Motocykly BMW vždy vyjadřovali synonymum
k cestování. I na jejich nejsportovnějších modelech najdete turistické
vybavení jako vyhřívané rukojeti, nebo palubní počítač. „Co všechno
tedy bude mít jejich echt cesťák? Ten se snad bude řídit sám.“,
říkal jsem si a tak nějak podobně to také bylo…
Text:
Somik, Foto: Kevin

BMW
K 1200 GT
Motor:
kapalinou chlazený čtyřdobý čtyřválec, podélně uložené válce,
obsah 1.172 ccm, DOHC, maximální výkon 93 kW / 130 k při
8.750 ot/min, maximální točivý moment 115 Nm při 6.750 ot/min,
zapalování Digitální/ tranzistorové
Přenos
síly: spojka v olejové lázni, převodovka šestistupňová,
sekundární převod kardanem
Podvozek:
rám z kompaktních z ocelových trubek vyztužený hliníkovými
profily, vzadu kyvná vidlice z hliníkových profilů, přední
brzda dvoukotoučová, zadní jednoduchá 220 mm s brzdným sytém
ABS
Rozměry:
výška sedla 770 - 800mm, pohotovostní hmotnost 285 kg, objem
palivové nádrže 21 l, maximální rychlost 240 km/h, spotřeba
(komb.) při 90 km/hod 4,9 l, spotřeba (komb.) při 120 km/hod
5,8 l průměrná spotřeba paliva v testu 5,7 l (na 100 km)
Cena:
od 483,861/od 484.400,-
Motor |
|
Brzdy |
|
Podvozek |
|
Pohodlí |
|
Výbava |
|
Zpracování |
|
Cena |
|
Náš
dojem |
|
|
 Při
prvním pohledu na K 1200 GT je všem naprosto jasné, k čemu tento
stroj slouží. Tady jde o cestování na dlouhé vzdálenosti po dálnicích.
Po usednutí na pohodlné gelové sedlo a uchopení se výškově nastavitelných
řidítek s množstvím ovladačů se ve vás tenhle pocit ještě prohloubí.
Trochu si připadáte jako na Gold Wingu. Po rozjetí se a prvním
zatočení přichází překvapení. Pocitově rozhodně nejde o přetěžklý
mastodont s náročným řízením. Překvapení ze skvělé ovladatelnosti
trvalo pouze do chvíle, než jsem si uvědomil, že GéTéčko je vlastně
jen okapotovanější a doplněnou verzí sportovního modelu K 1200
S, se kterým kromě motoru sdílí i rám a podvozek. Hmotnostně má
sice nějakých dvacet kilo na vrch, ale stále se drží ve váhovém
průměru kategorie GT (pro porovnání Yamaha FJR 1300 váží o 4 kg
méně).

Jasně, takže tady máme poměrně těžkou motorku, tak co mi to tu
povídá o ovladatelnosti? No, ono to přeci ale není jen o váze.
Těžiště je díky dole položenému motoru dost nízko, což sice při
pomalé jízdě a manévrování na místě moc nepřidá, ale při rychlé
jízdě to rozhodně pomáhá stabilitě a tím i vaší jistotě. Největší
zásluhu na perfektním ovládání má ale pevný dvojitý páteřový rám
z hliníku a především super podvozek. To slovíčko super berte
opravdu vážně. Zavěšení předního kola systémem duolever dělá spolu
s elektronickým nastavením podvozku ESA to nejkomfortnější, co
můžete v rukách mít. To že se při brzdění v zatáčkách Bawce nenarovnávají
je známá věc, ale tady je těch výhod mnohem víc. Na levém řidítku
je tlačítko, díky jehož stisknutí se na palubním displeji střídají
nápisy Comfort, Normal a Sport a ... to samozřejmě není všechno,
elektronika nastaví podvozek přesně dle vašich požadavků. V komfortním
režimu je jízda o dost pohodlnější, nějaká díra vás nerozhodí,
jen rozhoupe. Samozřejmě pak ale trochu chybí čitelnost. Té  máte
naopak dostatek v režimu sport, kdy není problém položit GT až
na koleno a i tam stále máte k celému stroji dostatek důvěry.
Je to jako přesedat z Hayabusy na FJR a zpět, nelžu, ten rozdíl
je opravdu tak velký.
A
co ta turbína?
 Tak
tohle už samozřejmě trochu nadsázky je, velký řadový čtyřválec
má do tryskového pohonu daleko. Fakt ale je, že díky 152 koním
(při 9.500 otáčkách) a hlavně 130 Nm dostupným sice až v 7.750
ot./min. ale jasně se projevujícím téměř v celém spektru otáček,
se to, co se odehrává, když na plno zatáhnete za heft, dá lehce
přirovnávat k leteckému motoru. Výraznější problém s nedostatkem
síly není v žádných otáčkách (samozřejmě nad cca. 2.000 ot./min.),
nejlépe se ale GT cítí mezi sedmi a deseti tisíci. Tam se sice
neodehrává žádné peklo známé z japonských nebo italských supersportů,
v tomto případě by ale spíš unavovalo. Nezapomeňte, že GéTéčko
je i přes všechny svoje sportovní devízy pořád cesťák a muset
držet takový stroj třeba 400 km pod krkem by asi nejednoho otrávilo.
Zvukově připomíná naplocho položený čtyřvál něco mezi WRC autem
(to brumlání na volnoběh a v nižších otáčkách) a onou několikrát
zmiňovanou tryskovou turbínou (to když vezmete řádně za plyn).
Zvukový projev samozřejmě není zdaleka tak hlasitý, jako u přirovnávaných
strojů, tady se očekává klídek a ne bolení hlavy po padesáti  kilometrech.
Jako naprosto neuvěřitelná hodnota se zdá průměrná spotřeba, která
během týdne lítání po okreskách, městě i dálnicích nepřesáhla
6,5 litrů. Tohle moje peněženka miluje.
Připoutejte se prosím...
 Pohodlí,
pohodlí a zase jen pohodlí, to je to, co najdete za řidítky GT.
Jezdecká pozice přesně tak, aby neboleli záda ani zápěstí, vše
navíc můžete upravit pomocí výškově nastavitelného
sedla a řidítek. I já jakožto dvoumetrový kolos jsem se na tohle
Báwo v klidu složil a cítil se tam jako doma. Ochrana před větrem
je díky velké přední kapotáži, za kterou skvěle schováte nohy
a velkému (elektronicky nastavitelnému) čelnímu plexi také příkladná.
Pokud chytnete nějakou tu nepřízeň počasí, přežít pomáhají vyhřívané
rukojeti a dokonce i sedadla. Ta jsou navíc gelová, na což si
sice musíte chvilku zvykat (želé pod zadkem), ale pohodlné to
rozhodně je. Cestovatelé ocení sériově dodávané kufry v barvě
stroje, do každého z nich se v klidu vejde integrálka a ještě
něco kolem. Naložit pro dva na víkend je pak
naprosto bezproblémové. Pro hračičky je tu velký displej s množstvím
informací. Kromě hodin, stavu nádrže, teploměru a již zmiňovanému
ESA na něm najdete několik tripmasterů, stav oleje, nebo třeba
ukazatel zařazené rychlosti (někdo říká zbytečnost, ale rychle
se na to zvyká). Námi testovaný stroj byl nadstandardně vybaven
jednoduše ovladatelným tempomatem a xenonovými světli (ano pořád
je řeč o motorce). Za obě tyto drobnosti doporučuji potencionálnímu
majiteli připlatit.
...přistáváme
 Abych
pořád jen nechválil, musím bohužel vznést i jednu námitku. I přesto,
že jsem letos s různými BMW najezdil přes 5 tisíc kilometrů, stále
jsem si nezvykl na jejich brzdy. I v tomto případě se sice přední
zakusovala do kotoučů silně, ale postrádám tam jakýkoliv cit.
O zadní raději nemluvím, ta zklamala úplně. Tady se obávám, že
to bavorský výrobce s tou elektronikou trochu přehnal.
A komu tedy vlastně K 1200 GT doporučit? Prošedivělí klidní pánové
s chutí polykat co nejvíc kilometrů asi spíše sáhnou po dvouválcovém
RT, nebo po vlajkové lodi LT a adrenalinový jezdci s potřebou
odírat slidery zase najdou to své spíš u eSkové řady, pokud ale
někdo trpí rozdvojením osobnosti a kromě pohodlného cestování
(a to klidně i ve dvou) v něm občas bouchnou saze a jde si zalítat
na nějakou tu super okresku, je K 1200 GT stroj přesně pro něj.
|