Ne každému se historické
vozy a motocykly líbí, ale snad každý je obdivuje. Ne nadarmo
se ve světě různé úpravářské firmy specializují na výrobu replik
slavných strojů minulosti, ve kterých se mnohdy ukrývá tolik techniky,
že to laikovi až vyrazí dech. Specielní konstrukce rámů, kompozitní
materiály, řídící jednotky, mikročipy a díly od nejznámějších
tuningových výrobců. Honda tomuhle všemu předešla a vyrobila SH
150. A není to protimluv když řeknu, že vyrobila novodobý oldtimer.
Text:Kevin
Foto:Kevin

Honda
SH 150
Motor:
Kapalinou
chlazený jednoválec SOHC, objem 153 ccm, největší výkon
16 k při 9000 ot/min, točivý moment 14,3 Nm při 8500 ot/min,
kompresní poměr 11,1:1, vrtání × zdvih 58 x 57,8 mm, zapalování
digitální tranzistorové, elektronické vstřikování paliva
s třícestným katalyzátorem
Přenos
síly: Spojka v olejové lázni, převodovka variátor V-Matic,
sekundární převod klínovým řemenem
Podvozek:
Rám z kompaktních z ocelových trubek, přední odpružení teleskopickou
vidlicí s průměrem kluzáků 33 mm a zdvihem 120 mm, vzadu
kyvná vidlice z hliníkových profilů odpružená dvěma tlumiči
se zdvihem 70 mm, přední brzda jednoduchá 220 mm s dvoupístkovím
třmenem, zadní brzda bubnová 130mm náběžná/úběžná čelist,
kola přední 16 x MT2,50 z hliníkové slitiny, zadní 16 x
MT2.75 z hliníkové slitiny přední pneu 100/80-16 50P, zádní
pneu 120/80-16 60P
Rozměry:
Výška
sedla 780
mm, světlá výška 126 mm, rozvor 1335 mm, vnější rozměry
2020 × 705 × 1145 mm, suchá hmotnost 123 kg, objem palivové
nádrže 8,3 l, maximální rychlost 125 km/h, průměrná spotřeba
paliva v testu 3,5 l (na 100 km)
Cena:
95 000,-
Motor |
|
Brzdy |
|
Podvozek |
|
Pohodlí |
|
Výbava |
|
Zpracování |
|
Cena |
|
Náš
dojem |
|
|
 Extravagantní,
výjimečný a pohodlný. Skútr SH 150 kombinuje snadnou ovladatelnost,
komfort štíhlého provedení se stabilním podvozkem a s velkými
koly, s čistým, tichým a silným motorem. Motor je kapalinou
chlazený čtyřdobý jednoválec s objemem 150 ccm a výkonem vyšším,
než je u městských vozidel zvykem. Relaxační jízdní pozice s
plochou podlahou poskytuje maximální prostor pro nohy a přitom
SH 150 nabízí množství úlo žných
prostorů jak pod sedlem, tak i na zadním nosiči. Nepřehlédnutelný,
rychlý, živý a ať už se podíváte z jakékoli strany, skútr SH
150 představuje perfektní dopravní prostředek pro každodenní
dojíždění do zaměstnání, pro rychlé kurýry a pro lidi, kteří
jsou rádi neustále v pohybu.
Trocha
techniky:
 SH
150 uvádí do pohybu stejný silný, tichý a spolehlivý čtyřtaktní
jednoválcový motor, který v současné době postrkuje vpřed i
další skútry Hondy a to @125/150, Pantheon a Dylan 125/150.
Pohonná jednotka podává silný kroutící moment v nízkých i středních
otáčkách, což zaručuje rychlou a plynulou akceleraci. Díky kompletně
novému elektronickému systému vstřikování paliva má motor excelentní
spotřebu paliva a nízké provozní náklady. Je to jedno z prvních
použití vstřikování paliva na motoru s tak malým objemem. Tento
systém neposkytuje jen silný a přesně dávkovaný výkon, což je
pro systém vstřikování známé, ale také hraje důležitou roli
právě ve snížení spotřeby paliva a dosažení nejnižších hodnot
emisí ve své třídě. Vodou chlazený motor je nainstalovaný
v kyvné jednotce jako je zvykem u většiny skútrů Honda a je
oddělený od chladiče, čímž se mu dostává velké množství náporovéh o
vzduchu z čelní ventilace v kapotáži. To umožňuje udržení stabilní
provozní teploty a tím i výkonu a to i za velmi horkých dní.
Kapalinou chlazená konfigurace pohonné jednotky umožňuje nejen
chladný provoz a tím silný výkon za všech povětrnostních podmínek,
ale také pomáhá minimalizovat rušivý mechanický hluk a hraje
klíčovou roli ve stabilizaci provozní teploty, což umožňuje
přesnější kontrolu emisí ve výfukových plynech. Nový SH150 je
totiž vybaven nejvyspělejším systémem třícestného řízeného katalyzátoru
HECS3, v současné době produkovaný Hondou. Mozek tohoto výrazně
nového systému je také plně integrován do řídící jednotky ECU,
umístěné na tělese škrtících klapek, podobně jako jsou integrovány
snímače tlaku a teploty. Řídící jednotka je dále spojena se
snímači umístěnými v systému, jako je
lambda sonda ve výfukovém potrubí, monitorující všechny výkonové
parametry a udržující nejoptimálnější směšovací poměr palivo
/ vzduch a tím maximalizuje funkci tělesa katalyzátoru se 100
komorami umístěného ve výfukové trubce. Díky tomu produkuje
SH150 jen 1/6 hodnot emisí kysličníku uhelnatého (CO), 1/10
uhlovodíků (HC) a 1/3 oxidů dusíku (NOX) v současné době stanovených
normou EURO-2. Tím dosáhla Honda SH150 nejnižší úrovně kdy dosažené
v této objemové třídě a s největší pravděpodobností s rezervou
splní budoucí normu EURO-3, která je nyní ve stádiu finalizace.
Nový je na motocyklu také podvozek. Konstrukčním oddělením Hondy
navržený ocelový trubkový rám vychází z populárního modelu @125,
má ale mírně větší rozvor, vyšší tuhost, nižší hmotnost, což
umožňuje spolu s velkými koly vynikající ovladatelnost.
Popojedeme:
 Když
předjíždíte na motorce auto, není to nic zvláštního. Dokonce
ani když auto předjíždíte na velkém skútru, typu Burgman nebo
Silverving, si vás nikdo příliš nepovšimne. Když ovšem přelétnete
auto ve stotřicítce na SH150, řidič vozu na vás kouká jak vejce.
Mnohokrát jsem se setkal se zdviženým palcem nebo s pohledem
jasně říkajícím: "Co v tom ten blázen má sakra za motor?". Nikdo
ale nemůže mít řidičům za zlé nevěřícné pohledy, protože SH150
vypadá opravdu jako dobře udržovaný třicet let starý skútr.
O to lepší pocit má jezdec, který na něm jede. Silný motor,
který máte k dispozici, vládne šestnácti koni a točivý moment
je také téměř na šestnácti newtonmetrech a věřte, že tenhle
výkon dokáže se stodvacettři kilo těžkým strojem pěkně z acvičit.
SHčko má ale i další klady, které při jízdě přímo pocítíte.
Zaprvé jsou to šestnácti palcové ráfky kol, které propůjčují
Hondě SH vlastnost velkého stroje. S velkými koly se jezdí mnohem
lépe. Do zatáček se motorka vede jako velký motocykl a ne jako
skútr. Další výhodou velkých kol je potom jízda po rozbité silnici,
kde stroj jede mnohem komfortněji a zdaleka tolik netluče do
tlumičů a rukou. Kdo jezdí na skútru s malými koly, ví o čem
mluvím. Druhým kladem je chladič umístěný pod předním světlem
tak, jak je zvykem u dospělých motorek, a který dodává esháčku
zepředu vzhled BMW. Od chladiče totiž vedou odtokové kanály
teplého vzduchu, který míří přímo na vaše kolena. Dobré je také
to, že skútr nevyprodukuje zdaleka tolik tepla, aby vás horký
vzduch od mot oru
v létě obtěžoval, ale na druhou stranu je v chladných dnech
znát každý stupeň navíc a právě těch pár příjemných stupňů Celsia
vám motor esháčka dodá. Úložné prostory jsou pod sedlem a vpředu
pod řídítky. Ten vpředu ale, ač má dvířka jako do garáže, má
prostor tak akorát na cigarety a balíček prezervativů. Pokud
byste chtěli přidat ještě žvýkačky Orbit pro lepší PH ve vašich
ústech, budete muset asi žvýkat pánskou ochranu, protože se
už pod řídítka nevejdou. Také brzdy se mi zdály slabší, než
by měli být, ale na vině možná byly brzdové destičky. Stejné
brzdiče jsou totiž použity i na jiných modelech Hondy a fungují
bezvadně. Ochrana před větrem není valná a při vyšších rychlostech
mi trochu slzeli brýle, nicméně skútr je přece jen vozítko městské
a po městě se přes sto přece jen jezdit nemá. Nebo má ???
Reinkarnace:
 Honda
SH150 je jeden z nejlepších skútrů, na kterém jsem kdy jel.
Jízdní vlastnosti naprosto vyvažují všechny drobné neduhy, na
které jsem během sedmi dnů přišel a historicky vypadající strojek,
který probouzel shovívavé i obdivné úsměvy, mi neskutečným způsobem
přirostl k srdci. Věřím, že by i vaše případné výhrady a reptání
k SH150 okamžitě ustalo, kdyby jste měli možnost se na něm svést
tak jako já. A dokonce, možná že kdyby Honda půjčila SH150 každému
v zemi české, nikdo by na ničem jiném nejezdil a mohli bychom
náš stát přejmenovat na Shnistán.
Komentáře
k článku |
|
autor:
Crazyivan |
mail: alfre | | |