Mountauk
je rekreační místo na americkém Long Islandu a Mulder se Scullyovou
tam jistě byli častými hosty. Je to totiž také místo opředené
legendami o U.F.O. a o zelených mužíčcích vůbec. Marketingová
strategie BMW je tedy jasná. Rozhodli se expandovat i do vesmíru!
Roztočená modrobílá vrtule jasně symbolizuje touhu po létání,
a protože jde BMW ve Spojených státech dobře na odbyt, manageři
prodeje z Mnichova si asi řekli, že se bavorák musí prodávat i
mimozemšťanům. Vzali tedy mohutný podvozek z CL, aby stroj vydržel
i mezigalaktické cesty, a aby se ufounkům líbil, vybavili ho dvěma
kosmickými fotonovými vrhači, které umístili dle nejnovější meziplanetární
módy pěkně podsebe.
Text:Kevin
Foto:Kevin

BMW
R 1200 C
Motor:
Vzduchem/olejem chlazený dvouválcový čtyřtaktní plochý motor
s protiběžnými písty, jedna vačková hřídel, čtyři ventily
na každý válec, objem 1170 ccm, největší výkon 45 kW (61k)
při 5.000 ot/min, točivý moment 98 Nm při 3.000 ot/min,
vrtání × zdvih 101 × 73 mm, zapalování digitální tranzistorové,
elektronické vstřikování paliva
Přenos
síly: Převodovka pětistupňová, spojka v olejové
lázni, sekundární převod kloubovým hřídelem
Podvozek:
Třídílný koncept rámu z předního a zadního rámu se samonosným
motorem, přední odpružení BMW Motorrad Telelever; průměr
trubky stojanu 35 mm, centrální pérovací jednotka s vinutou
pružinou a teleskopickým tlumičem, vzadu ocelová jednoramenná
kyvná páka s BMW Motorrad Monolever; WAD- nastavitelná pérovací
jednotka s vinutou pružinou a teleskopickým tlumičem, přední
brzda dvoukotoučová 305mm s čtyřpístkovýmy třmeny se systémem
EVO, zadní brzda jednokotoučová 285 mm dvoupístková, přední
pneu 150/80-VR16, zadní pneu 170/80-VR15
Rozměry:
výška sedla 790 mm, rozvor 1641 mm, výška 1340 mm, suchá
hmotnost 265 kg, objem nádrže 17,5 l, průměrná spotřeba
paliva v testu 5,2 l (na 100 km), maximální rychlost 175
km/h
Cena: 458.240,-
Motor |
|
Brzdy |
|
Podvozek |
|
Pohodlí |
|
Výbava |
|
Zpracování |
|
Cena |
|
Náš
dojem |
|
|
 U
BMW se loni slavilo 80. let od zahájení motocyklové výroby. Němečtí
tvůrci motorek se po celou tu dobu s klíštěcí vytrvalostí drží osvědčeného
konceptu, který je všeobecně nazýván Boxer a s nadlidskou vytrvalostí
vypilovávají svůj tradiční systém protilehlých válců. Od roku 1998,
kdy byl představen první model cruiseru R 1200 C, byla vytvořena
celá řada variací na téma „klidná a pohodová jízda“. Letos jsou
v všechny boxery od BMW vybaveny novými hlavami, které
sobě skrývají dvousvíčkovou technologii a nově modifikovanou pětistupňovou
převodovku. Tenhle bavorák je vytvořen pro vyznavače klidné jízdy,
při které má okolí dostatek času k obdivným pohledům. Na téhle motorce
se dá jezdit po městě a na výlety stejně dobře, jako se s ním dá
jet na dovolenou. Klasická koncepce zaručuje jak pohodlí tak ocelovou
spolehlivost, a právě díky ní slaví BMW s cruisery takový úspěch.
Sportovní jízda není  sice
zcela vyloučena, ale tělo stroje nemá právě postavu ani ambice sportovce.
James Bond se nás sice před lety snažil přesvědčit o opaku, ale
pokud si zkusíte „erko“ otočit kolem nohy, nebudete už asi příliš
plánovat skok ze střechy na střechu. Zkrátka R 1200 C montauk je
motorka pro klidnou jízdu krajinou, při které vás celou dobu bude
provázet punc modrobílého znaku, který už léta znamená mezi motorkami
spolehlivost, extravaganci a volání dálek. Pokud vám v krvi koluje
nadstandardně vysoká hladina adrenalinu, měli byste se poohlédnout
po něčem jiném.
Před
prodejnou za prodejnou ufoun nesmí stát, zjistí-li to konkurence
bude strašně řvát, (tajný bojový pokřik správní rady BMW)
 BMW
už se snaží dlouho utajit to, že s nepozemšťany už dávno spolupracuje.
Podle našeho tajného spolupracovníka, který v Mnichově už několik
let zkoumá dopady mimozemských technologií na výrobu motorek,
je mezigalaktická spolupráce BMW s neznámým druhem humanoidů téměř
jistá. Pro toho, kdo má oči otevřené je to už stejně veřejným
tajemstvím. Posuďte sami,
která jiná motorka má: Uložení předního kola Telelever, zadního
Monolever, letmo  uložené
kolo s kardanem, brzdový systém BMW EVO, ABS, třícestný katalyzátor,
vyhřívání různých častí stroje a nesmrtelný motor. Je pravda,
že některé z vyjmenovaných technických špeků
mají výjimečně na svých strojích i jiní výrobci, ale to už padá
na vrub průmyslové špionáže. Montauk byl postaven na podvozku
obtloustlého R 1200 CL, což znamená, že stroj zdědil rozšílenou
přední vidlici a 150mm širokou přední pneumatiku. Drátěná kola
 verze
Clasik nahradila u Montauku kola pětipaprsková a dva pod sebou
umístěné světlomety umocňují extravagantní charakter biku. Dalšími
vymoženostmi je zvýšený čelní štítek a již zmiňovaný systém brzd
EVO, který je stejně jako ABS a katalyzátor v základním provedení
stroje. Pokud vyrazíte na delší cestu, bude se jistě hodit velice
pohodlné sedlo, které má k dispozici jak řidič tak i spolujezdec.
Palubní deska je řešena tradičním BMW způsobem,
přičemž navíc jsou zde ručičkové hodiny, které se dobře hodí k
celkové  koncepci
stroje a ještě k tomu lahodí oku. Na motorce
jsou také použity neobvyklé bavorácké ovládací prvky na
řídítkách, což znamená především dvě
tlačítka blinkrů. Je to jednoduché: pokud blikám doprava použiju
pravý palec, doleva palec levý. Na pravém řídítku je také umístěno
tlačítko, kterým se blikače vypínají. Výhodou je jednoduché ovládání,
a to jak
pro jezdce, kteří mají ruce v rukavicích, tak pro pilota, který
má v rukavicích chapadla. A pokud na b linkry
zapomenete, žádné neštěstí, vypnou se po chvilce jízdy samy. Ovšem
pozor, pokud stojíte, motorka to pozná a blikače nevypne. Přední
pod sebou
umístěné světlomety
bohužel uvidíte svítit najednou jen v případě, že jsou rozsvícena
dálková světla. Spodní čočkovitý reflektor je totiž právě jen
světlem dálkovým.
Three,
two, one, zero....Go
 V
sedle Montauka vás ohromí hlavně velikost motorky. Žádné plasty,
žádná cingrlátka, a přesto je dojem z velikosti stroje ohromující.
Široká řídítka vám roztáhnou ruce a sedlo posune pozadí směrem
k nádrži. Motorka si vás zkrátka sama naláme do velkorysého posedu,
na který si brzy sami rádi zvyknete. Problém mají jen jezdci menších
postav, kterým mohutnost a onen jízdní posaz ovládání biku rozhodně
neulehčí. Nohy má jezdec u místěny
za válci motoru, a tak nejsou naštěstí nataženy příliš dopředu.
Těžiště biku je
naštěstí poměrně nízko,
a diky tomu není zas takový problém se strojem manipulovat při
pomalé jízdě nebo i bez
motoru. Když palcem stisknete netradičně umístěné tlačítko startéru,
motorka
se mírně zakymácí a motor bublavě naskočí. Vezmete několikrát
za plyn, vibrace vzrostou a motor se ochotně vytáčí. To je dobré
znamení, protože podle technických údajů  se
nejvyšší výkon vyskytuje už při 5.000ot. a točivý moment dokonce
ve třech tisících. Jednička klapne a může se vyrazit. Motor má
opravdu sílu už od volnoběhu a kupodivu se i velice ochotně vytáčí
do vyšších sfér. Nicméně je třeba poznamenat, že ve vyšších otáčkách
se už kýžený nárůst výkonu nedostaví. Nevadí vždyť je to cruiser.
Motorka se do rychlých zatáček vede dobře. Pokud je to ale pomalá
vracečka, musí se motorka do náklonu trochu tlačit. Na vině je
podle mého odhadu právě monstrózně  tlustá
přední guma, která sice nádherně vypadá, ale na jízdních vlastnostech
stroje rozhodně nepřidá. Brzdy jsou, jak už je u BMW zvykem, výkonné
a dají se dobře dávkovat. ABS při normální jízdě vlastně ani
nevnímáte a jeho výhody oceníte hlavně na vodě. Zajímavě se za
to ale chová přední Telelever. Když prudce akcelerujete, motorka
se jakoby nadzvedne v obou uložení kol a teprve potom vyrazí dopředu.
Není to příliš nepříjemné, ale určitě to nováčka jedoucího poprvé
na BMW překvapí. Velmi  zvláštně
se ale netradiční zavěšení kol projevuje i při brždění. Ať totiž
brzdíte prudce jak chcete, přední vidlice se nepotopí. Na tenhle
neobvyklý jev si musíte zvyknout, ale jakmile
jste na to připraveni tak tuhle vlastnost stroje určitě oceníte.
Váha motorky se totiž nepřenese tolik na přední kolo a stroj tak
zastavíte podstatně rychleji. Možná to sice je jenom pocit, ale
rozhodně to je kladná vlastnost. Spotřeba se pohybovala pod příjemných
šest litrů na sto a maximálka byla kolem170 km/h. Vyhřívané rukojeti
určitě ocení všichni, kdo žijí v našich zeměpisných podmínkách
a díky chladiči před nádrží a specielně konstruovaným kanálům,
které od něj odvádějí horký vzduch, zbude trochu tepla i pro vaše
kolena.
Všichni
se okamžitě dostaví na velitelský můstek...
 BMW
R 1200 C Montauk je stroj, se kterým se bude rozhodně líp jezdit
člověku, který má s mezigalaktickými křižníky nějaké zkušenosti.
Pokud vám ale větší váha motorky nevadí a hledáte stroj pro chvíle
pohody nebo pro uvolněné cestování, určitě vás Montauk nezklame.
Ne zcela ideální jízdní vlastnosti jsou daní za opravdovost a
bytelnost motorky. R 1200 C nikdy nebyl a asi ani nikdy nebude
žádný sportovec. Přesto, nebo možná právě proto, si motorka nese
punc individuality a majitel na něj může být náležitě hrdý.
|