Latrodectus marcants,
to je latinský název pro nepříliš velkého, ale o to roztomilejšího
pavoučka, jehož kousavý polibek obvykle nekončí jinak, než několika
lopatami hlíny na vašem těle. Honda si tenhle název z latiny přeložila
do angličtiny a přiřkla ho svému rovněž drobnému chopperu VT 750
DC Black Widow. Marketingové oddělaní japonské hondy totiž usoudilo,
že na trhu převládají příliš tlusté, nachromované a nepohyblivé
cruisery a vytvořilo lehkonohou, a zároveň na vzhled velice efektní
motorku. Latrodectus marcants, neboli Černou vdovu.
Text
Kevin Foto: Kevin & Radim

Black
Widow
Motor:
Kapalinou chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec 52° SOHC
se 6 ventily, vrtání x zdvih: 79 x 76 mm, zdvihový objem:
745 ccm, kompresní poměr: 9 : 1, karburátory: 34 mm, typ
CV, 2x, max. výkon: 45 k/ 5 500 ot. za min (33 kW/ 5 500
ot. za min), max. kroutící moment: 6,4 kg/m při 3 000 ot.
za min (63 Nm / 3 000 ot. za min), zapalování: kondenzátorové
s elektronicky řízeným předstihem zážehu startér: elektrický
Přenos síly:
převodovka: 5 rychlostí sekundární převod: o-kroužkový řetěz
Rozměry:
(D x Š x V) 2 310 x 800 x 1 070 mm, rozvor :1 640 mm, výška
sedla: 675 mm, světlá výška: 140 mm, objem palivové nádrže:
13,4 litru (včetně rezervní zásoby 4,8 litry), hmotnost
bez náplní: 221 kg, ráfky kol: přední 19 x MT2.15 ocelový
ráfek/drátěný výplet zadní 15 x MT3.50 ocelový ráfek/drátěný
výplet, pneumatiky: přední 110/80 - 19 59S zadní 160/80
- 15M/C 74S
Podvozek: odpružení
kol: přední teleskopická vidlice o průměru 41 mm, zdvih
108 mm zadní dva konvenční tlumiče s 5stupňovým nastavitelným
předpětím pružiny, zdvih 80 mm, Brzdy přední: kotoučová
s průměrem kotouče 296 mm a dvoupístkovým brzdovým třmenem
zadní bubnová s průměrem bubnu 180 mm
|
Designeři
se nechali inspirovat úpravci motocyklů ze Severní Ameriky. Jako
alternativa k modelům oblíbené řady American Classic Edition,
které svým retro vzhledem svádějí k poklidnému křižování krajiny,
se nabízí zbrusu nový custom
volající po dravějším stylu jízdy-Black Widow. Honda VT750DC má
stupačky a řídítka daleko vpředu, zatímco sedlo je umístěno pouhých
675 mm nad zemí, takže jezdec cítí silný kontakt s motocyklem
a silnicí pod jeho koly. Přesto je však nutno uvést, že i přes
nízko umístěné sedlo neztrácí stroj
nic na svém jízdním pohodlí. Vidlicový dvouválec, který původně
burácel v VT750C byl pro Black Widow vyladěn tak, aby se vrchol
kroutícího momentu posunul do nižších otáček a motocykl mohl lépe
akcelerovat .
Nejaponský vzhled motoru zajišťují černě lakované válce s chromovanými
kryty hlav a dvojice poněkud neobvykle tvarovaných tlumičů výfuku.
Na některých drobných
detailech je znát, že Honda se rozhodla šetřit. Na rozdíl od amerických
originálů je například velká
část dílů vyrobena z plastu. To sice ubírá na jejím image tvrdého
a nekompromisního stroje, ale ve skutečnosti je "černá vdova"
mimořádně elegantní.
Oproti předchozím
modelům nesoucím označení "shadow" dostala Black Widow
elegantní úzká řídítka, krátké blatníky a nové výfukové potrubí.
Přední kolo je úzké a na rozdíl od VT 750 Shadow je zvětšeno na
19" - zadní zůstává klasicky patnáctipalcové . Podvozek se
s ním cítí velmi dobře v zatáčkovitém
terénu i na dlouhých rovinkách. Vodou chlazený 2-válec je již
tradičně vybaven 3-ventilovou technikou a dosahuje maximálního
výkonu 45 koní. Ladiči motoru se soustředili na dosažení vyššího
točivého momentu v nízkých otáčkách. Jejich úkol se jim povedl
vyřešit na jedničku. Je třeba
ocenit vynikající pérování, které převyšuje standard. Pérování
dobře odtlumí i nerovnosti na našich silnicích. Dobře propracovaná
je ergonometrie stroje. Na Hondě se dají strávit dlouhé kilometry
bez bolestí zad i rukou. Pokud toužíme po komfortu cestování,
musíme vynechat spolujezdce. Díky vysoko
položeným stupačkám a úzkému sedlu vydrží jen pár km, ale co je
vám koneckonců po něm…
Pokud usednete do
sedla černé vdovy, jako první vás nejspíš překvapí umístění předních
stupaček. Honda se totiž rozhodla, že ušetří svým zákazníkům jejich
snažení o posunutí
stupaček dopředu a o přepákování a umístila vaše nožky rovnou
pěkně dopředu. Jakmile tedy přestanete na křižovatkách mávat,
klátit nohama a hledat pro ně nějakou oporu, můžete se plně věnovat
jízdě. Pokud je motorka v pohybu
, budete jen žasnout nad jejím ovládáním. Vede se nádherně a náklony
které si můžete dovolit dávají slovu chopper nový rozměr. A dokonce
i brzdy jsou neobvykle účinné. Menší problém nastane, když zastavíte
a chcete se třeba otočit. Brutální zavírání řídítek je daní za
efektní sklon předních vidlic a síla kterou je třeba vyvinout
na jejich
udržení z vás udělá jistě do několika let kulturistu. Musím však
říct, že ačkoli kulturista nejsem, tenhle problém mi přestal po
krátké chvíli vadit. Přece jen ty obdivné pohledy pěších za trochu
námahy stojí. Černá vdova to dobře ví - a proto
nic moc nevyžaduje: Na čtyřku s ní můžete bez problémů jet i třicítkou.
A pokud už se rozhodnete prověřit vlastnosti vylepšené pětistupňové
převodovky, pak nejspíše dojdete i vy k závěru, že funguje perfektně
. A to není všechno, díky pestré nabídce originálních doplňků
Honda můžete z Černé vdovy udělat unikátní stroj přesně podle
svých představ. Kategorie je daná, styl záleží jen na vašem vkusu.
|