Nejen v hřebčínech,
ale i u významných výrobců motorek se v chovných řadách majitelů
občas objeví jedinec, který je rok od roku schopen lámat rekordy
a s věkem neztrácí na kvalitě, ale naopak zraje jako dobré víno.
Pokud je tímto hřebečkem právě CB 900F Hornet, máme se na co těšit,
protože je hned v prvním roce opravdovým klenotem v nabídce Hondy.
Text:Kevin
Foto:Kevin & Radim

Honda
CB
900 Hornet
Motor:
Kapalinou
chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec DOHC, 16 ventilů, objem
919 ccm, největší výkon 81 kW (110 k) při 9000 ot/min, točivý
moment 92 Nm při 6500 ot/min, kompresní poměr 10,8:1, vrtání
× zdvih 71× 58 mm, zapalování digitální tranzistorové
Přenos
síly: Převodovka šestistupňová, spojka v olejové lázni,
sekundární převod O-kroužkovým řetězem
Podvozek:
Rám páteřový z ocelových profilů, přední odpružení teleskopickou
vidlicí s nastavitelným předpětím a průměrem kluzáků 43
mm a zdvihem120 mm , vzadu kyvná vidlice z hliníkových profilů
s nastaviteným. předpětím pružiny monoshock/128 mm , přední
brzda dvoukotoučová 296mm třípístková, zadní brzda kotoučová
240mm jednopístková , přední pneu 120/70 ZR17, zádní pneu
180/55 ZR17
Rozměry:
výška sedla 795 mm, světlá výška 145 mm, rozvor 1460 mm,
vnější rozměry dך×v: 2125 × 750 × 1085 mm, suchá hmotnost
213 kg, objem palivové nádrže19 l, průměrná spotřeba paliva
v testu 5,9 l (na 100 km), maximální rychlost 230 km/h
Cena:
279 000,- |
 Jméno
Hornet se stalo dobře známé po celé Evropě prostřednictvím třídy
600 a to i provedení Hornet-S, proto vyvinutí verze s větším
objemem bylo jen přirozené rozšíření nabídky. Jednou ze základních
myšlenek stojících za novým Hornetem 900 bylo nově nasměrovat
koncept "Super-Naked" více těm, kteří se těší z jízdy po městě
víc než z dálnic a silnic ve volné přírodě, podobně jako tomu
bylo u CB900F z poloviny 80-tých let. Na jakém lepším motoru
začít tedy stavět než na nejpopulárnějším su persportu
Hondy CBR900RR FireBlade. Studie preferencí ukázala, že jezdci
se cítí komfortně s výkonem ležícím v rozmezí 90 až 110k, a
to speciálně platí pro menší a lehčí stroj jaký měl v plánu
vytvořit vývojový tým Horneta. Důležitější než maximální výkon
je silný zátah, točivý moment a akcelerace okamžitě následující
pootočení plynovou rukojetí.
Trocha
Techniky
 Srdcem
stroje je motor z CBR 900RR Fireblade. Samozřejmě je pro CB
900F Hornet patřičně přepracován. Důraz je kladen na větší z
akceleraci a točivý moment v nízkých až středních otáčkách.
Průběh výkonu plynule narůstá v celém rozsahu otáček a není
soustředěn jen do otáček nejvyšších, jak je tomu u supersportovních
motocyklů. Nejvíce změn oproti originálnímu motoru Fireblade
bylo provedeno v oblasti hlavy válců a rozvodů. Karburátory
byly nahrazeny počítačem řízeným vstřikováním paliva PGM-FI.
Je tak dosaženo silnější a přesnější reakce na otevření škrtících
klapek a samozřejmě je i nižší hladina emisí. Upraven je tvar
a průměr sacích kan álů,
těleso vstřikování je blíž motoru a díky tomu je plynulejší
nárůst otáček při prudkém otočení plynové rukojeti. Snížen byl
i kompresní poměr na 10,8:1. Výfukový systém mající konfiguraci
4-2-1-2 vyústěný do dvou velkoobjemových tlumičů vydává zvuk
který jistě splňuje všechny normy, ale příliš respektu při tom
nebudí. Příspěvkem ke snížení hladiny hluku je elektroventilem
ovládaná klapka zabudovaná do sacího otvoru komory vzduchového
filtru, která se otevírá a zavírá v nízkých otáčkách motoru,
redukuje rušivý hluk sání během prudké akcelerace a udržuje
lineární výkon motoru. I u Hornetu, jako u mnoha ostatních modelů
Hondy, je přiváděn do výfukového kanálu čerstvý vzduch garantující
kompletní shoření vystupujících
škodlivých plynů a lehce je tak splněna přísná emisní norma
EURO-1. Lehký, jednoduchý páteřový rám je tvořen čtyřhrannou
ocelovou trubkou Mono-Backbone. Tloušťka této trubky je 2,3mm.
Hlava řízení je vyztužená a přispívá tak k jistějšímu ovládání
v náklonech. Odpružení je vpředu obstaráno teleskopickou vidlicí
o průměru 43mm a vzadu je kyvná vidlice tvořena odlitou partií
uložení čepu a dvěmi rameny z tříkomorového profilu. Brzdy jsou
shodné jako na CBR 900RR Fireblade "96" a ráfky kol jsou obuté
do širokoprofilových pneumatik shodné s těmi, co používá Hornet
600.
Za
letu
 Kdo
někdy jel na šestistovkové verzi Hornetu, ten ví naprosto přesně
jak se jezdí na Hornetu 900. Stabilní vzpřímený posez typický
pro Naked Bikes je ještě umocněn širokými řídítky a širokou
nádrží, do které je možno pevně zaklesnout kolena. Bohužel devítistovka
převzala i neduh prvních Hornetů 600 a tou je bránění se náklonu.
Tato charakterová vlastnost není zase až tak na škodu, pokud
ovšem nejste zvyklí jezdit na supersportovním stroji s dokonalou
stabilitou. Neochota sklánění se do zatá ček
je daná tím, že se v náklonu řídítka o několik milimetrů zavírají,
což je způsobeno pravděpodobně špatně zvolenou stopou motocyklu.
Aby jste potom mohli snadno zatočit, je nutné eliminovat přivírání
vidlic mírným tlakem rukou do řídítek, a to se bohužel projevuje
na celkovém stylu jízdy, kdy se jezdec snaží zatáčet jakoby
celým tělem. Přesto všechno jsem si ale na tuto vlastnost podvozku
rychle zvykl a vychutnával si kouzlo téhle trošičku silové jízdy.
Síla Hornetu je ale v něčem naprosto jiném. Čtyřválcový motor
táhne snad ve všech myslitelných otáčkách a zárove ň
má naprosto lineární průběh jak výkonu, tak točivého momentu.
Výsledkem je jezdcův pocit, že má v motorce zabudovaný elektromotor.
Na šestku se dá s Hornetem jet klidně 40km/h a přitom nemá motor
ani ty nejmenší sklony k nějakému cukání. Přitom se poslední
rychlost zdá příliš krátká a zkoušení, zda se náhodou v převodovce
nevylíhla ještě jedna nebo dvě rychlosti, není ničím neobvyklým.
Jakmile se Honda zvedne na zadní kolo, není žádné umění ji tam
udržet. Stačí prostě jen pravou rukou regulovat výši náklonu
a to je v še.
Brzdy jsou tím nejlepším s čím se můžete na trhu potkat, takže
k jejich hodnocení stačí jen slovo "super". Posez jezdce i jeho
partnera je vcelku uspokojivý. Je však pravda, že jezdec sedí
na motocyklu dost vepředu a tak je nutno si na to agresivnější
vedení v zatáčkách trochu zvykat. Kulaté budíky, jsou zasazené
v černém plastovém krytu, a myslím si, že chromovaná imitace
by jim slušela lépe. Také jsou dost položené a postrádám na
nich ukazatel paliva. Zpětná zrcátka jsou vkusně řešena ke stylu
motorky a dění za vašimi zády je v nich vidět opravdu excelentně.
Před
startem
 CB
900F Hornet je jedním z nejvšestrannějších motocyklů na trhu.
Je schopen zvládat cestování ve dvou, pomalou jízdu v městském
provozu, rychlejší dovádění v zatáčkách a jízda po zadním mu
nedělá ty nejmenší potíže. Pokud zkrátka chcete všestrannou
motorku a vyhovuje vám až trochu nudná uhlazenost tohoto stroje
není nic jednoduššího, než se stát hrdým majitelem nové lesknoucí
se Hondy CB 900 F HORNET.
|