Když
Honda na začátku letošní sezony inovovala třídu CB, vysvitla CBF
250 jako světlo v tmách pro ty, kterým je stopětadvacítka příliš
slabá a pětistovka příliš silná nebo těžká. Pro proplétání se
hustým městským provozem nebo na kratší meziosadové vyjížďky je
obsah motoru 250 ccm přímo ideální. Má větší výkon než stopětadvanda
a přitom si zachovává drobnou tělesnou stavbu a nízkou hmotnost.
Text:Kevin
Foto:Kevin

Honda
CBF 250
Motor:
Čtyřdobý vzduchem chlazený 4ventilový jednoválec
DOHC, objem 249 ccm, největší výkon 15 kW (20.4k) při 8000
ot/min, točivý moment 22 Nm při 6000 ot/min, kompresní poměr
9.3:1, vrtání × zdvih 73 x 59.5 mm, karburátor VE-L s průměrem
difuzoru 32 mm,
zapalování kondenzátorové CDI
Přenos
síly: Spojka v olejové lázni, převodovka šestistupňová,
sekundární převod "O" kroužkovým řetězem
Podvozek:
Rám z kompaktních z ocelových trubek, přední odpružení teleskopickou
vidlicí s průměrem kluzáků 37mm, vzadu kyvná vidlice d tlumičem
Monoshock, přední brzda kotoučová 276mm s dvoupístkovým
třmenem, zadní brzda 130mm bubnová náběžná/úběžná čelist,
pneumatika vpředu 100/80-17 M/C, pneumatika vzadu 130/70-17
M/C,
Rozměry: Výška sedla 780 mm, rozvor 1370
mm, délka 2035mm, suchá hmotnost 138kg, objem palivové nádrže
16l, průměrná spotřeba paliva v testu 2,6 l (na 100 km)
Cena: 119 900,-
Motor |
|
Brzdy |
|
Podvozek |
|
Pohodlí |
|
Výbava |
|
Zpracování |
|
Cena |
|
Náš
dojem |
|
|
 V
roce 1948 začal Soichiro Honda vyrábět levné jednostopé dopravní
prostředky, tzv. motokola. V dnešní době tenhle aponský výrobce
chrlí víc než 8 000 000 motorek ročně a asi jen málokdo nezná
Hondu a její okřídlený znak příslušející motocyklové divizi. V
jihoevropských zemích, stejně jako po prašných silnicích Asie
či Japonska, kde je motorka využívána jako každodenní dopravní
prostředek, jsou v oblibě především nízkoobjemové stroje od 50
do 400 kubíků. Důvodem jsou především nízké náklady na provoz
 a odolnost těchhle přibližovadel, z nichž
některé mají velice slušné výkony i jízdní vlastnosti. Ale zpět
k Evropě, když žijete v hornatém kraji, kde kopec střídá údolí,
zjistíte brzo, že stopětadvacítka, natož pak padesátka jsou na
zdolávání převýšení přece jen trochu slabé. Můžete si sice koupit
silnější stroj, ale nezapomínejme na cenový rozdíl, nehledě na
to, že ne každý, kdo jezdí na motorce, na jihu zvlášť, je motocyklový
fanda. Motorky slabších kubatur slouží především jako přibližovadlo
po městě, výjimečně na trochu delší trasy. U mne by zvítězil kompromis.
 Dvěstěpadesátka má dostatek výkonu
v kopcích nebo při předjíždění, je lehounká, dobře se ovládá a
je stále dost drobná do městských pletenic. Takže si tohle suma
sumárum Honda sečetla a rozhodla, že je na čase opřít se trochu
do dvěpade. Tak vznikla krásná CBF 250, malá šikovná městská světluška.
Designéři
Hondy udělali kus práce.
Na první pohled je CBF 250 opravdu skvostný kousek. Kdyby mi někdo
řekl, že je to jednoválcová pětistovka, věřil bych mu. Alespoň
tedy na obrázku. Ve skutečnosti je totiž cébéčko na větší obsah
příliš drobné. Když ale bude začátečník či začátečnice hledat
stroj, se kterým by se chtěl naučit jezdit, a zároveň bude toužit
po pěkné motorce, má po dilematu. Povedený boční profil jako by
z oka vypadl velkým nahým motorkám. Čisté moderní linie se zvednutou
prdelkou, plasty na nádrži, které přivádějí chladicí vzduch k
 motoru a v neposlední řadě boční plast, který
věrně imituje tlakově litý hliníkový rám, to všechno je vkusně
zkombinováno. Palubní deska je vytvořena ve znamení klasiky. Dva
budíky, otáčkoměr a tachometr vám dle dnešní módy po zapnutí klíčku
ťuknou na svoje dorazy, vrátí se, a tím je start odsouhlasen.
Mez nimi najdete velký displej, který zobrazuje nejen stav kilometrů
v několika možných variantách, ale vidíte na něm i stav paliva
a dokonce i šikovné hodiny. Na strojek téhle třídy je to docela
nadstandard. Litá sedmnáctipalco vá
kola taky nevypadají špatně a kotouč s dvoupístkovým třmenem na
předním z nich odvádí dobrou práci. Vzadu je bohužel buben, který
sice brzdí, ale kazí vzhled stroje. Rám je dvojitý kolébkový z
ocelových trubek a čistou zadní linii zdůrazňuje absence dvou
tlumičů. Zadní odpružení obstarává centrální jednotka Monoshock,
která je bohužel zcela nenastavitelná. Výfuk je klasická nerezová
roura, která na motorkách až do konce věků nemůže nic zkazit.
Co se týče zvuku, není to žádná sláva, ale co byste od motoru
s tímhle obsahem chtěli. Ta věc, co sedí v rámu pod nádrží, v
sobě ukrývá čtyři ventily, dva vačkové hřídele s hrníčkovými zdvihátky
a vyvažovací hřídel. Je to vzduchem chlazený čtyřtakt-jednohrnek
a pochlubit se může i chladičem oleje.
Nudíte
se? Kašlete na mývala a zakupte CBF 250.

Motorka krásná, co naplat, ale po usednutí zjistíte, že je to
fakt drobek. Výška sedla je pouhých 780 mm, a tak na tomhle stroji
můžou jezdit jen Japonci, motorkářky a liliputi. O to víc potom
překvapí motor. Nečekáte doufám, že budu tvrdit, „motor je silák
k pohledání a je nepochybně vhodný na závody dragsterů“. To ne.
Sílu ale má. Dvacet koní není zcela zanedbatelný výkon a oceníte
ho nejen při jízdě, ale hlavně při předjíždění. Jízdní pohodlí
kazí trochu moc tvrdé zadní odpružení. Celkově se podvozek chová
 klidně a díky nízké váze si s motorkou můžete dělat co chcete,
což je hlavně ve městě k nezaplacení. Většina věcí na motorce
člověku hned padne do ruky. Všechno je shodné s velkými motocykly,
jen je to všechno jaksi trochu menší. Posez je v rámci možností
vzpřímený, všechno je na dosah. Šestistupňová převodovka pracuje
tiše, až někdy nevíte, je-li zařazeno. Nejlepší oproti slabšímu
stroji ale je, že vám nedojde dech při předjíždění auta. Se stopětadvacítkou
se často stává, že jedete za autem a jedete rychleji. Ale jen
o pár kilometrů. Musíte se tedy připravit,  zavěsit
se do vzdušného vaku a vyčkávat na vhodný okamžik. Pak vyrazíte,
ale ouha, řidič vozu mírně přidal, začal foukat protivítr nebo,
což je nejhorší, se protijedoucí auto blíží rychleji, než se zprvu
zdálo. Tahle situace se mi na různých kozích deších stala snad
tisíckrát. Naštěstí jsem se vždy jen zpotil. Někdy víc, někdy
míň. Tohle se na cébéefku nestává. Motor má dost síly a i ve sto
deseti ještě dokáže zrychlit natolik, aby vás vytáhl z bryndy.
Maximálka se potom pohybuje na hranici 130 km/h a z kopce se dá
jet i rychlejc. A to nejlepší nakonec, spotřeba se ani při jízdě
na doraz heftu nedostala přes 4 l/100 km. S šestnáctilitrovou
nádrží, kterou motorka na svém hřbetu nosí, je potom dojezd lepší
než u mnohých cestovních speciálů
Konec
dobrý, všechno...

Honda CBF 250 je pěkná motorka, co dobře jede. Má sice svoje mouchy,
ale která nemá. Na druhou stranu je otázka, jestli si u nás někdo
koupí dvěstěpadesátku za 119 900 Kč, když za ty peníze může mít
ojetý silnější stroj. Ale pokud se pro ni rozhodne, myslím, že
nebude litovat. Je to opravdu všestranná, šetrná a odolná motorka
k dennímu použití a bude vám dělat jen radost. Počet ujetých kilometrů
potom bude určovat jen naše středoevropské počásko.
|