U BMW se to
v nové sezóně už několik let po sobě jen hemží samými novinkami.
Poslední nový model starého tisíciletí se jmenoval R 1150 GS,
další z novinek nese označení F 650 GS. Písmena GS jej odlišují
od jeho předchůdce, od F 650. A to ještě zdaleka není všechno.
Když totiž přidáte za celé označené motorky přídomek Dakar dostanete
nejnovější endurko ze stáje BMW.
Text
& Foto: Kevin

BMW
F 650 GS Dakar
Motor: řadový kapalinou chlazený jednoválec, obsah
652 ccm, DOHC 4 ventily, vrtání x zdvih 100.0 mm x 83.0
mm, komprese 11.4:1, výkon 50k při 6500 ot./min, kroutící
moment 60 Nm při 5000 ot. /min.,vstřikování EFI Bosch-BMW,
zapalování Digitální/ tranzistorové
Přenos síly:
převodovka 5-rychlostní, sekundární převod řetězem
Podvozek:
přední odpružení teleskopickou vidlicí, vzadu kyvná vidlice
z hliníkových profilů odpružená plně nastavitelnou pružící
a tlumící jednotkou, přední brzda jednokotoučová o průměru
300 mm s dvoupístkovým třmenem, zadní jednokotoučová o
průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem , přední pneu
130 /90 - 17", zádní pneu 100 /80 - 19"
Rozměry:
rozvor 1479 mm, suchá hmotnost 180 kg, obsah nádrže 17.3
litrů z toho 4l rezerva, spotřeba paliva při 90 km / hod
- 3,4 l, při 120 km / hod - 5,0l, max, rychlost 160 km
/ hod, zrychlení 0 - 100 km/hod za 5,5 s
|
Již
na první pohled poznáte, že nová Dakar verze je něčím naprosto
jiným, než předchozí civilní model. Ten se sice stále vyrábí,
ale Charisma které vyzařuje z Dakar verze nenechává nikoho na
pochybách, k čemu je tenhle stroj určen.
Je zajímavou verzí BMW plnou překvapení stejně jako slavný závod.
Dakar se představuje typickým závodním zbarvením a kvalitnějším
vybavením. Za příklad si vzal F 650 RR a jeho slavné vítězství
v Rally Paříž - Dakar - Káhira v roce 2000.
Delší
přední vidlice, větší přední kolo, speciální Enduro pneumatiky,
kryty rukou a větší větrný štítek zalištují příjemnou jízdu mimo
silnici jsou určeny pro ty, kteří mají terénní ambice. Pohonnou
jednotku tvoří kapalinou chlazený jednoválec objemu 652 ccm se
suchou skříní, který byl vyvinut opět ve spolupráci s firmou Rotax,
ovšem
tentokrát speciálně pro tento stroj. Díky hi-tech vybavení, mezi
které patří především elektronicky řízené vstřikování paliva,
řízený katalyzátor a čtyřventilová technika s dvěma vačkovými
hřídeli, patří k nejlepším
motorům v této kategorii a zároveň také jedním z nejekologičtějších.
Hlava válce a geometrie spalovací komory jsou přímo odvozené od
pohonné jednotky z vozu M3. Na jeho čistotě má kromě vstřikování
největší zásluhu výfuková soustava z nerezové oceli, kterou tvoří
potrubí s lambda sondou a dvě mohutné koncovky
umístěné pod sedlem. Ty jsou navzájem propojeny, v levé je umístěn
katalyzátor, pravá pak vypouští většinu výfukových plynů (cca
80 %). Proto se může řidiči naskytnout
zajímavý pohled. Do pravé koncovky totiž nevede žádny svod od
pohonné jednotky.
Motor
je usazen v novém trubkovém rámu který slouží jako stabilizační
prvek motoru a právě proto je pravděpodobně ovládání motocyklu
tak přesné a dynamické. Přední kolo vede klasická teleskopická
vidlice bez možnosti nastavení, zadní kyvná vidlice z
ocelových profilů je naopak vybavena plně nastavitelnou centrální
jednotkou. Sekundární převod obstarává řetěz. Za zmínku
stojí brzdová soustava. Obě brzdy jsou kotoučové s brzdovými třmeny
Brembo, přední kotouč o průměru 300 mm svírá dvoupístkový třmen,
zadní 240 mm je vybaven jednopístkovým třmenem. Za příplatek je
možno vybavit brzdovou soustavu systémem ABS, který lze pro jízdu
v terénu vypnout. Novým prvkem, stejně jako u civilní verze, je
umístění palivové nádrže pod sedlem, což má sloužit především
ke snížení těžiště a tím zlepšit ovladatelnost a obratnost stroje.
Výkon a charakteristika motoru, který pohání F 650 GS, byly zvýšeny.
Kapalinou chlazená čtyřventilová pohonná jednotka o objemu 650ccm
má výkon 37 kilowattů při 6500 otáčkách za
minutu. Maximální točivý moment je 60 N.m v 5000 otáčkách, přičemž
více než 50 N.m je k dispozici v rozmezí od 3000 do 6500 otáček.
Na silnici to znamená pohodlnou jízdu bez nutnosti neustálého
řazení, stroj navíc zcela plynule akceleruje již z pouhých 2000
ot/min. .jpg)
Sportovní schopnosti tohoto malého BMW byly
dostatečně demonstrovány na Rallye Paříž-Dakar-Káhira. Po svém
vítězství v roce
1999 vyhrál Francouz Richard Sainct tuto pouštní soutěž vloni
podruhé. Jel na soutěžní verzi F 650 RR, která již tehdy obsahovala
mnoho prvků high-tech, které lze nalézt na novém enduru. Nemilosrdnější
vytrvalostní test sériového modelu si lze opravdu jen stěží představit.
Komentáře
k článku |
|
autor:
BTuEhLxKjMkXV |
mail: uipwnh@yubezq.com |
1.1.2011
|
eHEfAxkOwg
|
ytTeP0 wxqemmuevozw, [url=http://xbvkdopzlhsg.com/]xbvkdopzlhsg[/url], [link=http://ierorilialwj.com/]ierorilialwj[/link], http://ihkfmxyfzbjj.com/
|
|
|