Jeli jste někdy zavodním
truckem? Pokud ne, tak vězte, že je to velice zvláštní pocit.
Obrovská krabice na kolech nebudí ani trochu sportovní dojem.
A ta váha! Když se ale potom projedete, zjistíte, že síla motoru
hmotnost stroje hravě zvládá a nízké těžiště vyrovnává velkou
výšku trucku. Podobně je tomu i se sportovně cestovním strojem
od BMW, který nese označení K 1200 GT. V obrovském motocyklu se
skrývá potenciál, který by člověk od cesťáku jen těžko čekal.
Text:Kevin
Foto:Kevin

BMW
K 1200 GT
Motor:
kapalinou chlazený čtyřdobý čtyřválec, podélně uložené válce,
obsah 1.172 ccm, DOHC, maximální výkon 93 kW / 130 k při
8.750 ot/min, maximální točivý moment 115 Nm při 6.750 ot/min,
zapalování Digitální/ tranzistorové
Přenos
síly: spojka v olejové lázni, převodovka šestistupňová,
sekundární převod kardanem
Podvozek:
rám z kompaktních z ocelových trubek vyztužený hliníkovými
profily, vzadu kyvná vidlice z hliníkových profilů, přední
brzda dvoukotoučová, zadní jednoduchá 220 mm s brzdným sytém
ABS
Rozměry:
výška sedla 770 - 800mm, pohotovostní hmotnost 285 kg, objem
palivové nádrže 21 l, maximální rychlost 240 km/h, spotřeba
(komb.) při 90 km/hod 4,9 l, spotřeba (komb.) při 120 km/hod
5,8 l průměrná spotřeba paliva v testu 5,7 l (na 100 km)
Motor |
|
Brzdy |
|
Podvozek |
|
Pohodlí |
|
Výbava |
|
Zpracování |
|
Cena |
|
Náš
dojem |
|
|
 Cestovní
určení motorek k BMW patří stejně neodmyslitelně jako zelí k
vepřovému a tak by jezdec od 285-ti kilové motorky těžko čekal
nějaké sportovní ambice. Avšak chyba lávky. Podélně položený
čtyřválec s nízkým těžištěm a s výkonem 130 koní dokáže s K
1200 GT pěkně zacvičit a snad právě proto, že motorka byla vyrobena
v Berlíně, je k tomu s německou precizností dimenzován i podvozek
a brzdy, které jsou vybaveny brzdným systémem BMW Integral ABS.
Takže ať už se chcete svézt na dlouhé trase nebo si vychutnat
sportovní jízdu, nové BMW K 1200 RS vám poskytne ten pravý adrenalin
a dostatek pohodlí.
Trocha
techniky:
 K
1200 GT je osazen nejvýkonnějším motorem z rodiny BMW. Podélně
položený čtyřválcový motor má výkon 130 K při 8.750 ot./min.
a je schopen ukroutit 117 Nm při 6.750 ot./min. točivého momentu.
Vpředu pracuje vidlice typu telelever s jedinou tlumící a pružící
jednotkou. Zadní kyvka je letmo uložená a jejím ramenem
prochází kardan. Kvalitní brzdy spolu s ABS zajišťují perfektní
brzdný účinek a bez problémů zvládají sporťáku nelichotících
285 kg. BMW Integral ABS používá technické prostředky
obsažené ve třetí generaci ABS a kombinuje tyto přednosti
s dalšími fu nkcemi.
Jako příklad - přichází s kompletně novým elektro-hydraulickým
brzdovým servem a integrálním brzdovým systémem, kde ruční i
nožní brzda fungují současně na přední i zadní kolo, stejně
jako přizpůsobováním distribuce brzdné síly. Veškeré elektronické
kontrolní elementy, stejně jako elektro-hydraulické jednotky,
jsou umístěny v jednom kompaktním uložení, zvaném tlakový modulátor.
Co se ekologie týče, BMW pokračuje v tradici a vyrábí produkty,
které jsou šetrné k životnímu prostředí, takže je třícestný
řízený katalyzátor montován již v základním provedení.
Vzhůru
na palubu:
 Pokud
jste ještě neměli tu čest jet na nějakém z větších bavoráků,
byla by pro vás palubní deska po usednutí do sedla menší hádankou.
Mám tím na mysli především rozložení ovládacích prvků na řídítkách.
Ne, že by odlišné rozmístění ovládacích prvků bylo něčím složitým,
ale pro člověka, který strávil většinu života v sedlech japonských
strojů, je to přece jen změna. Zvyk je totiž železná košile,
a tak je běžné při odbočování doleva troubit a naopak při troubení
na slepce za volantem jen neškodně zablikat blinkrem. Při startu
zase většinou procvičíte pravý blinkr a sakramentský pozor si
musíte dávat při vypínání motoru, na m ístě
chcípáku je totiž umístěn startér. Po chvíli si ale na nezvyklé
rozložení ovladačů zvyknete a budete rádi, že ruka, která má
právě na starosti mačkání spojky, nemusí zároveň vypínat blikače.
V pohodě je vypnete rukou pravou. Motorka má ještě k tomu na
levém řidítku umístěné zapínání tempomatu, spolu s regulací
výšky štítu a na pravém trůní tlačítka regulace vytápění sedaček
a rukojeťí. Když se tedy seznámíte s množstvím ovládacích prvků,
je možno vyrazit. Otočit klíčkem, počkat až zhasne kontrolka
vstřikování a ABS, a stisknout startér. Motor okamžitě naskakuje
a do uší se line nádherný zvuk ležatého čtyřválcového motoru.
Takže konečně jedeme. Hned mě překvapil zvláštní posez na motorce.
Díky tomu, že jsem si nastavil stupačky do vyšší polohy, a bych
příliš neplýtval špunty na stupačkách, mám váhu těla dost na
rukou. Tohle není posez na cestovním stroji. Přijímám to tedy
jako fakt a začínám s ostřejší jízdou. Motor táhne jako víno
a auta vnímám jen jako rozmazané čáry kolem sebe, v nejlepším
případě jako rychle se zmenšující tečky ve zpětném zrcátku.
Brzdy jsou určitě špičkou ve svojí třídě a není jim co vytknout.
Snad jen ABS při prudkém brždění na hrbolech trochu pocvakává
a měknutí brzdného účinku během brždění není nic příjemného.
Nakonec si ale zvykám a po několika leknutích už ABS ani nevnímám.
Po čtyřech stovkách kilometrů mě ale přece jen začínají bolet
ruce a trochu i záda.  Přestavuji
tedy výšku sedačky do všech možných poloh a hledám nejvhodnější
nastavení. Je to konečně lepší, ale ideální pořád ne. Zkrátka
asi nemám konfekční německou postavu. Také pravá ruka bolí od
plynu, který jde poměrně těžko, a stále víc využívám tempomat.
Jen tak mezi námi, ten plyn jde tak těžko právě kvůli tempomatu,
který je s rukojetí propojen. Nevím to sice jistě, ale nic jiného
mě nenapadá. Zapadá slunce a já začínám oceňovat vyhřívané sedlo
a řídítka. Ostatní už klepou kosu,ale já jsem v pohodě. Jak
to? Přicházím na to téměř okamžitě. Teplý vzduch od motoru je
totiž veden skrz plasty na jezdcova ale i spolujezdcova kolena
a nohy. Co dodat, prostě pohodička.
Na konci
světa:
 Tahle
motorka každého kdo chce cestovat velice potěší a toho kdo chce
jezdit svižně vyloženě nadchne. Maximální rychlost se blíží
240 km/h a spotřeba se nakonec usadila na vynikajících šesti
litrech. A to jsem rozhodně nejezdil šetřivě. Asi nemusím připomínat
výhody stroje, který má kardan, velké kufry a tempomat, stačí
jen říct, že se na tomhle stroji dá jet až nakonec světa a to
velmi svižně.
|