První nájezd loupeživého
rytíře od britského Triumphu nastal už před několika lety. Tenkrát,
místo aby se postavil tváří v tvář japonské konkurenci, přišel
Triumph s nezvyklou koncepcí tříválce s elektronickým vstřikováním
a zcela jedinečným rámem. Další odlišností potom bylo barevné
provedení, které naprosto ignorovalo jakékoli sportovní zabarvení
konkurence, natož aby se pokoušelo o repliku jakéhokoli závodního
stroje.
Text:
Kevin Foto: Archiv

Triumph TT600
Motor:
599cc, kapalinou chlazený řadový 4-válec, DOHC, vrtání x
zdvih 68 x 41.3 mm, komprese 12.5:1, vícebodové elektronicky
řízené vstřikování s vynuceným přívodem vzduchu, digitální
zapalování
Přenos síly:
převodovka 6-rychlostní, sekundární převod řetězem.
Podvozek:
rám z hliníkové slitiny, přední vidlice 43mm plně nastavitelná,
vzadu plně nastavitelná tlumící a pružící centrální jednotka,
přední brzda dvojitá 310mm se čtyřpístkovými třmeny, zadní
jednoduchá 220mm, přední pneu 120/70 ZR 17, zadní pneu 180/55
ZR 17
Rozměry:
délka 2060mm, šířka 665mm, výška 1150mm, výška sedla 810mm,
rozvor 1395mm, suchá hmotnost 170kg, obsah nádrže 18 litrů
|
Příchod
nového TT 600 znamená pro Triumph tak trochu i riziko. Už to,
že se pustil do supersportovní třídy 600, je velkým problémem.
Konkurencí našlapaná třída totiž nedovoluje jakémukoli výrobci
nejmenší zaváhání. Proto nejspíš Triumph přešel od své klasické
tříválcové koncepce na čtyřválec. To však znamená, že se již nebude
moci schovávat za svoji image, a nový Triumph bude muset ukázat,
co v něm doopravdy je.
Kapalinou chlazený čtyřválec DOHC běhá naprosto
hladce a zároveň má i dostatek síly. Vrtání a zdvih je 68mm x
41.3mm a válce jsou pokryté Nikasilem. Kompresní poměr je vypumpován
až na 12.5:1, dodávka vzduchu do válců je řízena
systémem Sagem MC1000 a palubním počítačem. Směs paliva a vzduchu
je potom hnána do válcu přes elektronické vstřikování s nuceným
přívodem vzduchu, který přichází z 8,5 litu velkého airboxu. Síla
motoru je potom přes šestirychlostní převodovku a spojku v olejové
lázni přenášena na asfalt.
Zavěšení povozku se skládá vpředu i vzadu z
jednotek Kayaba. Přední tlumiče mají průměr 43mm a jsou plně nastavitelné,
stejně jako zadní centrální jednotka. Ta je potom připojena k
zadní kyvné vidlici, která je vyrobena z hliníkových profilů.
Také motor je nosným prvkem podvozku. Brzdy jsou vpředu dvojité
s kotouči o průměru 310mm a čtyřpístkovými třmeny, zatímco vzadu
popichuje jeden 220mm disk jeden pístek.
Jízdní
pozice na Triumphu je poměrně vzpřímená. Řídítka padnou do ruky
podobně jako u CBR. Brzy však zjistíte, že řídítka jsou poněkud
širší a více vpředu. Posez je poněkud nevhodný pro jezdce s vyšší
postavou, ale je stále ještě snesitelný.
Při jízdě i ve vyšších rychlostech je ochrana
před větrem velice slušná, ikdyž by přední štít mohl být klidně
ještě trochu vyšší. Vynikající je také palubní deska, na které
okamžitě vidíte to, co vidět potřebujete.
Při razantnější jízdě vychází pravda na světlo. Podvozek září,
ale vstřikování paliva se zdá být poněkud chudokrevné. Odpružení
je dobře nastaveno a nabízí dobrou rovnováhu
mezi kontrolou nad strojem a pohodlím.
Při jízdě se zdá, že výkon nestoupá s otáčkami
příliš hladce, a to potvrzuje i graf z motorové brzdy. Křivka
výkonu připomíná pohled na námořní mapu. Jedna vlna výkonu následuje
druhou, ale o hladkém průběhu nemůže být řeč. To je u digitálního
zapalování velice zvláštní a člověka okamžitě napadá, zda by na
tom Triumph nebyl lépe s obyčejnými karburátory. A to se majitel
určitě bude snažit přehlédnout výkon, který je o 13 koní za třídu
vedoucí GSX-R600.
Nakonec je ale Triumph přece jenom moc dobrá
motorka. To jen kubatura, ve které se snaží prosadit je tak nemilosrdná.
N ějaký
ten nedostatek byste ještě před několika sezónami vůbec nepostřehli,
a tak se dá říci, že žádné výrazné chyby vlastně motocykl nemá.
Když si k tomu naopak přidáte exkluzivitu a charisma, které spolu
s sebou anglická značka nese, zjistíte, že je Triumph nejen konkurenceschopný
a dokonce i žádoucí. Je to zkrátka "Charakter".
|