Cestování, luxus,
svoboda a BMW. Všechna tato slova jakoby byla k sobě přitahována
a tvořila tak jeden celek. BMW R 1200 CL je nový stroj, jenž by
měl všechny reklamní sliby, kterými se BMW ohání bezezbytku splňovat.
V americkém stylu proplouvá tento stroj ulicemi a všude budí obrovské
pozdvižení. Elegance a extrémní pohodlí čiší z každého kousku
motocyklu a probouzí tak v ostatních jak posvátnou hrůzu tak nejnižší
lidskou závist. Přesně takové je nové BMW R 1200 CL.
Text:Kevin
Foto:Kevin
& Radim

BMW R 1200 CL
Motor:
Vzduchem chlazený
čtyřdobý plochý dvouválec s přímým vstřikováním paliva,
4 ventily na válec,obsah 1170 ccm, výkon 45 kW (61 k), při
5000 ot/min, kroutící moment: 98 Nm při 3000 ot./min, kompresní
poměr 10:1,vrtání
xzdvih 101× 73 mm, zapalování
řízené počítačem, třícestný katalizátor
Přenos
síly: Převodovka šestistupňová, spojka v olejové lázni,
sekundární převod O-kroužkovým řetězem
Podvozek:
Rám z ocelových trubek, motor součástí rámu, vzadu kyvná vidlice, zdvih 120 mm, přední
brzda dvoukotoučová 305mm čtyřpístková, zadní brzda kotoučová
285mm
čtyřpístková, systém Integral ABS, přední pneu 150/80 VR
16, zádní pneu 170/80 VR 15
Rozměry:
výška sedla 745mm, světlá výška 184 mm, rozvor 1641mm, vnější
rozměry dך×v: 2415 × 1075 × 1435 mm, suchá hmotnost 288
kg, váha plně natankovaného stroje 308 kg, objem palivové
nádrže 17.5l, rezerva 4l, průměrná spotřeba paliva v testu
6.5l (na 100 km), maximální rychlost 165 km/h
Cena:
496 000,-
Motor |
|
Brzdy |
|
Podvozek |
|
Pohodlí |
|
Výbava |
|
Zpracování |
|
Cena |
|
Náš
dojem |
|
|
 Opravdu,
R 1200 CL nabízí to pravé pohodlí a stylové svezení, jinou věcí
ovšem jsou české silnice, kterým se poměrně úspěšně daří neustále
srážet jezdce do všední reality. Přesto ale každý kdo jel někdy
na motorce ví, že si největší klid, pohodu a odpočinek užije
právě v sedle motorky, když se pomalu projíždí krajinou za doprovodu
mocného bublání silného motoru. Právě pro tohle byl stvořen
nový cruiser BMW R 1200 CL. Ať u ž
jedete sám nebo ve dvou, obě vyhřívané sedačky, spousta techniky
i motor s protilehlými písty si vás svoji funkčností a hladkým
chodem budou hýčkat a tak se budete moci věnovat rychle ubíhající
krajině, nebo hudbě, která se line ze zabudované reprosoustavy.
Sedněte do sedadla, zmáčkněte tlačítko startéru a vaše starosti
se ztratí v nenávratnu. Jediné, co vám potom bude schopno vlévat
jed do žil, budou ostatní vozidla na silnicích. Bez nich by
jste se totiž klidně obešli. Ale potom by snad jízda byla až
příliš bezstarostná.
Trocha
techniky:
 Vzrušení,
které vám proběhne tělem při nastartování plochého motoru s
protilehlými písty má dlouhou historii. Stejně jako například
Harley Davidson, byl dvouválcový motor BMW vyvíjen celá desetiletí
a tak není divu, že v dnešní době už nemá daleko k naprosté
dokonalosti a především spolehlivosti. Agregát dokonce postrádá
všeobecně charakteristickou vlastnost dvouválců, kterou je cukání
motoru v nízkých otáčkách.
Samozřejmě i motoru R 1200 CL lze tohoto neoblíbeného efektu
dosáhnout, ale to už je pohonná jednotka nemilosrdně podtočena.
Jak tomu už u boxerů bývá, při přidání plynu se má motorka tendenci
stavět do roviny. Touhle zvláštností můžete ale ostatní bavit
jen na parkovišti, protože při jízdě je tento efekt stoprocentně
anulován hybností celého stroje. Samotná křivka výkonu je potom
velice plochá, i když co se týče koníků, nestoupá do nijak závratných
výšin.
61 koňských sil opravdu není moc. Co ale
chybí na výkonu, dohání BMW kroutícím momentem. Na první pohled
není ani 98Nm nijak závratným údajem, ale jen do té doby kdy
zjistíte, že je motor dosahuje už ve 3000ot./min. Motor se také
opírá o vstřikování paliva a několik dalších technických berliček.
Třícestný katalizátor,vyhřívané rukojeti řídítek, vyhřívané
sedačky a integral ABS jsou již u motorek německé provenience
samozřejmostí.
Na
sever:
 Po
nasednutí na BMW R 1200 CL vás pravděpodobně polije studený
pot. Palubní deska jak z tatrovky, řídítka jak mamutí kly a
budíky zvící rozměrů jídelních talířů. To vše je vyvedeno v
chromu v kombinaci s lakem stroje. V tomto případě to byla světle
modrá metalíza, která dodává motorce elegantní a zároveň jedinečný
vzhled. Někomu se barevná kombinace líbila, jinému přišla příliš
změ kčilá,
ale všichni se shodovali, že je velice zajímavá. Samotná jízda
na BMW R 1200 CL je bezesporu životním zážitkem. Plně vybavený
stroj, který váží dost přes 300 kg, je v kombinaci se svojí
délkou a chopperovým sklonem vidlic bonbónkem jen pro opravdu
zkušené a nebo opravdu dobře rostlé motorkáře. Motorka dává
svoji hmotu znát při každém naklonění a představa pádu na obrovské
lakované plochy vhání člověku krev do hlavy. Ale jen ve stoje.
Jakmile se rozjedete, je pocit nejistoty ta tam. V pohybu se
potom jen valíte krajinou a obě široké gumy  hlasitě
hučí. Sklon vidlic samozřejmě předurčuje BMW jen ke klidné výletní
jízdě a o nějakém závodění nemůže být ani řeč. Motorka do pomalých
zatáček padá sama a řídítka se snaží poněkud zavírat. Když potom
začnete v náklonu o asfalt brousit obrovské ocelové desky, které
slouží jako podložky vašich nohou, poleje vás studený pot podruhé.
Ale opět jen na chvíli. Když si na odvážnější náklony zvyknete,
 je vám jedno kolik oceli na asfaltu zanecháte a jízda dostává
nový rozměr. Potom
už stačí jen pustit CDéčko a naučit se poslepu ovládat ostatní
palubní elektroniku. Asi je zbytečné psát, že křesla jsou pohodlná.
Takovou pohovku má málokdo i v obýváku a v kombinaci s vyhříváním
je to prostě luxus. Boční kufry pojmou zavazadel poměrně dost,
ačkoli v pravém úložném prostoru trochu překáží CD přehrávač.
Umístění CDéčka je vůbec nepraktické, protože pokud chcete změnit
muziku, musíte zastavit, otevřít klíčkem ku fr
a potom je teprve možno CD vyměnit. Trochu mi také vadilo, že
přehrávač dokázal číst jen klasická CD a nedokázal si poradit
s formátem MP3. Ten by totiž alespoň částečně redukoval počet
návštěv v kufru. Řazení obrovskou nožní pákou je snadné a jezdec
si může pomáhat i patou. Na motorce je totiž namontována takzvaná
"kolíbka", která právě řazení patou umožňuje. Elektrický rozvod
interkomu je samozřejmý. Stačí se jen připojit do zásuvky a
rychlostí přerušený rozhovor s náhodnou blonďatou spolujezdkyní
může v klidu pokračovat až k vám do bytu. Z idylky vás nemůže
příliš vyrušit ani déšť, protože ochrana před nepřízní počasí
je dokonalá. Však před sebou máte málem kapotu z auta. Jen nesmíte
zastavit. Kdo by ale na takovéhle motorce chtěl stát, na ní
se musí jezdit pořád.
Do
garáže:
 Co
víc byste chtěli vědět?! Jestli se vám zkrátka líbí obrovské
retro-stroje se spoustou elektroniky a pohodlí, pokud vás inspiruje
svoboda filmové Ameriky, pokud chcete mít na kapotě modrobílý
znak německé automobilky a pokud máte víc než 80kg živé váhy,
je BMW R 1200 CL stroj právě pro vás.
|