Díky stále se rozšiřujícímu
zájmu o závody motocyklů a sportovní motorky vůbec, jen málokdo
nezná několikanásobného mistra světa silničních motocyklů Valentina
Rossiho, kterému se značka Honda stala synonymem. Už i malí kluci
a krásné dívky nezřídka hovoří o úspěších božského Valentina a
to není nic proti jeho oblibě v ostatních zemích Evropy. Není
potom s podivem, že motorka, oděná do stájových barev tohoto velikána
motocyklového sportu, budí u kolemjdoucích reakce přímo hysterické.
Chcete-li si tedy z velkého dortu slávy ukrojit alespoň příslovečnou
špetku, musíte jezdit na CBR600F Replica.
Text:Kevin
Foto:Kevin & Radim

Honda
CBR
600 F
Motor:
Kapalinou
chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec DOHC, 16 ventilů, objem
599 ccm, největší výkon 80 kW (109 k) při 12500 ot/min,
točivý moment 65 Nm při 10500 ot/min, kompresní poměr 12:1,
vrtání × zdvih 67× 42.5 mm, zapalování digitální tranzistorové,
elektronické vstřikování paliva s třícestným katalyzátorem
Přenos
síly: Převodovka šestistupňová, spojka v olejové lázni,
sekundární převod O-kroužkovým řetězem
Podvozek:
Hliníkový rám typu Deltabox, motor součástí rámu, přední
odpružení teleskopickou vidlicí s nastavitelným předpětím
pružiny s kompresním a expanzním útlumem, zdvihem 120 mm
a průměrem kluzáků 43 mm, vzadu kyvná vidlice z hliníkových
profilů s nastaviteným předpětím pružiny Pro-Link, zdvih
120 mm, přední brzda dvoukotoučová 296mm třípístková, zadní
brzda kotoučová 220mm jednopístková , přední pneu 120/70
ZR17, zádní pneu 180/55 ZR17
Rozměry:
výška sedla 810 mm, světlá výška 135 mm, rozvor 1386 mm,
vnější rozměry dך×v: 2060 × 685 × 1130 mm, suchá hmotnost
169 kg, objem palivové nádrže18 l, průměrná spotřeba paliva
v testu 6,1 l (na 100 km), maximální rychlost 260 km/h
Cena:
339 000,-
|
 Po
čtrnácti letech, od svého představení v roce 1987, zůstává všeobecně
oblíbený silniční motocykl CBR600F nejprodávanější Hondou třídy
Super Sport, ale i velkou autoritou na závodních okruzích. Vývojový
tým motocyklu CBR600F, jenž usiluje spíše o sportovní úspěchy,
než o vývoj čisté repliky závodního stroje, neztrácí ze zřetele
zásadní konstrukční priority tohoto stroje, priority, které
tento stroj proslavily: snadnou ovladatelnost, pohodlí při jízdě
a způsobilost pro každodenní používání.
Trocha
techniky:
 Nový
systém vstřikování paliva přispívá ke zvýšení výkonu a detailní
úpravy rámu k dalšímu posílení rovnováhy mezi tuhostí a ovladatelností.
Pod uzamykatelným sedlem spolujezdce je místo pro "U" zámek
a bezpečnostní řetěz. Upínací body umožňují bezpečné připoutání
zavazadel, zatímco menší a lehčí držáky stupaček spolujezdce
zvýrazňují sportovní duch motocyklu. Z důvodů snížení hmotnosti
a posílení sportovního ch arakteru
stroje, nemá motocykl hlavní stojan. Pro zajištění konstantního
zásobování motoru studeným vzduchem je objem komory sání zvětšen
z 6,6 l na 8,1 l. Nové sací kanály, jež jsou zabudované do čelní
kapotáže, přivádějí vetší množství studeného vzduchu přímo do
komory sání, vzduch se přitom nezahřívá průchodem kolem motoru
nebo skrze chladič. Při velké zátěži se CBR hodí odolnější ventilový
rozvod. Místo běžné jediné pružiny na sacích ventilech
jsou  pro
přesnější funkci při zátěži motoru instalovány pružiny dvě.
Ostrý výkon je dosažen také zkrácením zdvihu sacích vaček z
8,5 mm na 8,2 mm. Sedla ventilu jsou vylepšena tak, aby měla
delší životnost. CBR600F Sport je osazena iridiovými zapalovacími
svíčkami, jež byly poprvé použity ve VTR 1000 SP1, a které mají
tenké iridiové elektrody o tloušťce jen 0,4 mm. Svíčky disponují
vyšším výkonem, sytější jiskrou a mají delší životnost. Ostrou
akceleraci, dosaž enou
zvýšením výkonu ve vyšších otáčkách, bylo možné ještě podpořit
nepatrným změněním převodového poměru pátého a šestého rychlostního
stupně. Pro přizpůsobení sportovnímu využití byl o 2,5 mm prodloužen
hlavní hřídel převodovky a standardní 7 lamelová spojka modelu
'F' byla nahrazena novou spojkou s osmi lamelami. Na opačné
straně klikového hřídele odlehčený setrvačník přispívá k ostřejší
akceleraci. Oku schované, nicméně důležité změny v konstrukci
lehkého rámu sp očívají
v kompletně nových odlitcích. Začněme velkým odlitkem hlavy
řízení, který má nyní tři vertikální žebra umístěná přímo za
čepem řízení, která zvyšují torzní tuhost v podélné ose a umožňují
lépe odolávat nadměrnému zatěžování při prudším brždění nebo
při rychlém průjezdu zatáčkou. O něco dále vzadu došlo ke změnám
v oblasti vnitřního žebrování odlitku uchycení čepu kyvné vidlice.
Žebrování je hustější a zároveň jsou žebra silnější s cílem
využít boční tuhosti zlepšující ovladatelnost při pr udkých
změnách směru. Nakonec nové žebro, odlité na spodním držáku
uchycení zadní tlumící jednotky k motoru, je dalším důležitým
prvkem, jenž posílil jeho celkovou tuhost a pevnost. Zesílené
odlitky uchycení čepu kyvné vidlice nejsou jedinou změnou ovlivňující
tuhost uchycení. Samotný dutý čep se silnější stěnou přispívá
k vetší tuhosti a nejen to. Ložiska jsou kompletně vyměněna
a je použito navíc kuličkové ložisko na pravé straně v kombinaci
se standardním jeh lovým.
Tato úprava eliminuje boční pohyb vidlice, ke kterému by jinak
docházelo v extrémních podmínkách. U nových odlehčených
třípaprskových ráfku kol se zdařilo další snížení hmotnosti
pomocí dutých paprsků. Větší dutý náboj předního kola přispívá
k nižší hmotnosti v návaznosti na tenčí a lehčí unašeče brzdových
kotoučů. Široký ráfek zadního kola modelu Sport se také vyznačuje
štíhlými, lehkými paprsky a zcela novým utlumení rázů vznikajících
ve hnacím ústrojí při ostřejší jízdě, následkem změny zatí žení,
podřazování nebo následkem prudkého brždění. Pětidílnou soupravu
pryžových tlumičů předchozího modelu nahrazuje souprava šestidílná.
Malou, ale nezanedbatelnou roli sehrává i zvýšení počtu zubů
rozety zadního kola ze 44 na 46. Nová plně elektronická přístrojová
deska je extrémně štíhlá a lehká. Velký otáčkoměr se dělí o
plochu s novým rozměrným LCD displejem, jenž zřetelně zobrazuje
údaje o rychlosti, ujeté vzdálenosti, o čase a o  zásobě
paliva. Na levé straně je kontrolka nízkého stavu paliva, která
se rozsvítí, poklesne-li množství paliva v nádrži pod 3,5 l.
Kromě toho je otáčkoměr vybaven malým LCD, jenž udává teplotu
chladicí kapaliny a zelenou kontrolkou, jež indikuje oprávněný
klíček v zapalování. Kvůli pokrytí zvýšené spotřeby nového systému
vstřikování paliva byl zvýšen výkon alternátoru o 20 % na 29
%. Rovněž menší a lehčí baterie (montuje se i do CBR900RR) nevyžadující
údržbu nabízí o 10 % vetší kapacitu (8.6AH) než baterie předchozího
modelu.
Top
Gun:
 Posez
je na replice stejný jako na ostatních motorkách CBR Sport,
tj. celkem pohodlný. Motor pochopitelně žije až při vyšších
otáčkách a je třeba si na tenhle režim jízdy trochu zvyknout,
zvlášť pokud jste zvyklí jezdit s biky o vyšším obsahu. Po nějaké
době vám ale přejde vytáčení motoru do krve a potom se všichni
třeste. Je sice pravdou že trochu větší výkon by pohonné jednotce
přece jen slušel, ale ostatní vlastnosti CéBéeRka nakonec všechno
převáží. Přesnost s jakou se motorka vede je opravdu fascinující,
kam jí vaše tělo v zatáčce pošle, tam bez reptání jede a ze
zvolené stopy ji nesvede žádná nerovnost ani jiná z ákeřnost.
Je to ale trochu dvousečná zbraň. Pokud totiž zvolíte špatnou
stopu a jste rozhodnuti neubrat plyn, motorka se bude opravu
snažit vám vyhovět a to až do té míry, že svou opovážlivost
k přírodním zákonům poznáte až v leže na zemi. Jedna zatáčka
se dá jezdit rychleji a rychleji, až to najednou nejde. Zajímavé
je, že i při jízdě na krev se bike chová jako by se nechumelilo,
až vyvolá onen dojem, že by to šlo ještě trochu rychleji. Není
ale třeba zoufat, protože jakmile p oznáte,
že něco není v pořádku, můžete kdykoli použít druhou obrovskou
zbraň stroje a tou jsou dokonalé brzdy. Dva výborně dimenzované
kotouče spolu s vyztuženým podvozkem totiž umožňují použít brzdu
téměř v jakékoli poloze stroje a na téměř jakémkoli povrchu.
Při brždění v zatáčce je motorka tak neutrální jak jen může
být a brzdný náběh je téměř ideální. S tímhle strojem se po
krátké chvíli naučíte nejen zač átečnické
stoppie, kde zadní kolo jen zvednete, ale budete po předním
opravdu jezdit. Při jízdě po okresních silnicích jezdec několik
nekonečných desítek kilometrů trpí. Je to daň za nastavení podvozku
a za jeho tuhost. Každá nerovnost na silnici vám tluče do rukou
a nakopává pozadí. Lidské tělo je naštěstí dost flexibilní.
První den ježdění je tak trochu šichta, ale jakmile na motorku
usedáte znovu a znovu najdete si brzo takovou jízdní pozici,
která vás neunavuje a jízdou se potom můžete opájet opravdu
na 100%. Z toho  všeho
plyne, že ačkoli ochrana před větrem a hmyzem je slušná,
na cestování motorka příliš vhodná není a na cestu kolem světa
by se s ní mohl vydat leda tak mistr sportu. Proto doporučuji
na CBR jezdit na površích, na které je stavěná a na nichž se
cítí jako ryba ve vodě, na slunných okreskách či na okruzích.
Doma
i na cestách:
 Honda
CBR 600 F Sport je motorka, která svému majiteli bude přinášet
jen radost. Závodník by asi sáhl mezi jiné stroje kategorie
600, ale univerzálnost, slušný výkon a hlavně dokonalé jízdní
vlastnosti Hondy z ní dělají výkonný a krásný supersport,
na kterém je radost jezdit.
|