Dvoutakty.
Jedni je až za hrob milují, druzí zas nemají rádi, že čtyři doby
jsou prostě čtyři doby atd. Téma na věčnou debatu. Ale tomu, že
už i v nejmenších objemech dochází k ústupu dvoudobých pil a nástupu
čtyřtaktů, se nikdo neubrání. S postupným snižováním emisních
limitů, jsou výrobci nuceni výrobu dvoudobých motorů pomalu snižovat
a za pár let budou dvoutakty brázdit jenom závodní tratě a na
silnici už je nepotkáme. A možná, že ani to ne. Pár značek si
ale ve své nabídce pořád nějaký ten „zweitakt“ nechala. Právě
jedním s posledních mohykánů je Yamaha DT 125.
Text:Víťas
Foto:Kevin

Yamaha
DT 125
Motor:
Dvoudobý kapalinou chlazený jednoválec YPVS, objem 124 ccm,
největší výkon 11 kW (15k) při 8.000 ot/min, točivý moment
13 Nm při 8.000 ot/min, vrtání × zdvih 56 × 50,7 mm, zapalování
digitální tranzistorové, mazání Autolube
Přenos
síly: Převodovka šestistupňová, spojka v olejové
lázni, sekundární převod O-kroužkovým řetězem
Podvozek:
Páteřový trubkový rám, přední odpružení teleskopickou vidlicí,
vzadu kyvná vidlice z hliníkových profilů s spružící jednotkou
Monocross, přední brzda jednokotoučová dvoupístková, zadní
brzda kotoučová jednopístková
Rozměry:
výška sedla 900 mm, rozvor 1415 mm, vnější rozměry dך×v:
2200 × 795 × 1200 mm, suchá hmotnost 116 kg, průměrná spotřeba
paliva v testu 5,5 l (na 100 km), maximální rychlost 120
km/h
Cena: 137.872,-
Motor |
|
Brzdy |
|
Podvozek |
|
Pohodlí |
|
Výbava |
|
Zpracování |
|
Cena |
|
Náš
dojem |
|
|
 Jo,
cpát do endura čtyřdobou stopětadvácu se mi zdá prostě holej nesmysl
a basta. Proto jsem rád, že alespoň Yamaha tímhle směrem zatím
nejde. Takže pověstného „detíka“ pořád pohání dvoudobá stopětadvacítka
s přívěrou a odděleným mazáním. Startování usnadňuje elektrický
startér, akorát si je potřeba trochu pohrát s manuálním sytičem.
Maximální výkon je sice jen 15 koní  (výkonové
omezení pro třídu A1), ale po pár zásazích do karburátoru, se
z motoru určitě ještě nějaký ten koník vyšťourá. Točivým momentem
dvoutakty nikdy neoplývaly, takže pro svižnější jízdu je potřeba
détéčko pořádně držet pod krkem. Prostě odspodu se mu moc nechce,
ale jak se dostane do vyšších sfér, táhne nekompromisně vpř ed.
Největší orgie se konají těsně před červeným polem, kdy vás to
i pěkně vytáhne za ruce a zvuk se změní na ten správný jekot.
Abych řekl pravdu, tak tohle mě na détéčku bavilo nejvíc. Počkat
než se motor roztočí, pak následuje příjemné škubnutí, hned řadit
nahoru a tak pořád dokola. Připadá vám, že jedete děsnou pilu.
Někomu by se mohlo zdát, že při tomhle stylu jízdy, musí být v
nádrži pěknej výr, ale spotřeba se pohybovala na přijatelných
5,5 litrech.
Jízda:
 Rám
i pérování funguje na silnici bez větších neduh. Když opomineme
potápění přední vidlice, čímž trpí všechna endura, tak si není
na co stěžovat. Kdo si myslí, že se na těch drapákách nedalo jezdit
po silnici, tak se docela mýlí. Sám jsem byl překvapenej, jak
moc se dala naklopit. Nesměli jste se ale dostat na hranu, potom
už to jede jak na běžící m
pásu. „Kalamajka smyk, smyk, smyk“ :-) V terénu nastává ale poněkud
jiná situace. To co bylo na silnici moc nepozorovatelné, se v
terénu docela výrazně projeví. Při přejezdu hned po sobě následujících
hrbolů, přední vidlice viditelně nestíhá a při skocích si celé
pérování sáhne často na dno. Troška tvrdosti by nezaškodila. Není
to prostě závoďák, ale když s tím jezdec počítá a ví o jejích
 možnostech, dá se na ní slušně zařádit. Nejvíc mě to bavilo v
lese, kde menší výkon
není zas tak na škodu, alespoň to s vámi tolik nezametá. A pokud
chcete udělat dojem na místní roštěnku, poflakující se po šotolinové
cestě, stačí jen lehce polechtat spojku a parádní drift je na
světě. To jsem takhle ujížděl myslivci, kterému se moje „easy
ride“ po lese asi moc nelíbila a jen tak pošimrám spojkovou páčku
v táhlé za táčce
a cítím jak mě zadní kolo už docela nebezpečně předbíhá. Vidina
toho jak se vymáznu a než se seberu budu mít u hlavy mysliveckou
kulovnici. No, úplně mě polil studenej pot. Ale dopadlo to dobře,
guma se nějak zázračně chytla, takže obutí můžu vřele poděkovat.
Závěr:
 Co
dodat na závěr? Na DT je opravdu legrace. Každýho, kdo jenom trošku
rád nějaký ten offroad, musí potěšit. Závodníky asi moc nenadchne,
ale hobby jezdce určitě jo. Pří troše šikovnosti se s ní dá velice
slušně jezdit po městě a krom toho, na dálnici vám tacho v klidu
ukáže 120 km/h. Která čtyřdobá dvacka to udělá? Jediným výraznějším
záporem jsou trochu vadnoucí brzdy a vyšší cena.
Komentáře
k článku |
|
autor:
Jack |
mail: |
10.2.2006
|
4T
|
|
|
|