U BMW se to v nové sezóně už několik let po sobě jen hemží samými novinkami. Poslední nový model starého tisíciletí se jmenoval R 1150 GS, další z novinek nese označení F 650 GS. Písmena GS jej odlišují od jeho předchůdce, od F 650. A to ještě zdaleka není všechno. Když totiž přidáte za celé označené motorky přídomek Dakar dostanete nejnovější endurko ze stáje BMW.

Text & Foto: Kevin


BMW F 650 GS Dakar


Motor: řadový kapalinou chlazený jednoválec, obsah 652 ccm, DOHC 4 ventily, vrtání x zdvih 100.0 mm x 83.0 mm, komprese 11.4:1, výkon 50k při 6500 ot./min, kroutící moment 60 Nm při 5000 ot. /min.,vstřikování EFI Bosch-BMW, zapalování Digitální/ tranzistorové

Přenos síly: převodovka 5-rychlostní, sekundární převod řetězem

Podvozek: přední odpružení teleskopickou vidlicí, vzadu kyvná vidlice z hliníkových profilů odpružená plně nastavitelnou pružící a tlumící jednotkou, přední brzda jednokotoučová o průměru 300 mm s dvoupístkovým třmenem, zadní jednokotoučová o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem , přední pneu 130 /90 - 17", zádní pneu 100 /80 - 19"

Rozměry: rozvor 1479 mm, suchá hmotnost 180 kg, obsah nádrže 17.3 litrů z toho 4l rezerva, spotřeba paliva při 90 km / hod - 3,4 l, při 120 km / hod - 5,0l, max, rychlost 160 km / hod, zrychlení 0 - 100 km/hod za 5,5 s


   Již na první pohled poznáte, že nová Dakar verze je něčím naprosto jiným, než předchozí civilní model. Ten se sice stále vyrábí, ale Charisma které vyzařuje z Dakar verze nenechává nikoho na pochybách, k čemu je tenhle stroj určen. Je zajímavou verzí BMW plnou překvapení stejně jako slavný závod. Dakar se představuje typickým závodním zbarvením a kvalitnějším vybavením. Za příklad si vzal F 650 RR a jeho slavné vítězství v Rally Paříž - Dakar - Káhira v roce 2000.
   Delší přední vidlice, větší přední kolo, speciální Enduro pneumatiky, kryty rukou a větší větrný štítek zalištují příjemnou jízdu mimo silnici jsou určeny pro ty, kteří mají terénní ambice. Pohonnou jednotku tvoří kapalinou chlazený jednoválec objemu 652 ccm se suchou skříní, který byl vyvinut opět ve spolupráci s firmou Rotax, ovšem tentokrát speciálně pro tento stroj. Díky hi-tech vybavení, mezi které patří především elektronicky řízené vstřikování paliva, řízený katalyzátor a čtyřventilová technika s dvěma vačkovými hřídeli, patří k nejlepším motorům v této kategorii a zároveň také jedním z nejekologičtějších. Hlava válce a geometrie spalovací komory jsou přímo odvozené od pohonné jednotky z vozu M3. Na jeho čistotě má kromě vstřikování největší zásluhu výfuková soustava z nerezové oceli, kterou tvoří potrubí s lambda sondou a dvě mohutné koncovky umístěné pod sedlem. Ty jsou navzájem propojeny, v levé je umístěn katalyzátor, pravá pak vypouští většinu výfukových plynů (cca 80 %). Proto se může řidiči naskytnout zajímavý pohled. Do pravé koncovky totiž nevede žádny svod od pohonné jednotky.

   Motor je usazen v novém trubkovém rámu který slouží jako stabilizační prvek motoru a právě proto je pravděpodobně ovládání motocyklu tak přesné a dynamické. Přední kolo vede klasická teleskopická vidlice bez možnosti nastavení, zadní kyvná vidlice z ocelových profilů je naopak vybavena plně nastavitelnou centrální jednotkou. Sekundární převod obstarává řetěz. Za zmínku stojí brzdová soustava. Obě brzdy jsou kotoučové s brzdovými třmeny Brembo, přední kotouč o průměru 300 mm svírá dvoupístkový třmen, zadní 240 mm je vybaven jednopístkovým třmenem. Za příplatek je možno vybavit brzdovou soustavu systémem ABS, který lze pro jízdu v terénu vypnout. Novým prvkem, stejně jako u civilní verze, je umístění palivové nádrže pod sedlem, což má sloužit především ke snížení těžiště a tím zlepšit ovladatelnost a obratnost stroje. Výkon a charakteristika motoru, který pohání F 650 GS, byly zvýšeny. Kapalinou chlazená čtyřventilová pohonná jednotka o objemu 650ccm má výkon 37 kilowattů při 6500 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment je 60 N.m v 5000 otáčkách, přičemž více než 50 N.m je k dispozici v rozmezí od 3000 do 6500 otáček. Na silnici to znamená pohodlnou jízdu bez nutnosti neustálého řazení, stroj navíc zcela plynule akceleruje již z pouhých 2000 ot/min.
   Sportovní schopnosti tohoto malého BMW byly dostatečně demonstrovány na Rallye Paříž-Dakar-Káhira. Po svém vítězství v roce 1999 vyhrál Francouz Richard Sainct tuto pouštní soutěž vloni podruhé. Jel na soutěžní verzi F 650 RR, která již tehdy obsahovala mnoho prvků high-tech, které lze nalézt na novém enduru. Nemilosrdnější vytrvalostní test sériového modelu si lze opravdu jen stěží představit.



Komentáře k článku
autor: nzFDclAPtDYvukMBird mail: keiri@naha-airport.co.jp
6.3.2011
JVsFjDNxKUikkdtX

autor: bJYTnuFuYzxhVlok mail: ocp@ii-okinawa.ne.jp
17.2.2011
BRBTxzJVYCcYkeKsElT

autor: PFviGcHbqgdJyR mail: kunika36@smile.ocn.ne.jp
16.2.2011
TKyehNRQ

autor: LBhkiAgVmPVRywAadrk mail: ajapan@nirai.ne.jp
16.2.2011
DneXtqlAXfduryqgeDk

autor: ofEoHQtgTZISBIwcGg mail: okinawa.call.staff@river.ocn.ne.jp
14.2.2011
qMHsGRHDlIhyT

autor: RPfxfBooWeGDqKsfSHy mail: bvke@caritas.de
13.2.2011
ZdafwVbAu

autor: nslptFBBrpAeGYm mail: suitetu-granpa.oyama@polka.ocn.ne.jp
7.2.2011
hozClpwIvAVksvm

autor: pkIICBOrJvU mail: weekly@goya.co.jp
5.2.2011
GmYMMSZE

autor: BhHYYNOUJNWqraojg mail: info@naharent.jp
5.2.2011
TVuTiONhgAKvK

autor: DoIuHCsjMuUobmTajkH mail: 2728985@mail.ru
4.2.2011
tMbbIOQcD

autor: WRuRGZlANwD mail: to-ma.tp@otc.ne.jp
4.2.2011
walaIcBdugBtOCRpiiQ

autor: piBRsRtlGZa mail: kok-syohin@gp.knt.co.jp
4.2.2011
mnxavJOG

autor: BOgeLPIvNyTd mail: info@koscioldlamiasta.pl
3.2.2011
VgqCxYejPajEv

autor: sQqLCHLvamYHlQEYzf mail: graessle@caritas-dicv-fr.de
2.2.2011
ITcvyBbyRnLpoGpTsgl

autor: zfPNRjyfHqIMk mail: agora@hirai.ne.jp
1.2.2011
htSDsOGkKQEU

autor: OtQJWFYWjIIUaGBp mail: emao@bb.cosmos.ne.jp
30.1.2011
ECargDPmTBWeM

autor: IYRdxFVHQoCNTlhX mail: info@gettou.co.jp
30.1.2011
jLWmEbUcDXDRexDTDYl

autor: osnXZUENpGTxbKi mail: zamami-d@ii-okinawa.ne.jp
29.1.2011
AmNbprIfPbKC

autor: MxCvJaeRqPGdGKGUS mail: nansei-d@ryucom.ne.jp
27.1.2011
GiGFWpTxyyvKPuXxgo

autor: bHkBBiyO mail: info@f-minami.com
27.1.2011
RiRDynFsvkOHYZIcjG

autor: AEbcPfPugGPpLszeo mail: webmaster@abortion-help.com
25.1.2011
nGgmYfhzGXogzKcYbWi

autor: qAHvXkEuFc mail: info@gettou.co.jp
23.1.2011
rTGABDMCdkalle

autor: RWsLKajHvkDTE mail: honsya@sun-ryokka.co.jp
22.1.2011
YqqblmrBNVHkiwrUBCn

autor: xopUimiYxXauFvl mail: asahi-d@nirai.ne.jp
22.1.2011
hXIgjCFFHFNM

autor: ikjaifKgoHracZLWacM mail: qqde29z9n@water.ocn.ne.jp
22.1.2011
zgLGDdXlgKRSFIzhe

autor: mkTkcjGRt mail: kumozi-auto@titan.ocn.ne.jp
20.1.2011
wqOXqtZQtU

autor: TXBNHtaQLJm mail: watarih@beige.plala.or.jp
18.1.2011
DZqrvRcPLwtorPRIG

autor: aALSPNAiN mail: lue@imicom.or.jp
17.1.2011
ScYxlAdPYhCHbB

autor: iIOoMmEycnHSolUJBe mail: t-kikai@kiu.biglobe.ne.jp
17.1.2011
LNLlhspaKd

autor: PVZQTomnuqP mail: trustec2041@yahoo.co.jp
16.1.2011
GLUVMCUN

autor: zZCSPCps mail: info@westmarine.co.jp
16.1.2011
ZbTrqkpdnkALm

autor: HhjSfROWbIPq mail: chiefpilot@airwhitsunday.com.au
15.1.2011
ouHeeTUZLqFphIl

autor: vEmFnirqtrhmqy mail: hrkoreapolyschool@gmail.com
14.1.2011
YDMwOgegUeHlnYfB

autor: HPbTenyQHiWz mail: naha@nahacen.jp
13.1.2011
cqPoAsSOsilAEFqPVyS

autor: clUDoFplkraKYbVAp mail: info@okinawa-bireleys.co.jp
11.1.2011
HwgmEqePcVwuRT

autor: QtIItOXCQEvqmKcUT mail: t-sakima@ryukyu.ne.jp
10.1.2011
JgAqgxUJewx

autor: KQcdJFyvPyOafB mail: info@gettou.co.jp
9.1.2011
qAMkOCdqMevZBIo

autor: fvcdoZTiYqLaqLP mail: hr@koreapolyschool.com
8.1.2011
lPxQJLTpWeNlMEhtX

autor: OkoaEqLq mail: okisetsubi_soumu@okisetsubi.co.jp
8.1.2011
ZkRgJXTMMn

autor: vWIydutGzcvCaEclIr mail: admin@ntaoka.co.jp
7.1.2011
eKbCcTeMc

autor: YigtVmzSjuCbIoss mail: info@palette-kumoji.co.jp
7.1.2011
OmQdHDPVtKP

autor: YigtVmzSjuCbIoss mail: info@palette-kumoji.co.jp
7.1.2011
OmQdHDPVtKP

autor: ZAyXziCghYnqdU mail: kai@oas-air.co.jp
6.1.2011
LHBDxXxmyaVPRniY

autor: vfladlBJ mail: operations@airwhitsunday.com.au
5.1.2011
SxUCJMhVfo

autor: NxXwAfeFQF mail: uehara-tadashi@tkcnf.or.jp
3.1.2011
gMmOOhvhS

autor: hdihgGqgvaZH mail: rankei@mocha.ocn.ne.jp
3.1.2011
vGkHsdNrLssaGJLmTkC

autor: BTuEhLxKjMkXV mail: uipwnh@yubezq.com
1.1.2011
eHEfAxkOwg