V
dnešní době směřuje trend vývoje motocyklů ke kompromisům mezi
sportovními a cestovními stroji. Tyto sportovně cestovních motorky
se potom ale často potýkají s problémem výkonu a ovladatelnosti.
Můžete mít sice vítr ve vlasech a zároveň částečnou ochranu před
rozmary počasí, ale něco za něco.
Text:
Kevin Foto: Archiv
Jakkoli se
úroveň technologie používaná u motocyklů zvyšuje, je stále patrný
jakýsi umělý rozdíl mezi sportovně cestovními a cestovními stroji.
Obě kategorie se
pomalu, ale jistě přeměňují v jednu. Jako kdyby chtěli prokázat
právě tento bod, nadzdvihla Honda závoj nad svým projektem X-Wing.
Konstruktéři Hondy se domnívají, že ačkoli jejich vesmírné přibližovadlo
má s ostatními Wingy málo společného, bude schopné vzít svého
pilota velmi daleko. Vedle jeho překvapující formy má totiž velmi
zajímavě řešené zavěšení předního kola a zadní jednoramennou kyvnou
vidlici. Zatímco tyto inovace nejsou ničím novým, velký zájem
vzbuzuje odloučené řízení předního letmo zavěšeného kola. Fotografií
i technické specifikace zatím mnoho není, ale už i to jsou informace
zajímavé. Je tam totiž jedna věc, která má obsah 1500 ccm, dvojitou
vačku a šest hrnků kmitajících sem a tam. 24 ventilů a digitálně
řízené vstřikovací čerpadlo dávají tušit, že kosmický nebude u
desítky
jen vzhled, ale i výkon a rychlost. Také elektronika nebude, zdá
se, zaostávat za velitelskou lodí hvězdné flotily. Její součástí
je právě tak automatická regulace trakce TCS (Traction Control
Systém), jako samočinná převodovka a spojená brzdová soustava
LBS (Linked Braking Systém) kombinovaná s ABS. Těžká elektronizace
tohoto stroje spolu s dokonale propracovanou ergonomií je velice
pečlivě rozložena po celé motorce. Například multifunkční navigační
systém zaručuje přesnou orientaci a jezdec se velice lehce dozví
kde pávě je. Ačkoli si nedovedu dost dobře představit jak pilot
při jízdě po okolí čte ranní noviny na palubním monitoru, i to
na X-Wingu jde pomocí Internetu. Čelní sklo je výsuvné do výšky
i do šířky. Pochopitelně elektricky. Ze všech těchto věcí je zkrátka
zřejmé že si desítka nemůže stěžovat na liknavost technického
oddělení
Hondy. Jakkoli to tedy je, my si musíme počkat jestli tyhle všechny
serepeťičky vytvoří harmonický stroj. Některé technické otázky
zatím zůstanou bez odpovědi, nikdo totiž neví zda se bude motocykl
vyrábět. Nicméně já nepochybuji o vynikajících vlastnostech předního
příčného ramene, ani o dobré funkci regulace trakce. A co automatická
převodovka? Zase budeme znát odpovědi teprve, až Honda bude chtít,
abychom je znali. Do té doby můžeme jen zhluboka hloubat.
|