Skútry. Poměrně časté
to téma rozhovorů mezi motorkáři. Jedni je zatracují, že to je
jen jednostopé vozidlo a ne motorka, že se hodí jen do přecpaného
města atd. Druzí vyzdvihují jejich obratnost, jednoduchost a minimální
spotřebu. Na všem pravdy trochu. Takový padesátkový skútr je opravdu
rychlý a na provozní náklady levný dopravní prostředek, ale kdo
s nim někdy frčel např. po jížní spojce, (když to tam zrovna nestojí)
dá mi za pravdu, že to není nic příjemnýho, když vás zprava, zleva
berou kamiony a ze zadu tlačí auta, jejichž řidiči nehodlají sundat
cihlu z plynu. Krom toho, když člověk chce vyrazit v létě ve dvou
někam za město se vykoupat, tak to taky není to pravé ořechové.
Pro tyto případy má už dnes většina značek v nabídce nějaký maxiskútr.
Jedním z nich je i letošní novinka od pana Hondy, NSS 250 JAZZ.
Text:Víťas
Foto:Kevin

Honda
Jazz 250
Motor:
Kapalinou
chlazený čtyřdobý jednoválec SOHC, objem 249 ccm, největší
výkon 14.2 kW (19 k) při 7000 ot/min, točivý moment 20.6
Nm při 6000 ot/min, kompresní poměr 10.5:1, vrtání × zdvih
72.7 x 60 mm, zapalování digitální tranzistorové
Přenos
síly: Spojka v olejové lázni, převodovka variátor V-Matic,
sekundární převod klínovým řemenem
Podvozek:
Rám z kompaktních z ocelových trubek, přední odpružení teleskopickou
vidlicí s průměrem kluzáků 33 mm a zdvihem 88mm, vzadu kyvná
vidlice z hliníkových profilů odpružená dvěma tlumiči se
zdvihem 75 mm, přední brzda jednoduchá 240 mm s dvoupístkovím
třmenem, zadní brzda kotoučová 220 mm s jednopístkovím třmenem,
přední pneu 110/90-13M/C 56L, zádní pneu 130/70-12 62L
Rozměry:
Výška
sedla 720 mm, světlá výška 130 mm, rozvor 1545 mm, vnější
rozměry 2210 × 760 × 1360 mm, suchá hmotnost 159 kg, objem
palivové nádrže 12 l, maximální rychlost 125 km/h, průměrná
spotřeba paliva v testu 5,1 l (na 100 km)
Cena:
179 000,-
Motor |
|
Brzdy |
|
Podvozek |
|
Pohodlí |
|
Výbava |
|
Zpracování |
|
Cena |
|
Náš
dojem |
|
|
 Nový
JAZZ není u Hondy první skútr takového ražení. Už v roce 1988
vznikl model CN 250 a v roce 1998 byl představen luxusní Foresight.
Trendy jdou ale neúprosně dál a tak byl vyvinut nový model s
ještě výraznější, stylovější a sportovnější povahou. Nešlo jen
o zvýšení jízdních výkonů, ale také především o přitažlivější
vzhled ze supersportů. Model Foresight byl použit jen jako koncepční
základ. Na první pohled působí nový JAZZ dojmem majestátnosti,
ani se nechce věřit, že je to jen 250ka.
 Prostorné
sedlo s výraznou zadní opěrkou poskytuje dostatečný komfort.
Navíc se dá opěrka do předu, do zadu posouvat v šesti polohách,
takže větší i menší jezdci najdou kompromis v posazu. Řidítka
jsou v naprosto přirozené pozici a nohy si můžete natáhnout
dalece vpřed. Jízdní pozice je až uspávající, samozřejmě v dobrém
slova smyslu. Teď už stačí jen motor probudit k životu, odbrzdit
parkovací brzdu a vyrazit. Studené starty nemusíte díky automatickému
sytiči ani příliš registrovat. Má na tom zásluhu taky přesné
digitální zapalování CDI. Trochu mě překvapilo, že motor Jazzu
nemá vstřikovací jednotku a je plněn klasicky karburátorem.
Motor vykazuje výkon necelých 2 0ti
koní při 7000 ot/min. Byl speciálně vyladěn s optimalizovanou
konfigurací hlavy a sacího kanálu pro zlepšení rychlosti sání
a podpoření výkonu v nízkých až středních otáčkách.
Při
rozjezdu vás lehce pozdraví mírné vibrace, ale potom je už všechno
v pořádku. Odezva na plyn je sametově měkká, není ale vůbec
problém vyrazit razantně z  křižovatky.
Za velké plus považuju nový systém variátoru Hyper-Belcon, který
eliminuje prodlevu ve výkonu a akceleraci ve středních otáčkách,
čímž většina skútrů trpí. Je to znát hlavně při předjíždění,
kdy nemusíte hned dávat plný plyn. Trochu víc znát je druhá
osoba, hlavně při akceleraci z klidu, není to ale při objemu
250 ccm nic zas tak překvapujícího. Odpružení celého skútru
je naladěno dost komfortně, menší výtluky skoro neregistrujete
a ty větší s  vámi
jen lehce cuknou a nenechají vás vyvést z míry. Zadní dvě pružící
jednotky mají ještě k tomu sedmistupňové nastavení předpětí
pružin. Tak dobrý dojem ale nemám z podvozku po opuštění města.
Na dálnici se rám při přejezdu vyjetých kolejí dost kroutí a
v řidítkách necítíte potřebnou jistotu. To je dáno dost dlouhým
rozvorem a těžištěm převážně vzadu. Zadní pružící jednotky by
taky p otřebovaly
trochu líp utlumit, protože při přejezdu dlouhých podélných
nerovností na dálnici má zadní část tendenci k houpání. V ostřejších
zatáčkách se ale skútr vede příjemně, a není problém si škrtnout
stojánkem. O zastavení se stará už létama prověřený systém Dual-CBS
s třípístkovým třmenem vpředu a jednopístkovým vzadu. Na páčky
stačí bohatě dva prsty a spojením obo u
brzd máte k dispozici slušnou brzdnou sílu i při jízdě ve dvou.
Překvapila mě zadní brzda, která má i sama o sobě díky CBS velký
účinek, který oceníte hlavně na mokru. Co je skvěle vyřešeno,
je aerodynamika. Tvar a velikost kapotáží byl testován v aerodynamickém
tunelu a opravdu to funguje na jedničku. Vzduch vás krásně obtéká
a ani vyšším jezdcům by nemělo dělat problémy se za čelní štít
s chovat.
Nevýhodou čelních štítů je vznik nežádoucích turbulencí. Kvůli
tomu je nad světlometem centrální otvor, který směřuje vzduch
do prostoru kokpitu kde vytváří tlak a turbulence eliminuje.
Pro případné delší cesty je k dispozici velký úložný prostor
pod sedlem, který má objem 39 litrů. Když je potřeba v noci
z něj něco vylovit, pomůže k tomu osvětlení v zadní části. Pod
řidítkama je ještě je dna
sedmilitrová uzamykatelná schránka, kam se vejdou například
dva časopisy formátu A4. Je zde taky elektrická zásuvka na 12V
třeba na dobití mobilu. Na pár drobností, co má člověk v kapsách,
je dobrá malá přihrádka nalevo od spínací skříňky. Nemělo by
se zapomenout na ještě jednu věc ke které potřebujete klíč a
to na 12ti litrovou nádrž, která má víčko pod plastovým krytem
středové konzole.
Závěr:
 Honda
Jazz je příjemný přírůstek do rodiny velkých skútrů, hlavně
svým elegantním designem a dynamikou motoru. Podvozek má sice
pár much, ale pokud s tím člověk počítá, přestane to pomalu
registrovat, protože je to vyrovnáno komfortem a sametovými
vlastnostmi motoru. Zdá se mi proto ideální volbou do velkých
měst a nejen tam…
|