To snad ne! Vykastrovaná
moje milovaná R1?! Jestli tohle není rozklad genofondu, tak už
snad nic. Zase tak špatné to ale není. Nová Yamaha Fazer 1000
je stroj jdoucí bok po boku například se Suzuki Bandit 1200. Je
to stroj který vám dá zapomenout na to, že se na vašem psacím
stole kupí mraky práce, manželku bolí hlava a že děti strašně
řvou. Myslete si zkrátka že Fazer je R1 pro dospělé. Přímo od
výrobce totiž dostala štítek "R1 pro skutečný svět"
Text:
Kevin Foto: Archiv

Fazer
1000 FZ 1
Motor: řadový kapalinou
chlazený čtyřválec, obsah 998 ccm, DOHC 20 ventilů, vrtání
x zdvih 74.0 mm x 58.0 mm, komprese 11.4:1, karburátory
4x Mikuni s průměrem difuzoru 37 mm, senzor TPS, zapalování
Digitální/ tranzistorové, výkon 143 k
Přenos síly: převodovka
6-rychlostní, sekundární převod řetězem
Podvozek: přední odpružení
teleskopickou vidlicí s průměrem kluzáků 43 mm, vzadu kyvná
vidlice z hliníkových odpružená plně nastavitelnou pružící
a tlumící jednotkou, přední brzda dvojitá 298 mm s čtyřpístkovími
třmeny, zadní brzda jednoduchá 267 mm, přední pneu 120/70-ZR17,
Zádní pneu 180/55-ZR17
Rozměry: celková délka
2126 mm, celková šířka 764 mm, celková výška 1191 mm, výška
sedla 820 mm, rozvor 1450 mm, suchá hmotnost 207.5 kg, obsah
nádrže: 25.5 litrů
|
Podle
zdrojů z Yamahy je všechno na tomhle stroji maxi. Jsou to ovšem
jen údaje a tak se pravda teprve ukáže. 143 k na motoru, suchá
hmotnost 204 kg a plně nastavitelný podvozek. Zní vám to dobře?
Yamaha zabalila silný a výkonný motor do rámu z ocelových trubek,
což má i svoje výhody, protože tvrdé hliníkové rámy přenášejí
do rukou a zadnice jezdce mnohem více vibrací. Motorka by tak
měla mít zcela nalitá okolo
220 kg. Jestli jsou tato čísla pravdivá, bude mít Fazer asi o
12 koní víc než Suzuki Bandit a bude asi o 16 kg lehčí. Yamaha
zřejmě bere na vědomí, že tento typ trhu bude v budoucnu pravděpodobně
velice důležitý.
Je mnoho lidí kteří se nechtějí krčit v kokpitu sportovního stroje,
ale přesto si přejí mít motorku s nekompromisním výkonem. Obvykle
když výrobce přijde s dobrou motorkou, začne podle ní dělat řadu
různých modifikací, které více či méně oslabují původně dobrý
koncept. To ale není případ nového Fazeru. Například, motor má
všechny aktualizace pro rok 2000 jako R1. Využívá proslulý systém
EXUP, právě tak jako AIS (Air Injection System). Yamaha tvrdí
že motor na
Fazeru vytáhne jen o 7 k méně než na R1. Motor inhaluje směs paliva
přes 37 mm difuzory Mikuni karburátorů které jsou namontovány
zcela vodorovně. Tento koncept umožňuje nádrž namontovat tak,
že se
její objem zvýšil na bezmála 25 l. Vzadu je titanový tlumič výfuku
z R1 nahrazen tlumičem z nerezové oceli. Výrobce se tak snažil
udržet nízké náklady, které se vždy promítnou v ceně. Dalším komponentem
který drží náklady u země je hliníkové víko ventilů, které nahrazuje
hořčíkový kryt z R1.
Uvnitř byla zvýšením hmotnosti klikové hřídele zvýšena setrvačnost
o 10%, což zlepšilo průběh točivého momentu. Spojka má menší průměr
než R1 a chladič byl rovněž zmenšen. Je sice stejně široký (340
mm), ale jeho výška je o 50 mm menší (238 mm). Tato úprava by
neměla
nijak ovlivnit chlazení motoru, který není tak zatěžován jako
u sportovních strojů. Tam kde má Fazerův jadrný bratr vidlice
upside-down, tam tento stroj používá konvenční přední vidlici
Kayaba s průměrem kluzáků 43 mm. Oba tlumiče, přední i zadní,
jsou potom plně nastavitelné. Zpomalení zajišťují vpředu dva kotouče
o průměru 298 mm (jako na R1) a vzadu jeden 267 mm (na R1 245mm).
Třmeny jsou potom naprosto identické s ZYF. Náš odhad je, že by
měli být dostatečně silné i na kousky jaké předvádí třeba Kevin
Carmichael, nebo Garry Rothwell. Ať koukáte jak chcete vzhled
přední masky nezapře svůj zrod v Yamaze YZF R1, ale není zdaleka
tak stylový. Za nesporně aerodynamickou maskou se skrývá přehledná
palubní deska na níž nechybí hodiny a palivoměr. Tyto drobnosti
jsou však dnes již běžné. Alespoň u strojů se kterými turisté
bombardují evropské i americké dálnice……
|