Celosvětový trh stopětadvacítek
pokračuje ve svém nebývalém rozmachu s širokou nabídkou modelů.
Podíl na tomto růstu mají především evropské předpisy pro vydávání
řidičských průkazů. Když vstoupilo toto nařízení v platnost i
u nás, bylo vedení Hondy přesvědčeno, že králem v letošní prodejnosti
bude Varadero, ovšem s motorem o obsahu pouhých 125 ccm. A jako
potvrzení všech předpokladů nejen, že se stalo Varadero XL 125
V vítězem ankety "Motocykl roku v kategorii do 125 ccm",
ale zároveň všechny dovezené mini Varadera okamžitě našli své
majitele.
Text:
Kevin Foto: Radim

Varadero
XL 125 V
Motor:
čtyřdobý do V 90o kapalinou chlazený dvouválec SOHC, vrtání
x zdvih: 42 x 45 mm, zdvihový objem: 124,7 ccm, kompresní
poměr: 11,8 : 1 palivový systém: dva karburátory typu VP,
největší výkon: 11 kW při 11.000 1/min, největší točivý
moment: 10,7 N.m při 9.500 1/min
Rozměry
(d x š x v): 2.140 mm x 830 mm x 1.255 mm, rozvor kol: 1.450
mm, výška sedla: 800 mm, světlá výška: 190 mm, objem palivové
nádrže: 17,5 litru (2 l rezerva), hmotnost bez náplní: 149
kg
Cena:
149 000,-
|
Honda
nabízí kompletní řadu motocyklů od praktických custom až po sportovní
a víceúčelové stroje. Na základě četných analýz v segmentu sportovních
motorek, se kterými se dají zažít dobrodružství, začal vývojový
tým u Hondy pracovat na novém víceúčelovém sportovním modelu,
který by
měl nabízet větší pohodlí při jízdě a ochranu před náporem vzduchu.
Tak vznikl nejnovější člen řady "Adventure Sports" -
XL 125 V Varadero.
Srdce motocyklu tvoří čtyřdobý vidlicový dvouválec,
přičemž
každý z válců má obsah pouhých 62.35 ccm a je chlazen kapalinou.
Když potom k výkonu jedenácti kW připočítáme elegantní a účinnou
kapotáž, dostaneme stroj, který se malému motocyklu podobá jen
velmi vzdáleně, ale zachovává si přitom všechny jeho výhody. S
nádrží která přesahuje 17 l dokáže tenhle malý běžec urazit něco
přes 400 km, takže ani moc nevadí, když si stejně jako já několik
dní
vůbec nevšimnete, kde a jestli vůbec má XL 125 nějaký palivový
kohout. Ten je totiž na nezvyklém místě v kapotáži a pokud ho
vyloženě nehledáte, ani vás nenapadne, že by tam měl být. Svůj
podíl na malé spotřebě jistě má i nejmodernější zapalování, které
zahrnuje dva nezávislé tranzistorové zapalovací systémy pro každý
válec. Pro udržení nízkých hodnot emisí ve výfukových plynech
využívá Varadero
jednoduchého a efektivního systému vstřikování přídavného vzduchu.
Funkce spočívá ve vstřikování čerstvého vzduchu přímo do výfukového
kanálu v hlavě válců za výfukový ventil. Přísun kyslíku tak způsobí
dodatečné spálení zbytků paliva a škodlivin ve výfukových plynech.
Hodnoty emisí jsou tak výrazně nižší, než požadují čím dál náročnější
předpisy. Malá šířka spolu s celkovými proporcemi staví motor
do centra
pozornosti při pohledu z boku. Všichni, kteří motorku viděli,
se pozastavovali nad tím, proč mají tak malé písty, a tak strašně
obrovské válce. Každopádně tak vzniká dojem velké motorky a jistě
neurazí, když vám nikdo nebude věřit, že je to jen stopětadvacítka.
Při jízdě se motorka chová naprosto perfektně.
Široké sedlo
a řídítka vám dávají pocit, že máte nad strojem naprostou kontrolu
v každé situaci a zároveň zajišťují pohodlí na libovolně dlouhé
trase. Brzdy jsou naprosto dostatečné, ačkoli se dá říct, že nejsou
naprostou špičkou ve své třídě. Může se tak stát, že při velmi
intenzivním zpomalení musíte používat razantněji zadní brzdu.
Stroj se chová dobře i na mokru, což se dá přičíst jak dobrým
pneumatikám, tak i výborné konstrukcí podvozku. Kapotáž je dělaná
tak, že v dešti neproudí přívaly vody přímo na vaší velectěnou
osobu, ale jsou částečně dováděny mimo.
To jsem si měl možnost vyzkoušet na vlastní i na koupenou kůži
a kromě promočených bot jsem vyvázl celkem bez pohromy. Pod uzamykatelným
sedlem pak naleznete prostor, který je dostatečně objemný pro
uložení rukavic, zámku, nože, buřtů a dalších několika nezbytných
motorkářských věcí. Přístrojová
deska je vybavena rozměrným, dobře čitelným elektronickým tachometrem
a otáčkoměrem. Mezi nimi je v přístrojové desce umístěn rozměrný
displej LCD, který zobrazuje teplotu chladicí kapaliny, údaje
počítadla celkem ujetých kilometrů, denní počítadlo kilometrů
a hodiny.
Dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek obsahuje neobvyklou zdvojenou
páteřovou
konstrukci, která zaručuje vysokou torzní tuhost. Zadní kolo je
ukotveno v kyvné vidlici z čtyřhranného profilu s centrální pružicí
a jednotkou s teleskopickým tlumičem a se sedmi stupni nastavení
předpětí pružiny. Přední vidlice o průměru 35 mm a zdvihu 150
mm zajišťuje odtlumení nárazů a je o dost tvrdší, než je u endur
zvykem. Na dobrých jízdních vlastnostech má jistě podíl i relativně
velký rozvor kol - 1.450 mm, zatímco výška sedla 800 mm, která
je obvyklá spíše u motocyklů střední třídy, umožňuje jezdci zauj mout
pozici, ze které bude mít dobrý přehled o dění kolem, což oceníte
hlavně ve městě. Přední kolo Varadera 125 brzdí kotoučová brzda
s odlehčeným kotoučem o průměru 276 mm a dvoupístkovým brzdovým
třmenem. Zadní kolo je bržděno jednopístkovým brzdovým třmenem
a brzdovým kotoučem o průměru 220 mm. Třípaprskové hliníkové ráfky
jsou obuty vpředu do pneumatik s rozměry 100/90-18, vzadu 130/80-17.
|