Nedávno umožnil britský Triumph novinářům
srovnávací jízdy modelu Tiger s jeho předchozí verzí. No něco takového
si přece nelze nechat ujít (i když veškeré zlepšování této značky
mě uvadí do rozpaků). Po sbalení všech potřebných věcí, uháním na
autobus, který mě doveze až na ostrovy. Po jednom dni cestování
stojím před továrnou. Díky tomu, že jsem si zapoměl nastavit hodinky
na zdejší čas , přicházím na prezentaci o něco později, ale poslouchat
dlouhosáhlé vychvalování nového modelu není stejně nic pro mě. Po
necelé půlhodině již stojím spolu s ostatními novináři vybaven množstvím
prospektů před parkovištěm, kde již ve dvou řadách stojí nablýskaní
Tygři. V pravo nový model, vlevo pak jeho předchozí verze. S hrůzou
však zjišťuji, že jsem foťák nechal doma a tak bohužel přijdete
o množství fotek z ježdění.
Text: Tomáš Němec Foto:
archiv
Triumph
Tiger
Motor:
kapalinou chlazený řadový čtyřdobý tříválec, po dvou vačkových
hřídelích uložených v hlavách válců, čtyři ventily na válec,
vícebodové vstřikování, řízený katalyzátor, bezkontaktní
elektronické zapalování, vrtání x zdvih: 76 x 65 mm, zdvihový
objem: 955 cm3, kompresní poměr :11,3 : 1, max. výkon:105 k při 9500 ot./ min., max. točivý moment: 92 Nm
při 4400 ot./ min.
Přenos síly:
Primární převod ozubeným soukolím, hydraulicky ovládaná
vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka
Podvozek:
Dvojitý páteřový rám z ocelových trubek, vpředu teleskopická
vidlice, průměr nosných trubek 43 mm, S kyvná vidlice z
hliníkových profilů, vzadu centrální jednotka, vpředu dvojitá
kotoučová brzda o průměru 310 mm s dvoupístovými třmeny,
vzadu jednoduchá kotoučová brzda o průměru 285 mm s dvoupísovým
třmenem. Pneumatiky: vpředu 110/80 R 19 vzadu 150/80 R 17
Rozměry:
úhel hlavy řízení: 62o Stopa: 92 mm Rozvor: 1550 mm Výška
sedla: 840-860 mm Hmotnost bez náplní: 215 kg Nádrž/ rezerva:
24/3
Cena: 393
000,-
|
Po krátkém proslovu usedám na starší verzi, která je od té současné
odlišná halvně motorem a designem. Po projížďce s novým modelem
mohu konstatovat jediné: jízdní vlastnosti jsou u obou modelů
takřka totožné, takže opět nic nového. Na silnici nemá nový Tiger
chybu, může uhánět přes 200km/h, to však musíte podstoupit větrnou
smršť, neboť přední plexi Vás ochrání maximálně do 140 km/h (přičemž
mě však napadá proč větší plexi není v základní výbavě, ale pouze
jako doplňkové zboží) Ve městě se též stroj chová bezvadně, kličkování
v hustém městském provozu nečiní tomuto obrovi žádné větší problémy
a vy s ním můžete bez problémů na zelenou vystřelit jak raketa
vpřed. I polní cesty pro něj nejsou žádným problémem, v rozbláceném
terénu však zažívám šok, Tiger řídí spíše mě, já se jen snažím
jeho 215 kilogramů udžet na cestě, na to však stroj upozorňuje
již svým vzorkem pneumetik.
Neuvěřitelnou věcí pro mě byla možnost nastavení
sedla dle výšky jezdce v rozmezí 840-860mm . Od předchozího modelu
vzrostl objem o 70 ccm, čímž došlo k podstatné změně kroutícího
i točivý moment. Nové hodnoty jsou
105 koní při 9500ot/min a 84 Nm při 4400 ot/min. Hlavní změny:
přepracování šestistupňové převodovky, skříně s novým umístěním
startéru a alternátoru (čímž došlo ke snížení těžiště). Lepšímu
brždění napomáhá zvětšení brzdových kotoučů na předním kole naleznete
dva o průměru 310 mm, vzadu pak jeden 285 milimetrový s dvoupístkovími
třmeny.Tradičně lze na zadní jednotce nastavit předpětí spolu
se zpětným útlumem. Nová kapotáž dává stroji zcela nový agresivnější
výraz.
Pokud však toužíte po originálním enduru, tak
Vám ho doporučím již kvůli tomu, že
jde o trojválec, ten nenabízí kromě Binelli (zde však nejde o
enduro, nýbrž silnici) žádná jiná firma. Druhým příznivým aspektem
je cena 393 000,- za základní verzi, kterou můžete vylepšit množstvím
doplňků jakými jsou: integrovaný alarm, kufry v barvách stroje,
již zmíněné Tourist plexi a mnoho jiných.
|