Díky stále se rozšiřujícímu zájmu o závody motocyklů a sportovní motorky vůbec, jen málokdo nezná několikanásobného mistra světa silničních motocyklů Valentina Rossiho, kterému se značka Honda stala synonymem. Už i malí kluci a krásné dívky nezřídka hovoří o úspěších božského Valentina a to není nic proti jeho oblibě v ostatních zemích Evropy. Není potom s podivem, že motorka, oděná do stájových barev tohoto velikána motocyklového sportu, budí u kolemjdoucích reakce přímo hysterické. Chcete-li si tedy z velkého dortu slávy ukrojit alespoň příslovečnou špetku, musíte jezdit na CBR600F Replica.

Text:Kevin Foto:Kevin & Radim


Honda CBR 600 F

Motor: Kapalinou chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec DOHC, 16 ventilů, objem 599 ccm, největší výkon 80 kW (109 k) při 12500 ot/min, točivý moment 65 Nm při 10500 ot/min, kompresní poměr 12:1, vrtání × zdvih 67× 42.5 mm, zapalování digitální tranzistorové, elektronické vstřikování paliva s třícestným katalyzátorem

Přenos síly: Převodovka šestistupňová, spojka v olejové lázni, sekundární převod O-kroužkovým řetězem

Podvozek: Hliníkový rám typu Deltabox, motor součástí rámu, přední odpružení teleskopickou vidlicí s nastavitelným předpětím pružiny s kompresním a expanzním útlumem, zdvihem 120 mm a průměrem kluzáků 43 mm, vzadu kyvná vidlice z hliníkových profilů s nastaviteným předpětím pružiny Pro-Link, zdvih 120 mm, přední brzda dvoukotoučová 296mm třípístková, zadní brzda kotoučová 220mm jednopístková , přední pneu 120/70 ZR17, zádní pneu 180/55 ZR17

Rozměry: výška sedla 810 mm, světlá výška 135 mm, rozvor 1386 mm, vnější rozměry dך×v: 2060 × 685 × 1130 mm, suchá hmotnost 169 kg, objem palivové nádrže18 l, průměrná spotřeba paliva v testu 6,1 l (na 100 km), maximální rychlost 260 km/h

Cena: 339 000,-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po čtrnácti letech, od svého představení v roce 1987, zůstává všeobecně oblíbený silniční motocykl CBR600F nejprodávanější Hondou třídy Super Sport, ale i velkou autoritou na závodních okruzích. Vývojový tým motocyklu CBR600F, jenž usiluje spíše o sportovní úspěchy, než o vývoj čisté repliky závodního stroje, neztrácí ze zřetele zásadní konstrukční priority tohoto stroje, priority, které tento stroj proslavily: snadnou ovladatelnost, pohodlí při jízdě a způsobilost pro každodenní používání.

Trocha techniky:

Nový systém vstřikování paliva přispívá ke zvýšení výkonu a detailní úpravy rámu k dalšímu posílení rovnováhy mezi tuhostí a ovladatelností. Pod uzamykatelným sedlem spolujezdce je místo pro "U" zámek a bezpečnostní řetěz. Upínací body umožňují bezpečné připoutání zavazadel, zatímco menší a lehčí držáky stupaček spolujezdce zvýrazňují sportovní duch motocyklu. Z důvodů snížení hmotnosti a posílení sportovního charakteru stroje, nemá motocykl hlavní stojan. Pro zajištění konstantního zásobování motoru studeným vzduchem je objem komory sání zvětšen z 6,6 l na 8,1 l. Nové sací kanály, jež jsou zabudované do čelní kapotáže, přivádějí vetší množství studeného vzduchu přímo do komory sání, vzduch se přitom nezahřívá průchodem kolem motoru nebo skrze chladič. Při velké zátěži se CBR hodí odolnější ventilový rozvod. Místo běžné jediné pružiny na sacích ventilech jsou pro přesnější funkci při zátěži motoru instalovány pružiny dvě. Ostrý výkon je dosažen také zkrácením zdvihu sacích vaček z 8,5 mm na 8,2 mm. Sedla ventilu jsou vylepšena tak, aby měla delší životnost. CBR600F Sport je osazena iridiovými zapalovacími svíčkami, jež byly poprvé použity ve VTR 1000 SP1, a které mají tenké iridiové elektrody o tloušťce jen 0,4 mm. Svíčky disponují vyšším výkonem, sytější jiskrou a mají delší životnost. Ostrou akceleraci, dosaženou zvýšením výkonu ve vyšších otáčkách, bylo možné ještě podpořit nepatrným změněním převodového poměru pátého a šestého rychlostního stupně. Pro přizpůsobení sportovnímu využití byl o 2,5 mm prodloužen hlavní hřídel převodovky a standardní 7 lamelová spojka modelu 'F' byla nahrazena novou spojkou s osmi lamelami. Na opačné straně klikového hřídele odlehčený setrvačník přispívá k ostřejší akceleraci. Oku schované, nicméně důležité změny v konstrukci lehkého rámu spočívají v kompletně nových odlitcích. Začněme velkým odlitkem hlavy řízení, který má nyní tři vertikální žebra umístěná přímo za čepem řízení, která zvyšují torzní tuhost v podélné ose a umožňují lépe odolávat nadměrnému zatěžování při prudším brždění nebo při rychlém průjezdu zatáčkou. O něco dále vzadu došlo ke změnám v oblasti vnitřního žebrování odlitku uchycení čepu kyvné vidlice. Žebrování je hustější a zároveň jsou žebra silnější s cílem využít boční tuhosti zlepšující ovladatelnost při prudkých změnách směru. Nakonec nové žebro, odlité na spodním držáku uchycení zadní tlumící jednotky k motoru, je dalším důležitým prvkem, jenž posílil jeho celkovou tuhost a pevnost. Zesílené odlitky uchycení čepu kyvné vidlice nejsou jedinou změnou ovlivňující tuhost uchycení. Samotný dutý čep se silnější stěnou přispívá k vetší tuhosti a nejen to. Ložiska jsou kompletně vyměněna a je použito navíc kuličkové ložisko na pravé straně v kombinaci se standardním jehlovým. Tato úprava eliminuje boční pohyb vidlice, ke kterému by jinak docházelo v extrémních podmínkách. U nových odlehčených třípaprskových ráfku kol se zdařilo další snížení hmotnosti pomocí dutých paprsků. Větší dutý náboj předního kola přispívá k nižší hmotnosti v návaznosti na tenčí a lehčí unašeče brzdových kotoučů. Široký ráfek zadního kola modelu Sport se také vyznačuje štíhlými, lehkými paprsky a zcela novým utlumení rázů vznikajících ve hnacím ústrojí při ostřejší jízdě, následkem změny zatížení, podřazování nebo následkem prudkého brždění. Pětidílnou soupravu pryžových tlumičů předchozího modelu nahrazuje souprava šestidílná. Malou, ale nezanedbatelnou roli sehrává i zvýšení počtu zubů rozety zadního kola ze 44 na 46. Nová plně elektronická přístrojová deska je extrémně štíhlá a lehká. Velký otáčkoměr se dělí o plochu s novým rozměrným LCD displejem, jenž zřetelně zobrazuje údaje o rychlosti, ujeté vzdálenosti, o čase a o zásobě paliva. Na levé straně je kontrolka nízkého stavu paliva, která se rozsvítí, poklesne-li množství paliva v nádrži pod 3,5 l. Kromě toho je otáčkoměr vybaven malým LCD, jenž udává teplotu chladicí kapaliny a zelenou kontrolkou, jež indikuje oprávněný klíček v zapalování. Kvůli pokrytí zvýšené spotřeby nového systému vstřikování paliva byl zvýšen výkon alternátoru o 20 % na 29 %. Rovněž menší a lehčí baterie (montuje se i do CBR900RR) nevyžadující údržbu nabízí o 10 % vetší kapacitu (8.6AH) než baterie předchozího modelu.

Top Gun:

Posez je na replice stejný jako na ostatních motorkách CBR Sport, tj. celkem pohodlný. Motor pochopitelně žije až při vyšších otáčkách a je třeba si na tenhle režim jízdy trochu zvyknout, zvlášť pokud jste zvyklí jezdit s biky o vyšším obsahu. Po nějaké době vám ale přejde vytáčení motoru do krve a potom se všichni třeste. Je sice pravdou že trochu větší výkon by pohonné jednotce přece jen slušel, ale ostatní vlastnosti CéBéeRka nakonec všechno převáží. Přesnost s jakou se motorka vede je opravdu fascinující, kam jí vaše tělo v zatáčce pošle, tam bez reptání jede a ze zvolené stopy ji nesvede žádná nerovnost ani jiná zákeřnost. Je to ale trochu dvousečná zbraň. Pokud totiž zvolíte špatnou stopu a jste rozhodnuti neubrat plyn, motorka se bude opravu snažit vám vyhovět a to až do té míry, že svou opovážlivost k přírodním zákonům poznáte až v leže na zemi. Jedna zatáčka se dá jezdit rychleji a rychleji, až to najednou nejde. Zajímavé je, že i při jízdě na krev se bike chová jako by se nechumelilo, až vyvolá onen dojem, že by to šlo ještě trochu rychleji. Není ale třeba zoufat, protože jakmile poznáte, že něco není v pořádku, můžete kdykoli použít druhou obrovskou zbraň stroje a tou jsou dokonalé brzdy. Dva výborně dimenzované kotouče spolu s vyztuženým podvozkem totiž umožňují použít brzdu téměř v jakékoli poloze stroje a na téměř jakémkoli povrchu. Při brždění v zatáčce je motorka tak neutrální jak jen může být a brzdný náběh je téměř ideální. S tímhle strojem se po krátké chvíli naučíte nejen začátečnické stoppie, kde zadní kolo jen zvednete, ale budete po předním opravdu jezdit. Při jízdě po okresních silnicích jezdec několik nekonečných desítek kilometrů trpí. Je to daň za nastavení podvozku a za jeho tuhost. Každá nerovnost na silnici vám tluče do rukou a nakopává pozadí. Lidské tělo je naštěstí dost flexibilní. První den ježdění je tak trochu šichta, ale jakmile na motorku usedáte znovu a znovu najdete si brzo takovou jízdní pozici, která vás neunavuje a jízdou se potom můžete opájet opravdu na 100%. Z toho všeho plyne, že ačkoli ochrana před větrem a hmyzem je slušná, na cestování motorka příliš vhodná není a na cestu kolem světa by se s ní mohl vydat leda tak mistr sportu. Proto doporučuji na CBR jezdit na površích, na které je stavěná a na nichž se cítí jako ryba ve vodě, na slunných okreskách či na okruzích.

Doma i na cestách:

Honda CBR 600 F Sport je motorka, která svému majiteli bude přinášet jen radost. Závodník by asi sáhl mezi jiné stroje kategorie 600, ale univerzálnost, slušný výkon a hlavně dokonalé jízdní vlastnosti Hondy z ní dělají výkonný a krásný supersport, na kterém je radost jezdit.



Komentáře k článku
autor: tSexeIsMkHWLyHYKFV mail: oiyeos@swsayq.com
1.5.2015
XbGvHgEUEqACAgByqf

autor: BcOPguoZ mail: qciryp@kgbpla.com
1.1.2011
BtKXobUav

autor: Martulatko mail: martulatko@seznam.cz
12.8.2003
Nevím, na co se mám dívat dřív... :o)

autor: AdamZ mail: adam.z@valachnet.cz
26.5.2003
Nádhera

autor: Miki mail: mikulec@novatronic.cz
20.3.2003
OK

autor: Kevin mail: kevin@motorbike.cz
9.3.2003
Nazdar Honzo

autor: Dobrodruh mail: jan@dobrodruh.cz
9.3.2003
Modelka