Řečí,
jak je skútr skvělá věc do města, bylo už napovídáno dost a dost
a myslím že už je to každýmu jasný. Už po poměrně dlouhé historii
těchto vozítek, se do nich cpou ty nejmodernější technologie,
vymýšlejí se převratnější designy atd. Staly se i částečně součástí
určitého životního stylu. Ne ale každý potřebuje věc s nejnovějšími
vychytávkami a výkřiky módního trendu…
Text:Viťas
Foto:Somik
Yamaha
Cygnus 125
Motor:
Čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec, OHC, 2 ventily ,
objem 125 ccm, největší výkon 8.2 kW (11.2k) při 8.500 ot/min,
točivý moment 9.6 Nm při 7.500 ot/min, kompresní poměr 9.2:1,
vrtání × zdvih 52.4 × 57.9 mm, zapalování digitální tranzistorové
Přenos
síly: Spojka v olejové lázni, převodovka automatická
s variátorem, sekundární převod klínovým řemenem
Podvozek:
Páteřový rám , motor součástí rámu, přední odpružení teleskopickou
vidlicí, vzadu kyvná vidlice v bloku s motorem, přední brzda
kotoučová , zadní brzda bubnová
Rozměry:
výška sedla 770 mm, rozvor 1290 mm, vnější rozměry dך×v:
1855 × 685 × 1110 mm, suchá hmotnost 114 kg, objem palivové
nádrže 7.1 l, průměrná spotřeba paliva v testu 4,1 l (na
100 km)
Cena: 79.526,-
Motor |
|
Brzdy |
|
Podvozek |
|
Pohodlí |
|
Výbava |
|
Zpracování |
|
Cena |
|
Náš
dojem |
|
|
 Yamaha
Cygnus 125 není ale žádná vykopávka z místního sekáče. Zastaralá
pohonná jednotka z klasického modelu byla nahrazena moderním čtyřtaktem
s rozvodem SOHC a čtyřventilovou technikou. Inovace měli především
vliv na kultivovaný chod a spotřebu paliva, než na větší nárůst
výkonu. Rám je o 10 % tuž ší
a ráfky mají konečně 12 palců, což má samozřejmě pozitivní vliv
na jízdní vlastnosti. Další dobrou změnou u podvozku je zvětšený
přední kotouč s průměrem 220 mm. Nezměněna zůstala výška sedla
a fajnová hmotnost. A nechtěl bych zapomenout na poměrně povedený
design. Tolik stručný výčet techniky.
Jízda:

Když tak na něj po převzetí klíčů koukám, říkám si, že to je taková
skútrová klasika. Žádný zbytečnosti, vše je tak jak má být. Posaz
není ničím zvláštní. S čím ale hned narážím, jsou moje fakt dost
dlouhý nohy. Rozměr mezi sedlem a řidítky není zas tak velký,
tak chvíli laboruju, jak se poskládat. Ale povedlo se. Motor se
dá probudit k životu buď startérem, nebo je k dispozici klasický
Kick start. Na to, že se u skútrů stále častěji setkáváme s pravidelným
zvukem čtyřtaktu, si snad už všichni zvykli. Kam jinam vz  ít
věcičku, jakou je Cygnus, než do přecpanýho města. Variátor má
trochu větší prodlevu, ale hned jak zabere, máte k ruce docela
solidní porci točivého momentu, na kterou byste u dvoutaktu potřebovali
o dost vyšší otáčky. Kolony plechovek nejsou absolutně žádnou
překážkou. Cygnus se příjemně vodí a rychlá změna směru není sebemenší
problém, i když pořádně topíte pod kotel. I ve volnějším prostoru
se neztrácí a když mu  dáte
trochu času, ukáže vám na tachometru lehce přes 110 km/h. Při
nějakém riskantnějším předjíždění je ale samozřejmě potřeba počítat
s tím, že „nahoře“ už takové zrychlení prostě není. Někdy je ale
potřeba taky vzít za brzdy, když vám to tam střihne páprda v kloboučku.
Přední brzda má sice trochu tvrdší chod ale brzdný účinek naprosto
dostačující. Příjemným překvapením je pro mě zadní  brzda,
která je sice bubnová, ale účinkem se vůbec neztrácí. A co je
u ní hlavně důležitý, máte v ní potřebný cit. Ne úplně spokojený
jsem byl ale s obutím. Ne že by bylo úplně špatné, ale jeho hranice
přilnavosti nacházíte poměrně brzy. Je prostě potřeba brát v úvahu
to, že to není stroj na brutální řezání zatáček.
Závěr:

Yamaha Cygnus je prostě klasikou mezi skútry, výbornou a hlavně
na provoz levnou volbou na cesty do práce, na koupadlo i na zábavu.
Navíc s povedeným designem. A na co bych nerad zapomněl je velikost
úložného prostoru, který má 27 litrů a do kterýho se mi podařilo
nacpat plný tankvak. A to je docela slušný, ne?
|