže jsme to nasmažili směr Salzburk a sjeli z dálnice u Sattledtu
a pokračovali po silnici číslo 138 až do Liezenu. Jedná se o krajinu
položenou výše v horách, přesto se jelo pohodově. Jel jsem většinou
druhý nebo třetí, přes Alpy nás vedl samozřejmě Jirka B., následován
věrným Jindrou, takže jsem sledoval především kufry a zadní světlo
Paneuropeana, které je pěkně velké, narozdíl od té potvory na Kčku,
která vypadá jak mlhovka ze stodvacítky... V Liezenu jsme odbočili
na silnici 308 a pokračovali až do
Stein a.d.Enns, kde jsme hodlali překonat hory průsmykem mezi Schladminger
Tauern (2500 až 2800m.n.m.) a Rottenmanner Tauern (2000 až 2300m.n.m.)
průsmykem nad obcí St. Nikolai. Na přístupové cestě jsme zastavili
u BP, aby naše velkoobjemové stroje mohli zahnat žízeň a my aspoň
chvilku zapadli do stínu, jelikož už bylo slušné vedro. Když se
v prostoru benzínky, která v mimosezóně zjevně příliš nefrčela,
začal procházet značně podnapilý domorodec se žvárem a cosi do nás
lámat, raději jsme vypadli. Taktéž nám paní pumpová sdělila, že
průsmyk je uzavřen, ale prý se to dá projet. Neohroženě jsme tedy
postupovali dále. Jalikož nás i další domorodí horalé ujišťovali
o tom, že se to fakt dá projet, zvesela jsme ignorovali ceduli zákaz
vjezdu a zakousli se do lesa pod průsmykem. Stoupání bylo celkem
v pohodě, akorát Jirkova Dukatka nějak měkla, majitel se však vymlouval
na to, že se teprve učí na své chrčící obludě jezdit vracečky...
Poněkud mě překvapilo, že jsme jeli místy po cestě, která bylo vyfrézovaná
do dvoumetrové závěje, ale až na mokrý asfalt do bylo bez problémů.
Pouze byla silnice pokryta tenkou vrstvou alpského vápenatého prachu,
který smíšen s vodou vytváří na mašinách nehezké bílé mapy, ale
to už k Alpám patří. Cestou jsme minuli i minivozítko Ligier s maloobjemovým
motorem, který se též plazil vzhůru. Dle jiné SPZ jsem usoudil,
že k řízení není třeba mít řidičák na auto, jak jsem kdesi četl...
V průsmyku u kapličky jsme vybalili lehký obídek a za chvíli přisupěl
i Ligier, ze kterého vylezl jakýsi pán středného věku. Zatímco větráky
vozítka zuřivě syčely, my pomalu dojídali a připravovali se na další
cestu.
Sjezd
proběhl bez problémů, akorát mne překvapili silničáři zuřivě pracující
na vozovce. Možné byli j eště
víc překvapeni oni... Bez průtahů jsme pokračovali k dalšímu přejezdu,
tentokrát přes Gurktaler Aplen po silnici číslo 95. Nad hřebenem
se však tyčil mrak a z něj pěkně lilo. Jirka schován za plexi svého
bavora pokračoval bez zastavení neohroženě vpřed do lijáku a ignoroval
zuřivé myšlenky některých členů výpravy, kteří k němu vysílali telepatické
příkazy: "Nepromoky, nepromoky". Obzvlášť David se Soňou v džínách
a šusťákovce brzy připomínali hrdiny filmu Dancing In The Rain.
I má textilní bunda od Psí po chvíli slušně navhla a botky jsem
se neuměle snažil schovat za žebra čtyřválce... Z krajiny jsme toho
moc neměli, každý měl plné ruce pazourů se řízením, ale všichni
to zvládli na jedničku. Na vrcholu jsme našeho vůdce pochválili,
jak je tvrdej a nevyměknul v tom dešti a nenechal nás nedůstojně
poskakovat při oblékání skafandrů. Naštěstí se skutečně jednalo
pouze o přeháňku, jak jsme zjistili po příjezdu do Ebene Raichenau,
kde jsme opět napojili své oře. Jeden chlap u pumpy si ho dokonce
vezl za svým Subaru na vozejku - živýho. Zde jsem se zaujetím sledoval,
že skoro každý má zmíněné Subaru (různé typy - Justy, Leone, Lagacy...)
a nebo alespoň jinou čtyřkolku nabastlenou na FWDčko. Jiný kraj...
Po
silnici 88 a 100 jsme se počali přesouvat přímo na západ, což v
pozdním odpoledni nebylo vzhledem ke slunci do očí nic příjemného,
navíc provoz byl dosti hustý, takže jsme se při předjížděcích manévrech
poněkud roztrhali. Nejvíc mě dostalo, že když jsem po několika kilometrech
konečně předjel jeden kamion, tak jsem v zrcátkách viděl, jak odbočuje
kamsi ze silnice... Někteří závistivci se mi smáli, ach jo. Po přesunu
do obce Zwickenberg jsme opět napojili naše oře a vyrazili směr
Kotschah, čili přímo k jihu. Kotschah leží za hřebenem Giltaler
Alpen, který jsme museli v ostrých serpentinách překonat, takže
jsem si zase opět poněkud více ojel pneu i na bocích. Navíc mašina
jela jako blázen, takže jsem to klopil a klopil... Po příjezdu do
Kotschachu jsme míjeli odporně drahý, avšak perfektně vybavený kemp,
kde jsem spal loni při návratu z Istrie, a vyrazili nahoru na Ploecken
Pass, který je hraničním průsmykem do Itálie. Mé varování, že to
tam loni nahoře bylo rozkopané, bylo v údolí vyargumentováno rychlou
prací rakouských dělníků, přesto se však opět prosadil zdravý skepticismus,
takže jsme si smahli krátkou terénní vložku po šotolině do slušného
stoupání. A pak již noha Slovanova spočinula ve slunné Itálii. Akorát
že bylo zataženo a navíc počala být kosa. Sestoupili jsme mnoha
vracečkami do Paluzzy a po krátké bojové poradě bylo rozhodnuto
vyrazit směr Comeglians, kde má být kemp. V cílové obci se naše
skupina jaksi rozdrobila ve snaze najít místo ke spánku. Jindrova
informace že viděl loučku a na ní jeden stan byla ignorována, protože
začínalo pěkně mrholit a nikomu se v té zimě nechtělo stavět stan
a v něm moknout. Jinak obec byla jako po vymření. Kemp jsme
našli, zavřený, nikde ani noha. Většina stavení vypadala opuštěně.
Jen kdesi nad námi se v mlze pohupovaly kabinky lanovky. Obec zjevně
žije z lyžařů, ne z motorkářů... Pepa pro změnu vyrazil do jednoho
z hotelů, kde prý prolezl recepci, kuchyni, pokoje, vše otevřené
a nikde ani noha. Nakonec však objevil jednu Italku, která nám popsala
cestu do hotelu, který prý premává. Po několika peripetiích, kdy
se lidé průběžně ztráceli a nalézali v mlze a deštíku, jsme se nakonec
všichni nějak sešli u toho hotelu, kde byla vyjednána cena 35000
lir za osobu. Pepa zkušeně vyžebral slevu 5000 pro ty, co spí na
vícelůžkových pokojích (více něž 2 postele). Zaparkovali jsme motorky,
zamkli, já s Pavlem aplikovali igelitový přehoz a vydali se vybalovat.
Byl jsem na pokoji s Jirkou Svozilem a Pavlem. Po krátké revizi
financí jsem zjistil že 30000 lir dosti zasáhne do mého rozpočtu,
vycházelo to dost přesně, ale když se člověk zase jednou vykoupal
a umyl hlavu, vše vypadalo růžověji. Ještě jsme se zapsali dole
v recepci a pak vyrazili do baru, kde se postupně sešla celá výprava
na krátké povídání. Probralo se lecco...
Den třetí
- pátek 12.5.2000 Comeglians - Tolmezzo - Forni di Sotto - Passo
della Mauria - Lozzo di Cadore - Pieve di Cadore (cyklisti) - Cortina
d´Ampezzo (pumpa) - Passo di Falzarego (kroupy, déšť) - Arabba -
Passo di Pordoi - Canazei - Predazzo - Cavalese - Ora (ztráta Jirky
a Davida) - Trento (ztráta Jindry atd) - Rovereto - Pescantina (pumpa)
- Verona (ztráta Petra atd) - Villafranca - Mantova - Viadana -
Viadana - Brescelo - Sorbolo; 642 km
Ráno
jsme se statečně sešli u snídaně, kde bylo k dispozici skvělé capuccino,
housky a med či marmeláda, takže jsme se na ten dlouhý den pořádně
nadlábli. Jako obvykle mne opět překvapil proces, kdy se šílený
neuspořádaný bordel z věcí v pár minutách naskládá do kufrů a nikde
nic nezbývá... Začali jsme žhavit mašiny, když tu se Dukaťák ptá
Pavla, jestli hodlá odjet i s tím řetězem, kterým přivázal svého
stíhače k Tomášovu. Též nenápadně sundávám zámek s kotouče přední
brzdy a dělám jakoby nic. Kdesi z dáli vypráví Jirka Ernest, jak
nemůže mít tyhle zámky, protože je šílený sklerotik nebo co. Kolem
pobíhá Jarda v trenkách a vece, že za chvíli je. A opravdu, za okamžik
již klesáme zpět do Paluzzy a pak dále na jih, směr Tolmezzo. Míjíme
nějaké uzavřené pumpy, ale dle sdělení recepční z hotelu, dále na
jihu mají být otevřené a nestávkovat, což se po chvíli potvrzuje.
Míjíme v protisměru stojící hlídku karabiníků, jeden drží v ruce
samopal. Přesto po chvíli opět zvesela ignorujeme ty jejich padesátky
a třicítky. Po příjezdu do Tolmezza točíme směr Passo della Mauria
přes Forni di Sotto. Cestou začíná pomalu poprchávat a kdesi v tunelu
ztrácíme VFRo a SRADa, protože vyměkli a šli do nepromoků. Zastávku
využívám i já k nacpání se do gumy, protože už cítím vodu jak promokla
skrz bundu. Kdesi v lese též míjíme auto s českou SPZkou, jediné
které jsem celou cestu viděl. Mírným, zalesněným krajem se blížíme
k průsmyku, který míjíme celkem bez velkého nadšení a klesáme dolů
na Lozzo di Cadore a dále na Pieve di Cadore. Zde nás udiv uje
zvýšená počet karabiníků a různé transparenty nad silnicí, jako
by slavili první máj nebo co. Nakonec nás všechny jeden obzvlášť
vyfintěný policajt odklání a malé parkoviště u cesty. Někteří z
nás, kteří začali po dešti chrastit, toho zneužívají k namazání
řetězů za pohrdlivých pohledů Jirky B. a zbytku kardanového kmene,
tj. vlastně jenom Jindřicha. Po chvíli se po silnici okolo nás začínají
míhat asi tak padesátkou různě houkající a blikající policejní auta
a motorky. Jirka B. poznamenává, že když tudy jel naposled, projížděl
papež. Svatý otec však pro tentokrát zůstal doma. Ze zatáčky se
najednou vynořuje bavorák, na něm sedí Ital "tlustej jako prase"
v kožené typické bílo-červeno-zelené kombinéze, v hubě žváro, a
za ním dalšími motorkami obklopený jede cyklista. Chvíli nic a pak
krátký peloton. Náhle je po všem. Ti hoši jeli do toho desetistupňového
stoupání dobrých čtyřicet... Asi jako když já jedu z plovárny po
rovině a šlapu co to dá. Nechápu... Později jsem si kolem cest všímal
spousty cyklistů, i žen, co se prohánějí po silnicích často v silném
provozu. Jo to skutečně líheň a národní sport, Italové mají ve světové
špičce spoustu závodníků. A Giro se jede už za tři týdny... Pokračujeme
bez větších problémů až do Cortiny d"Ampezzo, kde zajíždíme k pumpě,
mašinkám už trochu vyprahlo. Benzínka zjevně nestávkuje, čili točíme
až po hrdla. Dokonce se mi podaří i zaplatit svým Elektronem, poprvé
a naposledy v Itáli... Nahoře nad námi v průsmyku Falzagero jsou
mraky, z čehož usuzuji, že tam prší. Navlékám se tedy do kombinézy,
snad jako jediný. Pak už vyrážíme směr vzhůru. A ono skutečně cestou
prší, dokonce chvíli i padají kroupy. Naneštěstí jsem si nevzal
návleky na ruka vice
a boty, což mě dost dere, protože obojí mám jaksi méně voduvzdorné.
Snažím se proto schovat boty co nejblíže k motoru a minimalizovat
řazení, abych si botu nenamočil. Dokonce se přistihuji i při tom,
že jedu několik vraceček za tři, pak přes spojku projedu zatáčkou
a na krátké rovince jenom vytáčím motor. Nadávám si, jaký jsem to
ale kretén a začnu zase řadit. Náhle konstatuji, že v levé botě
je voda. Nu což, stalo se. Nakonec dojíždíme až nahoru do průsmyku,
kde už moc neprší, ale okolní kopečky jsou zakryty v mracích, takže
jenom pár foteček, navlékám zbytek dešťových nesmyslů a hurá vpřed,
vlastně dolů.
Při sjezdu využívám
zastávky na focení, abych se mrknul do mobila, kde je již několik
SMSek, abych zavolal. Po krátkém hovoru, kdy se snažím poradit s
problémem, který nastane samozřejmě až v den, kdy jsem zcela kdesi
v pytli, pokračuji dále. Kousek před Arabbou zastavuji opět, abych
ze sebe svléknul ty nepromoky, protože je v nich už slušné teplo
a déšť jsme nechali daleko za sebou. Navíc David a Jindřich jsou
kdesi v nedohledu za mnou. Navíc jsme se ještě nahoře dohodli, že
to kdyžtak trochu roztrháme, není kam odbočit a každý ať jede a
fotí, jak se mu chce. Volám proto znovu do práce. Míjí mne zbytek
výpravy, mávám na ně, že je to OK a za chvíli jedu i já.
Dojíždím
do Arabby a nikde nikdo, pouze veliká křižovatka. Po chvíli zmatku
otevírám mapu. Jedna cesta je na sever, druhá na západ. Itinerář
nemám, takže dle selského rozumu si říkám, že asi jeli na západ.
Žhavím tedy mašinu spoustou vraceček a serpentin nahoru do Passo
di Pordoi. Určitě budou čekat nahoře. Cestou po suchém asfaltě míjím
autobus s turisty. Nechápu, jak to tam může vytočit. Jedu však sám,
nebrzdí mě žádné těžkotonážní křižníky (s kardany), proto využívám
lehkosti šestistovky a prostě si to docela užívám. Několikrát spatřím
i sviště, jak sedí na silnici a jelikož nedělám moc velký kravál,
tak mne spatří až když jsem jen pár metrů od nich a běží se schovat.
To skupina samozřejmě neviděla, jak jsem později samolibě zjistil.
Vyjíždím až do průsmyku Pordoi, po výpravě není jediné památky,
jen pár autobusů s důchodci, takže ihned pokračuji dále dolů, a
opět si vychutnávám zatáčky. Náhle se po straně vynoří malý plácek
a na něm obědvající motokonferenčníci. To je nápad, už mám taky
hlad, takže si dělám instantní těstoviny. Prý je to novinka, ale
nic moc. Kelímek od nich využívám posléze jako hrneček na kafe,
které si též rychle vařím. Má trochu divnou chuť... Při vaření mám
na uchu mobila, držím si ho ramenem, konzultuji ten problém v práci.
Nějak to asi není vidět, takže se mne kdosi ptá, jestli mluvím na
něj, zbytek mne má za blázna. Když tu se odkudsi shora přivalí mraky
a silný vítr. Vypadá to na déšť. Bleskově balím, ostatní mají náskok.
Zase oblékám kombinézu a vyrážím jako předposlední, za mnou už jenom
obligátní chvost, Ernesti. Těsně před tím než vjedu na silnici,
prosviští okolo ten autobus. Navíc už prší, ale po pár zatáčkách
jej hrdinn ě
předjíždím a po trochu ostřejším sjezdu dojíždím i další přede mnou.
Jelikož čas již pokročil a do Sorbola stále daleko, nezdržovali
jsme se příliš a pokračovali dále směr Canazei, Predazzo, Cavalese.
Kdesi za námi se ztratili Jirka Ernest a David kvůli fotografování.
Jak jsme později zjistili, odbočili za Cavalese na jih směr Trento
po vedlejší silnici, zatímco nás ostatní vedl Jirka B. neohroženě
směr Ora. Dorazili jsme až na okraj údolí řeky Adige, které se rozkládalo
kdesi hluboko pod námi. Byl to úchvatný pohled. Několikasetmetrový
sráz dolů do údolí naháněl strach. Bohužel fotku nemám, jelikož
CK Bašný nám nedovolila zastavit. Navíc při sjezdu dolů začínalo
být slušné vedro a já měl pořád ty černé nepromoky, takže jsem se
docela fest potil. Dole v obci Ora jsme zjistili, že nám chybí Jirka
s VFR a David s GSX-R, byl tedy ponechán Jindra, ať na ně počká.
Jak jsem se již zmínil výše, nedočkal se, protože jeli jinudy. Takže
se naše skupina poprvé rozdělila. Velká skupina pokračovala dále
na jih po silnici souběžné s dálnicí, i když díky silnému provozu
v menších skupinkách. Jedu s Josefem a Pavlem, když tu jsme s krátce
zakufrovali. O té silnici vím jenom to, že tam byla přikázaná padesátka
pro tanky... Projeli jsme jakousi mimoúrovňovou křižovatku a zastavili.
Zbytek skupiny zmizel. Po krátké debatě, kterou jsem zneužil je
svlečení nepromoků, jsme to otočili a drbali zpět. V dlouhé zatáčce
jel Pavel hodně přes sto dvacet, já jsem to měl ve sto dvaceti tak
akorát a Josef na špuntech za mnou už prý docela plaval. Náhle vidím
v pravo stát naš í
tlupu. V tu chvíli jsem předjížděl nějakého Citroena, ale nevěděl
jsem co je za mnou, takže jsem nebrzdil ale manévr dokončil a odbočil
doprava, kde stáli na příjezdovce k nějaké fabrice. Ještě že mám
vzadu ty kufry, jinak jsem tam málem předvedl pěkné stoppie. Za
okamžik za mnou dobrzdil Josef. Měli jsme ale štěstí, asi o sto
metrů dál stáli karabiníci s laserovým měřákem. Na nás třech by
si opravdu smlsli... Naše zmenšená skupina pokračovala dále směr
Trento a Verona. Jelikož nás tlačil čas, jeli jsme docela rychle.
Navíc kdosi poslal P. Remeníka, ať jede první. Tento tah se však
ukázal být poněkud nezodpovědný, protože to drbal, jako když to
ukrad. Měl jsem docela problémy jej udržet a co pak teprve ti chudáci
na konci. Za Trentem se silnice docela vyčistila, takže jsme to
hnali tak těch +30 pořád pryč. Když ti Italové tam mají všude ty
svoje padesátky a třicítky, zcela zbytečně. A navíc pořád plná čára.
Takže se to snažíte chvilku dodržovat. Když vás ale na padesátce,
kde jedete šedesát, předjede osmdesátkou holka v minisukni na skůtru,
tak jedete jako oni. Navíc plná čára v Itálii pro motorky asi neplatí...
Jízdu nám navíc zpestřovaly sexuální pracovnice z Afriky, zajímavě
oblečené a učesané, které stály u výjezdů z vinic. Když tu náhle
se kdesi vzadu vzbudila italská krev v Dukárně Jirky Svozila a stroj
vyrazil vpřed, jako by chtěli dojet obrovské FJčko, které jsme vlastně
honili všichni. Bylo jasné, že tato silnice Monstru skutečně sedí.
Pokračovali jsme ve střelbě až k obci Pescantina, kde XJRka měla
po 250 kilometrech od posledního tankování sucho ve svých 24 litrových
nádržích... Tak jsem tam taky nacpal co se dalo, to jest 10,5 litru.
To mne poněkud zarazilo a na druhou stranu i pobavilo. Jeli jsme
přece všichni úplně stejnou střelbu, víceméně ve skupině. A oni
tanko vali
dvakrát tolik než moje XJ600S. I Jirka Bašný se svým stříkačkovým
Káčkem bral víc... I poděkoval jsem konstruktérům v Iwatě, jak skvěle
šetří mou peněženku, když vymysleli XJ600S. No, ještě že jsem si
to XJRko nekoupil. Trochu jsme hodili řeč, Jirka Bašný byl docela
slušně opocen, navíc nám sdělil, že v obci ještě nikdy 120 nejel
a že by se tam vpředu mohli klidnit. S tím jsem zcela souhlasil,
též raději jedu tak, abych viděl i něco okolo a ne jenom asfalt.
Navíc při jízdě za XJRkem Jardy, kterému chrastila řetězová sada
jako Kosťa Nesmrtelný, jsem trpěl fóbií, že ten řetěz praskne a
vezme mě do xichtu... Po krátkém odpočinku jsme pokračovali směr
Verona. Město bylo krásné, jeli jsme podél řeky za naším vůdcem
Pavlem. Myslel jsem, že jsem poslední, takže jsem si chtěl udělat
pár fotek pro Janu. Takže když na jednom ze semaforů skočila těsně
přede mnou červená, zastavil jsem a nechal zbytek jet dál s tím,
že je snad doženu. Bohužel za mnou jela ještě Krátká Noha, která
mi ihned vynadala, že to se prostě projíždí. Namítal jsem sice,
že asi vteřinu potom, co jsem zastavil, vyjely z leva dva potomci
básníků na skůtrech po zadním, byl jsem však smeten Jardovým charisma
až na dno. Navíc bylo šílené vedro... Chtěl jsem jet dále podél
řeky, ale na další křižovatce bylo nábřeží rozkopané, zatočil jsme
tedy doleva, že pojedeme víceméně směrem, který jsme až do té chvíle
drželi. Na jedné z křižovatek nás však překvapila cedule Mantova,
náš příští cíl, opačným směrem. Zkusili jsme tedy jed podle ní,
po chvíli jsme se však ztratil i
v jakési čtvrti amerického typu s pravoúhlými ulicemi. Jarda se
zkoušel ptát, ale všichni ho posílali na autostradu. "Na to jim
kašlu," odtušil jsem a jal se vedení. Po chvíli jsme byli opět u
rozkopaného nábřeží a nakonec na té osudné křižovatce s cedulí na
druhou stranu. "Ignoruju to," sdělil jsem Jardovi, "jeď za mnou."
Po chvíli jízdy jsme opět kdesi v dáli spatřili ceduli Mantova.
Ano, jedeme správně. Ono slovo jedeme není zcela na místě. Většinou
jsme kličkovali mezi dvěma řadami stojících aut. Já jsem jel první
a protože jsem měl kufry, co chvíli jsem musel zastavit a počkat,
až auta popojedou a já se vejdu. Nakonec jsme dorazili na jakýsi
okruh městem, kde stále byly cedule letiště a Mantova. Jedeme dobře.
Ujeli jsme po dvouproudovce asi pět kilometrů, když nás to nahnalo
do mimoúrovňovky. Cedule Mantova nás vedly zpět na dvouprodovku,
ale jeli jsme opačným směrem!!! Jsem zvyklý orientovat se dle slunce
a "vnitřního kompasu", ale tohle mne trochu rozhodilo... Navíc,
teď to můžu přiznat, maličko hůř vidím na dálku, takže se mi blbě
čtou vzdálené ukazatele. Soustředil jsem se tedy na cedule, abych
něco nepřehlédl. V tu chvíli nás v opačném pruhu minula naše ztracená
skupina s Jirkou Bašným, Pavlem, Tomášem atd. Jirka prý stál na
svém Monsteru, mával, že málem spadnul. Oni byli za námi! Kufrovali
ve Veroně ještě dýl než my... Neviděl jsem je, Jarda za mnou sice
ano, ale asi mne nechtěl rušit ve vedení (a navíc já jsem měl fotokopii
autoatlasu, on neměl nic), čili jsme pokračovali sami až do Mantovy.
Tam jsme na začátku města stopli Itala na skůtru co jel z pole a
zeptali se ho, kudy na Sorbolo, které sice leží směrem na Parmu,
ale my nechtěli jet přímo ale po vedlejší silnici přes Viadana.
Ital Sorbolo neznal, ale strčil jsem mu pod nos mapu a on pochopil.
Zatímco nám popisoval cestu, projelo kolem stříbrné Ferarri s patřičnou
zvukovou kulisou. Další úkol splněn... Ital radil jet furt rovně
a na druhé křižovatce z a
mostem doleva, nebo to jsem mu alespoň v mezinárodštině rozuměl.
Jeli jsme tedy rovně, když tu se kdesi objevila cedule Parma rovně.
OK, jedeme. Když tu se ulice pod ostrým úhlem větví. Parma doprava,
my se však nestačím zeřadit do správného pruhu a jedeme doleva.
Mávám na Jardu, že o tom vím, že to na další křižovatce opravím.
Tam je však Parma rovně. ??? Ta vedlejší větev asi objížděla centrum,
kterým jsme projeli my. Neva. Pak je náhle před nám řeka. Přejíždíme.
To bude ten most, co říkal Ital. Pak doleva. Zatáčíme, ale cedule
Parma za řekou zmizely. Trochu mne to zneklidnilo, Jardu to nasralo.
Prostě jsme to přejeli, no. Posunkovou řečí se ujišťujeme u dvou
taliánů, co si povídají uprostřed křižovatky (sic!), že se opravdu
musíme vrátit. Tak jo. Po chvíli jsme však již našli správné cedule,
v duchu poslali našeho minulého rádce tam, kam patří, a vnořili
se do zácpy kolem nádraží, kam právě přijel vlak, lidé vylézali
z haly, nastupovali do taxíků, na skůtry příbuzných a tak podobně,
prostě bordel na druhou. Tak si tedy tímhle jedeme, když tu popatřím
před námi jakési motorkáře. Ten bílý blembák je mi povědomý. Vždyť
to je přece koleege Bašný. A tak jsme se zase našli. I opět jsme
se svěřili do péče našeho vedoucího Pavla a jeli poslušně v houfu.
Jarda probíral s ostatními mé krátké vedení a častoval mne nelichotivými
slovy, avšak účel světí prostředky, jak říká matka příroda. Jsme
přeci opět pohromadě. Venkov za Mantovou byl celkem bez provozu,
pouze nás Pavel nutil opět překračovat rychlost. Ach jo. Pak v obci
Viadana odbočil na kruháku kamsi
mezi domy. My za ním. Po exkursi historickým centrem obce jsme na
jakési téčku a kam teď? Krátká diskuse s okolojedoucím opilým motocyklistou
na Hornetu nás žene doprava a když tu... jsme opět na kruháku. Nu
což, sightseening k mototuristice patří. Pavel tentokráte zkouší
jinou odbočku a asi to vyšlo, míjíme nějakého chlápka na mopedu-veteránu
a po chvíli jsme v Sorbolu!!!!! Heuréka. Nalézáme náměstí pokryté
italskými veteránisty a jedeme zakempovat. Je asi osm večer a mám
toho full brejle.
V lágru, což
je vlatně místní park, již čekají Ernesti a Hájkovi, přijeli chvíli
před námi. Během stavby stanů doráží Jindřich, který jel po východním
břehu Lago Di Garda, což určitě muselo být též zajímavé. Jsme zde
všichni a bez ztráty bodu. Parkujeme u stanů, cizozemci to nechávají
na o pár metrů dál na parkovišti. Důvěřuj, ale... Postavím stan,
vlatně jenom tropiko, vybalím věci, omyju se ve studené vodě a pak
už vyrážíme do centra. Jarda, Pavel, Tomáš a nevím kdo ještě se
šli kamsi najíst (Krátká Noha prý volil již ze zvyku večeře dvě;
nevím, neviděl jsem). Oblézáme s Jirkou B. a Jindřichem ty různý
veterány. Jsou to hlavně italský kousky, starý Guzziny, Gilery,
Vespy, MV Agusty a pod. Je tma, fotit se nedá, bohužel. (V tento
moment musím odbočit a kon statovat,
že jsem v Itálii viděl asi jenom dvě Cagivy. O čem to asi svědčí?
Zato Dukáren jako psů...) Obhlížíme si i ten moped, který jsme předjížděli,
má odpruženou zadní vidli vinutými pružinami. Dál je tam třeba Guzzina,
která má ovládání dálkový-tlumený bowdenem od řídítek. Majitel nám
to hrdě italsky vysvětluje, takže tomu vůbec nerozumíme, ale je
aspoň milý. Kýváme s Jindřichem hlavou jako že je to jasný a radši
jdeme dál. Zajímavý je i skůtr na plyn, nějaký prototyp, ale prý
nejezdí. Do toho pořád vyhlašují italsky výsledky, každý účastník
dostává pohár. A pak majitelé odjíždějí. Ty zvuky, to je paráda.
V této zemi se zrodily vykuchané vejfuky. Nakonec zbyla jedna Guzina
s obrovským chromovaným setrvačníkem, kterou majitel pro svou značnou
tělesnou zchátralost jaksi již nedokázal našlápnout, takže požádal
jakéhosi šedesátiletého mladíka, který po chvíli hopsání na kickstartu
mašinu uvedl do chodu. Hrdý majitel za zvonivého zvuku čtyřtaktního
jednoválce odkvačil do tmy, a já šel spát. Sice po kempu pořvávali
nějací Němci, kdosi tůroval na parkovišti motorku a střílel chcípákem,
avšak gumové špunty do uší od nás z továrny vše vyřešily.
Den čtvrtý
-sobota 13.5.2000 Sorbolo - Parma - (Šunkárna) - Parma - Sorbolo;
70 km
Ráno
se budím jaksi poničený. Zatímco noc v hotelu den předtím zahnala
večerní bolest hlavy z dlouhé jízdy, ve stanu se to jaksi nepovedlo
a hlava bolí dál. Vařím si tedy vietnamskou nudlovou, po které mě
začíná i bolet žaludek. To je zlé. Jdeme se zaregistrovat, jelikož
je devět hodin, pořadatelé jsou však poněkud zaskočeni. Tak brzo
ráno nikoho nečekali. Po chvíli se ale vše vyjasní. Zapřádám hovor
s panem Beránkem, který sem dojel sám na skůtru Simson... Kdo ho
zná, chápe, ostatní se diví. (Mně osobně připomíná mého učitele
těláku a technický prací ze základky.) Má na sobě jeansy a jakýsi
vzorovaný svetr (je asi 25 ve stínu, svítí slunce), na hlavě kšiltovku.
Když se pak doma podívám do Mototuristiky jaro 2000, je na fotce
ve stejném ohozu. To abych dokreslil situaci. Též jeho maličký stan
kontrastuje s obřími kopulemi Germánů. V kapse mám 10000 lir a pan
Beránek mi ukazuje obchod a vedle ležící pekárnu. Navíc umí italsky,
což se v této zemi asi docela hodí. Tvrdím, že si housky dokážu
koupit sám, i když jsem po asijské snídani dost rozbitý, a vstupuji
do pekárny. Nápis 6000 pod bagetou mne poněkud zaráží. Ve frontě
přede mnou stojí Josef, kupuje celý pytel dobrot a platí pár tisíc.
Aha, ty ceny jsou na váhu. Kupuji si tedy bagetu za 625 lir a jdu
jí sežrat do stanu. Poté v již slušném vedru usínám, protože se
nic neděje... Po pro buzení
v době oběda konstatuji, že mě je docela dobře, hlava bolí mnohem
míň, bageta asi zneutralizovala východní kuchyni. Kdosi vece, že
teče teplá. "Tady je sprcha?" ptám se a kolegové na mne popatří
jako na malomocného. Přesto se hrdině vyzbrojuji ručníkem a jdu
se vysprchovat a umýt hlavu. Už to po tom paření v helmě potřebovala.
Migréna je pryč. Bella Italia. Dokupuji pečivo a v době siesty pozoruji
zbytek výpravy jak myje motorky od alspkého bordelu (pouze Krátká
Noha po noční debatě s Němci spí). Komentuji jejich marnou snahu
tím, že cestou zpět se to stejně znovu ušpiní, avšak Petra mne nenápadně
přinutí motorku umýt taky. (Hele, mě zbyla voda. A půjčím ti houbičku.
A tak podobně). No, do vyjížďky do šunkárny v 16:30 je daleko, takže
XJčko se po nějaké době blyští jako limuzína pana prezidenta. Též
obhlížíme ostatní mašiny. Za zmínku třeba stojí CBR1000 se sajdkou
a kyvkou vpředu postaršího francouzského páru, který se družně baví
s p. Beránkem. Asi se dobře znají. Pak nějaké stavby na bázi HD,
ale to není můj styl. Zbytek normální italské a japonské mašiny
(žádné Cagivy).
V určen ý
čas razíme na vyjížďku, kterou vede dvojice karabiníků na RTčkách.
Jedeme skrz Parmu někam na jih, pořád rovně, pak projedeme přeháňkou,
kterou si užívají zejména ti, co jeli v tričkách, já jsem v motobundě
docela OK. Projíždíme několika obcemi, začíná se to klikatit. Domorodci
mávají, my je zdravíme. A pak jsme u šunkárny. Zaparkujeme oře a
Jarda nám ukazuje, kde se postavit, abychom šli s první skupinou.
A ono to fakt funguje. Náš průvodce bude vyprávět anglicky (i když
má echtovní přízvuk), což několik Italů znechutí a vrací se ke druhé
skupině, která prý bude mluvit domorodým jazykem. Teď k výrobě parmské
šunky. Vyrábí se na principu pipeline (počítačníci vědí) bez tepelné
úpravy. Nejprve maso připraví, pak nějaký čas leží v chládku. Nasype
se na něj sůl, která vsákne dovnitř. Pak už jenom visí. V různých
patrech továrny jsou různé teploty, různě dlouho to tam visí až
nakonec vznikne ta správná parmská šunka. Akorát je tam slušný smrad,
ale asi bych si zvykl. Pouze mne poněkud znervózňuje tik a trhavé
pohyby hlavou našeho průvodce.... Továrna je prý druhý největší
výrobce ve světě. Majitel je sponzorem srazu, prý neměl 8 let dovolenou
a pořád makal. No nic moc.
A pak hurá na
občerstvení. Bylo červené víno, bílé víno s bublinkami, a voda.
K jídlu housky a samozřejmě šunka. Parmská i vařená. Ta první je
lepší, to mi věřte. Po třech houskách končím, abych ještě zvládnul
večeři. Navíc kalíšek bílého, které jsem ze slušnosti ochutnal,
mi trochu "nadlehčil podvozek". A to mne čeká 40 km na mašině...
Cesta zpět však proběhla bez problémů. Akorát průjezd Parmou ve
špičce dosti slušnou rychlostí byl dosti adrenalinový. Karabiníci
vepředu asi trochu "zneužili", ale nám se to líbilo. Kdy se vám
taky poštěstí jet plný kotel protisměrným pruhem na červenou přes
křižovatky a auta vám ještě ubíhají. Připadal jsem si jako soudce,
který právě odsoudil místního kmotra a teď jej vezou s eskortou
tam, kam ruka mafie nedosáhne... Po chvíli, kterou jsme dostali
na odpočinek, je čas na večeři. Ta byla fakt veliká, všechno jsem
to sníst opravdu nemohl. Roštěnky na víně (pěkně kyselé) a hranolky
se tam jen tak tak vešly. Akorát ten plastikový příbor... Houska
a jabko se hodí později. Pak začal volný program. Jakýsi místní
Drupi nám zazpíval, tančilo se, i Češi reprezentovali a pak začaly
soutěže. Jarda neznal chytání jabka ve vaničce s vodou, takže byl
poražen, avšak později v hltání čokolády s rukama za zády jsme excelovali.
Protože se blížila bouřka a nebe bylo pěkně "fotografické", přetáhnul
jsem přes stan nepromokavý vršek, aplikoval špunty a šel spát.
Den pátý
- neděle 14.5.2000 Sorbolo - Salo - Madonna di Campiglio - Cles
- Bolzano - Brenner - Innsbruck - Kitzbühel - Zell am See; 639 km
Ráno
se naše výprava rozpadla. První vyrazil Jirka Svozil, který chtěl
jít druhý den do práce, takže jej čekal slušný dálniční vopruz přes
Vídeň do Zlína. Pak jsem odrazil i já, protože jsem chtěl být v
pondělí doma. Situace se v prácí sice stabilizovala, ale chtěl jsem
taky chytit Janu, která odjížděla v pondělí v noci do Popradu. A
navíc jsem zjistil, že když jedu sám, tak mi to vyhovuje lépe. Zbytek
sice zůstával, avšak Jirka B., Jindra a Jirka E. jeli odpoledne
po návštěvě sýrárny (parmazán) směr Grossglockner, zbytek se jel
ještě koupat k moři, od kterého jsme mimochodem byli kousek... Následující
text popisuje cestu zpět jak jsem ji jel já, takže pouze telegraficky.
Vyrazil jsem přímo k severu směr Lago di Garda. Byla neděle ráno
a minimální provoz, dokonce i krajina byla zajímavá. U jezera jsem
se zastavil v obci Moniga, jak ukazují fotky.
Za Salem jsem
odbočil do hor směr Madonna di Campiglio po silnicich , kde se vyskytovaly
především R1ky, byla to paráda. Před Madonnou jsem udělal pár fotek
ještě zasněžené Brenty, připoměl si slib, že se tam nahoru pod Cima
Brenta znovu vydám (byl jsem tam v září 1991).
A pokračoval
přes Cles na průsmyk Mendole nad Bolzanem. Dole byla cedule, že
je otevřený, ale naho ře
stálo přes cestu auto karabiníků a vraceli lidi zpět. Byli dost
nekompromisní, z jejich vysvětlení jsem pochopil, že musím dolů
do údolí přes Mollaro, takže jsem si dobrých 50 km zajel. Časovou
ztrátu jsem vyrovnal přesunem asi 100km po dálnici až do Vipitena,
za což jsem zaplatil 11000 lir, nic moc.
Ale tlačil mne
čas a nechtělo se mi jet přes Merano a průsmyk Monte Giovo, kde
jsem jel loni. Po průjezdu Brennerem, samozřejmě, že ne tunelem,
ale po normální silnici, jsem dorazil až do Insbrucku a po dálnici
pokračoval až do Wőrglu, kde jsem sjel do Kitzbühlu a dále pře průsmyk
Thurn do Zell am See. Celou cestu bylo jasné nebe a večer byla v
horách pěkná kosa. V Zell jsem akorát postavil stan a šel hajat.
V noci jsem se budil zimou, ale přežil to, akorát stan byl šíleně
mokrý od rosy.
Den šestý
- pondělí 15.5.2000 Zell am See - Lofer - Salzburg - Linz - Studánky
- Česlý Krumlov - Tábor - Praha - Teplice; 560 km
Ráno
jsem se rychle sbalil a vyfotil si Kaprun. Chtěl jsem vyrazit na
sever směr Lofer, ale zase byly jiné trable v práci, takže jsem
si zase pěkně zatelefonoval a pak vyrazil po klasické trase na Lofer.
Dále přes německý cípeček do Salzburgu, pak klasická dálniční spojovačka
do Linzu a hurá na Studánky. Před přechodem mne málem sestřelil
nějaký šílenec v Xantii, který musel jít někde za mnou do svodidel,
ale měl jsem ze sebou spustu aut, takže jsem mazal dál a nevracel
se... Za přechodem mne uvítali Vietnamci a byl jsem doma... V Rožmberku
jsem chtěl zastavit na kafe, ale v mimosezóně je tam mrtvo, tak
jsem si jenom koupil kolu v sámošce, pořádně prožhavil mobila "za
časký" a mazal směr Teplice. Přejezdovku z Krumlova do Teplic po
táborský, cca 260km, jsem jel 3 hodiny včetně totálně zacpané Prahy
(průměr si spočítejte sami), takže jsem od randálu v helmě doma
ještě hodinku blbě slyšel. Do Teplic jsem dorazil v 16:00. Najel
jsem celkem 2329km, průměrná spotřeba XJčka za celou cestu 4,2 l/100km,
minimální 3,91 okolo Cortiny, maximální 4,64 poslední den při přejezdu
ČR.
A to je vše,
přátelé.
Napsal :
Petr Farda
Tento
článek byl zveřejněn díky spolupráci s www.mototuristika.cz
|