Jak zvony pekelné
rozezní duši tvoji a ty budeš v mukách ďábelských očekávati příchod
jeho. A v ten velký den pocítíš mocnou sílu, jež prostoupí tělem
tvým, a vlna adrenalinu pekelného zpění krev tvou. Budeš-li v
tento den náležitě připraven, on sám ti dovolí osedlati hřbet
jeho a projíti branou, kteráž tvarem zvícím literu V přiková navždy
srdce tvé k modle naší a Bohu "VÝKONU".
Text:Kevin
Foto:Kevin & Radim

Honda
VTR 1000F
Motor:
Kapalinou chlazený 90°
V-dvouválec, obsah 996ccm, vrtání x zdvih 98mm, největší
výkon 81 kW (110 k) při 9000 ot/min, točivý moment 97 Nm
při 7000 ot/min, 98x
66mm, kompresní poměr 9,4:1, výkon ventilový rozvod DOHC
4 ventily na válec karburátor PGM-FI se dvěma tryskámi na
válec, zapalování řízené počítačem digitální s trojrozměrným
mapováním
Přenos
síly: Převodovka šestistupňová, spojka v olejové lázni,
sekundární převod O-kroužkovým řetězem
Podvozek:
Rám páteřový odlitý tlakovým litím, přední odpružení teleskopickou
vidlicí s nastavitelným předpětím H.M.A.S a průměrem kluzáků
41 mm a zdvihem109 mm , vzadu kyvná vidlice z hliníkových
profilů Pro-Link,H.M.A.S s nastaviteným. předpětím pružiny
a zdvihem124 mm, přední brzda dvoukotoučová 296mm třípístková,
zadní brzda kotoučová 220mm jednopístková , přední pneu
120/70 ZR17, zádní pneu 180/55 ZR17
Rozměry:
výška sedla 810mm, světlá výška 135 mm, rozvor 1430 mm,
vnější rozměry dך×v: 2050 × 710 × 1155 mm, suchá hmotnost
193 kg, objem palivové nádrže19 l, průměrná spotřeba paliva
v testu 7,5 l (na 100 km), maximální rychlost 241 km/h
Cena:
299 000,- |
 Již
od svého představení v roce 1997 je štíhlá a výkonná Honda VTR
1000F Firestorm nezaměnitelným a charismatickým strojem třídy
Super Sport s motory o zdvihovém objemu 1000 ccm a to díky svému
motoru, který zajišťuje slušné zrychlení a požitek ze sportovní
jízdy. Zároveň díky dobrému podvozku splňuje vysoké nároky na
dobrou ovladatelnost a relativně velké pohodlí obou jezdců.
Pro modelový rok 2001 byla provedena řada úprav, které by měly
zvýraznit víceúčelovost modelu VTR a posílit turistický potenciál
pro dlouhé cesty.
Trocha
techniky
 Sportovní
styl Firestormu je namíchán s nejnovější technologií uplatněnou
v kompaktním čtyřdobém kapalinou chlazeném vidlicovém dvouválci
s rozvodem DOHC o objemu 996ccm, jenž slouží zároveň jako centrální
nosná část lehkého bezčepového rámu z hliníkové slitiny, který
eliminuje úchyt čepu a nechává tak prostor pro uchycení kyvné
vidlice na skříni motoru. VTR je vybaven mnoha další mi
sporto vně
koncipovanými konstrukčními prvky, které přispívají k nižší
hmotnosti a umožňují lehké a přesné ovládání tohoto stroje.
Jedné ze změn na Firestormu si všimnete ihned po usednutí na
motorku. Nově tvarovanou štíhlou přístrojovou desku tvoří kombinace
rychloměru a otáčkoměru. Otáčkoměr s bílým ciferníkem má prominentní
postavení ve středu, zatímco černý ciferník rychloměru jakoby
se částečně skrýval pod otáčkoměr.Z důvodu minimalizace emisí
ve výfukových plynech je zde
použit systém vstřikování pří davného
vzduchu. Tento systém přivádí při fázi výfukového zdvihu do
výfukového kanálu čerstvý vzduch, který umožní dodatečné spálení
vyfukovaných zbytků paliva a škodlivin a zřetelně tak snižuje
podíl oxidu uhelnatého a uhlovodíků ve výfukových plynech. Hodnoty
emisí pak plní současnou evropskou normu EURO-1.
Pod
plynem
 Charakter
dvouválce do V je u VTR cítit v každém kousku stroje. Po usednutí
na motorku okamžitě zjistíte, že je stroj podstatně užší než
čtyřválce a také máte pocit , že sedíte mnohem výš, než je tomu
u sportovních strojů zvykem. Motorka by letos měla být uzpůsobena
pro cestovnější použití a celkový posez jezdce by měl být vzpřímenější.
Nevím, jestli jsem zestárnul nebo mám špatnou fyzičku, ale příliš
pohodln ý
posez se mi najít nepodařilo. Mot ocykl
zůstal tím starým dobrým sporťákem, ze kterého bolí ruce a na
kterém spolujezdec touží, po ujetí několika kilometrů svižnou
jízdou, poklidně a tiše zemřít. Není divu! Ostrá reakce na plyn
a kvalitní brzdy se spolujezdcem dokážou pěkně zacloumat, a
protože VTR postrádá jakékoli madlo, není jednoduché se na tandemu
udržet. Co se ale starat o spolujezdce, když se při prudším
otevření plynu začne přední kolo zdvihat ryc hle
ze země. Na tomhle stroji se může člověk opravdu vydovádět.
Mot ocykl
potřebuje trochu zvláštní vedení, stejně jako ostatní vidlicové
dvouválce. Podvozek má svoji hlavu a při rychlém překlápění
ze zatáčky do zatáčky se musí lehce tlačit tělem, ale tenhle
styl jízdy se vám bude spíš líbit, než naopak. Způsobu jízdy
potom bude odpovídat spotřeba. Není nejvyšší, ale za celou dobu
testu jsem se s VTR nedokázal dostat pod 6l/100km. Na druhou
stranu ale stroj ani při největším řádění nevzala Honda přes
8l/100km, takže to není zas tak hrozné. Přínosem je proto nová
zvětšená palivová nádrž, do které se vejde o tři litry benzinu
víc. B rzdy
odpovídají standardu, ale kupříkladu brzdy na CBR 600 Sport
jsou na podstatně vyšší úrovni. Vcelku dobře je potom odstupňovaná
převodovka, která umožňuje kvalitní zátah hned od nízkých otáček,
jen mezi jedničkou a dvojkou je trochu větší mezera a je nutno
si na to zvyknout. Odpružení Pro-Link s nastavitelným předpětím
pružiny a expanzním útlumem plyno-kapalinového tlumiče systému
H.M.A.S a přední teleskopická vidlice stejného systému umožňují
opr avdu
individuální nastavení. Překvapit může poměrně velk ý
úložný prostor pod sedlem a výklopné háčky pro uchycení zavazadel.
Řidič má trochu problém s pohledem za sebe, protože zpětná zrcátka
jsou sice perfektního vzhledu, ale není toho v nich příliš vidět.
V kapotáži je integrována nová lehčí přístrojová deska s ručičkovým
bíle podbarveným otáčkoměrem uprostřed a vlevo umístěným rychloměrem.
Napravo je potom multifunkční display s digitálním ukazatelem
paliva, teploty, počtu ujetých kilometrů a hodinami. Motocykl
je vybaven bezpečnostním systémem zapalování H.I.S.S.
Přes
horizont
 VTR
1000F Firestorm není určen do rukou nepřipravených začátečníků
a ačkoli jeho výkon nestoupá až do nebes, je stále jedním z
předních představitelů sportovních motocyklů. Jeho postavení
na trhu zlepšuje všestranné (a třeba i turistické) využití i
příznivá cena. Jako motocykl s charismatickým dvouválcovým motorem
je za cenu 299 000 Kč opravdovou třešničkou na dortíku jménem
Honda.
Komentáře
k článku |
|
autor:
Anti Conan |
mail: |
14.1.2003
|
To Conan
|
|
|
|