Neboli:
„I s malým kašpárkem se dá zahrát velký divadlo“. Po jedné dost
špatné zkušenosti se čtyřtaktní stopětadvacítkou, jsem se k týhle
Yamaze stavěl ze začátku s dost velikým despektem. 12 čtyřdobých
koní není nijak závratný údaj a na cestu z Prahy do Liberce jsem
se musel náležitě psychicky připravit. Jenže… Po utrpení na dálnici
se to všechno nakonec obrátilo úplně jiným směrem a po týdnu se
mi XT ani nechtělo vracet.
Text:Viťas
Foto:D.R.N.

Yamaha
XT 125 X
Motor:
Čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec, SOHC, vrtání x zdvih
54 x 54 mm zdvihový objem 124 ccm, největší výkon 10k při
8500 1/min, největší točivý moment 9,5 Nm při 5500 1/min,
tranzistorové zapalování, elektrický startér
Přenos
síly: Převodovka pětistupňová, sekundární převod
řetězem
Podvozek:
Rám z ocelových trubek, přední odpružení teleskopickou vidlicí,
vzadu kyvná vidlice - Monocross, přední brzda jednokotoučová
dvoupístková, zadní brzda kotoučová
Rozměry:
Výška sedla 930 mm, rozvor 1340mm, délka 2245 mm, suchá
hmotnost 112 kg, objem palivové nádrže 10l, průměrná spotřeba
paliva v testu 3,5l (na 100 km), maximální rychlost 115
km/h
Cena:
95.904,-
Motor |
|
Brzdy |
|
Podvozek |
|
Pohodlí |
|
Výbava |
|
Zpracování |
|
Cena |
|
Náš
dojem |
|
Celkem |
  |
|
 Je
sice pravda, že pořád trochu nechápu smysl čtyřtaktích stopětadvacítek,
ale to je na dlouhou debatu. Holt ekologie se taky musí brát vážně,
jestli tady chceme ještě nějakou dobu jezdit a nižší náklady zase
snižují celkovou cenu motorky, takže to asi nějaký důvod má. Nebudu
tady dědkovsky žehrat, že za starých dvoutaktních časů to bylo
jinak. S tím se bohužel nedá nic dělat. Jen si myslím, že když
už i u těch nejmenších motorů se používá čtyřdobá technologie,
 mohli
by být u řidičáků kategorie A1 povoleny trochu větší objemy. Taková
stoosmdesátka nebo dvoustovka, to by bylo větší žůžo. Zweibuch
se dá aspoň otevřít, ale co maj dělat mladý kluci se čtyřtaktem,
když chtějí nějaký ten koník navíc. No, ale už toho nechám a mrknem
se na zoubek týhle slečince.
Je
to špunt
 Nového
malého Ikstéčka se rozhodně nemusí bát ani prckové. Jeho kapesní
velikost, je sympatická. Já mám sice skoro 190, tak jsem měl ze
začátku strach, jestli se na to vůbec složim. No, ale hned jak
jsem na ni sednul, byly moje strachy pryč. Usadíte se do sedla
a najednou máte pocit, jako by jste na ni už někdy seděli. Stupačky,
sedlo a řidítka jsou tak nějak přesně tam, kde mají být. A kdyby
jsem měl o nějakých 10 centimetrů míň, bylo by to ještě o dost
lepší. Motor lze oživit hned dvěma způsoby. Kdo si chce procvičit
svojí levou nohu, tak klidně může. Kickstart je k dispozici. Dost
utlumený zvuk vás ujistí, že je jako bike alive a můžete vyrazit.
Easy
handling
 Co
je už na první look poznat, je místo, kde se tomuhle motárdu líbí
nejvíc. Jo, jasně. Město! Hráli jste někdy nějakou dost triviální
počítačovou hru? Tak takhle jsem si připadal mezi autama na XT.
Vodíte si ji jak na šňůrce. Ta lehkost v ovládání a naprostá kontrola
nad ní, mě strašně bavila. Hazíte si s ní ze strany na stranu,
a najednou koukáte, kde jste za sebou nechali kámoše na CBR. Pérování
je dost komfortně naladěné a pobere toho dost, takže jsem vůbec
neřešil díry, retardéry a jiný nesmysly. Jelikož jsme měli hned
náplánovaný výlet, vzal jsem na něj i XT. Na  rovinatých
okrekách(o dálnicích je snad zbytečné se zmiňovat) sice dost znatelně
chybí koně a musíte ji dost držet pod krkem, ale pokud moc nespěcháte,
dá se jet i delší trip. Kde přijde vaše chvíle, to jsou ostré
a utažené zatáčky. Pokud to není moc do kopce, tak v takových
úsecích se nejvíc projeví jeho potenciál. A věřte, že budete schopni
se udržet i o dost silnějších soupeřů.
Stunt
tool
 Možná
to tak na první pohled nevypadá, ale je na něm dost jednoduchý
vyvádět nejrůznější vylomeniny a byly dny kdy jsem na něm nedělal
nic jiného. Přední brzda je velice slušná a s trochou cviku jde
po předním ujet docela kus. Na zadní jí musíte sice pomoct krutým
zaspojčením, ale když už jí máte nahoře, jde to jak po másle.
Nejvíc mě na ní ale bavilo najíždění do zatáček s kolem bokem.
Zadní brzda je silná až dost, takže budete malovat čáry o stošest.
Plusy a mínusy
 Jak
už jsem napsal ze začátku. Během tohohle testu se ve mě udála
menší názorová přeměna. Pochopil jsem, že i na hodně slabý motorce
může být skvělá zábava. Krom toho, mlaďasové se na ní naučí pořádně
jezdit, aniž by se hned zrakvili a holkám se určitě taky bude
líbit. Velkým překvapením pro mě byla taky spotřeba. Pánové a
dámy. I při tom největším záhulu jsem pořád jezdil průměrně za
3,5 litru! Vezmete za kilo u benzínky a skoro sto kiláků na ní
můžete řádit. To je dobrý, ne? Jediným zklamáním byl pro mě přední
světlomet, jehož svítivost je přinejmenším diskutabilní. Spíš
to prostě nesvítí skoro vůbec a nad tím by se myslím měl výrobce
fakt zamyslet. Je to dost škoda.
Komentáře
k článku |
|
autor:
OMAR |
mail: |
12.2.2006
|
chaha
|
|
|
|