Vývojový tým Hondy
po několika letech dospěl k závěru, že motocyklový svět během
posledních let zaznamenal zájem o středně objemové motorky v nižší
cenové hladině určené například pro dojíždění do práce.
Text:
Kevin Foto: Radim

NT 650 V
Deauville
Motor: kapalinou chlazený
vidlicový čtyřtaktní dvouválec do "V" 52° s 6
ventily SOHC,
vrtání x zdvih: 79 x 66 mm
zdvihový objem: 647 ccm,
kompresní poměr: 9,2 : 1, palivový systém: dva karburátory
s průměrem difuzoru 36,5 mm, největší výkon: 41 kW při 8.000
1/min, největší točivý moment: 55 N.m při 6.000 1/min, počítačem
řízené tranzistorové zapalování s elektronicky řízeným předstihem
žážehu, elektrický startér
Přenos síly: pětistupňová
převodovka,
sekundární převod: Kloubovým hřídelem
Rozměry: (d x š x v):
2.220 mm x 770 mm x 1.260 mm,
rozvor kol: 1.475 mm,
výška sedla: 810 mm,
světlá výška: 150 mm, hmotnost bez náplní: 228 kg, objem
palivové nádrže: 19 litrů, ráfky kol: litá kola z hliníkové
slitiny se třemi paprsky pneumatiky: vpředu 120/70-ZR17,
vzadu 150/70-ZR17
Podvozek: odpružení
kol: vpředu teleskopická vidlice o průměru 41 mm, zdvih
115mm, vzadu centrální tlumící jednotka s nastavitelným
předpětím pružiny, zdvih120 mm,
brzdy: vpředu dva kotouče o průměru 296 mm s dvoupístkovými
brzdnými třmeny, vzadu jeden kotouč o průměru 276 mm s jednopístkovým
brzdovým třmenem.
|
Jedním z adeptů na modifikaci byl model NTV 650 Revere, který
je v nabídce Hondy již deset let a získal si za tu dobu solidní
pověst díky poměrně slušnému výkonu, ale hlavně pro svojí pověstnou
spolehlivost, téměř nesmrtelnost.
Podrobnější průzkum odhalil, že 52% majitelů Hondy Revere má na
svém motocyklu postraní kufry a 20% má namontovaný velký zadní
kufr. Po tomto zjištění si dala Honda za cíl vyvinout atraktivní,
celkově vyvážený motocykl pro co nejširší využití. Motorka musela
zahrnovat většinu základní výbavy, kterou zde budete hledat při
dojíždění do práce.
Tímto způsobem se zrodil nový model NT 650 V
Deauville, který nabízí výkon dvouválcového motoru do "V"
skloubený s
komfortem pro dlouhé jízdy a všestranným zavazadlovým prostorem,
který lze využít, jak pro předměty každodenní potřeby, tak pro
delší výlet sólo i se spolujezdcem.
Vedle dobré aerodynamiky se Deauville pyšní
polokapotáží částečně
odkrývající motor a zlepšující jeho chlazení za pomoci v předu
umístěných kanálů, které přivádějí studený vzduch k zadnímu válci
a výfukovému kolenu, kde by se jinak hromadil přehřátý vzduch.
Motor si u nového NTV zachoval svoji pružnost
a zároveň se
japonským motorářům podařilo úspěšně vyladit výkonovou křivku
motoru tak, že byl zároveň zachován výkon a přitom bylo zajištěno
i splnění emisních norem náročných předpisů EURO-1. Bohužel byly
zachovány i poměrně velké vibrace, které
motor od nepaměti provázely. Při běžné jízdě pochopitelně vibrace
nevadí a jsou dokonce příjemným zpestřením jinak klidné jízdy,
ale pokud vyrazíte na delší cestu, stávají se po nějaké době nepříjemným
společníkem a člověk by je raději zanechal někde
na cestě.
Motor má stejně jako u Revere 5-ti stupňovou
převodovku s poměrně širokým převodovým rozpětím a výkon je na
zadní kolo přenášen bezúdržbovou kloubovou hřídelí. Zvláštností
motocyklu je, že se zařazenou rychlostí nejde nastartovat
ani při stisknuté páčce spojky. Při startování musíte mít zkrátka
vždy zařazený neutrál. Dvojitý páteřový, perimetrický rám je v
podstatě stejný jako u modelu Revere. Co však nelze přehlednout
je, že ačkoli u Revere byl podvozek i při nejvyšších rychlostech
naprosto stabilní, u Deauville
se přes 150 km/h projevuje poměrně výrazná nestabilita. Motocykl
se kývá ze strany na stranu a je až přehnaně citlivý na nerovnosti
vozovky, nebo boční vítr. Těžko odhadnout jestli na tom vinu nese
podvozek, podle mého názoru
je vinna spíš aerodynamika předního štítu, který chrání jezdce
před náporem vzduchu. Ten je totiž opravdu velice účinný a dovoluje
jezdit jakkoli rychle s otevřeným plexištítem přilby. Daň za toto
pohodlí přichází s rychlostí a právě vznikající turbulence cloumají
nepříjemně s celým strojem.
Také brzdy, ačkoli je vpředu navíc jeden kotouč, nejsou právě
špicí ve svojí třídě. Při rychlejší jízdě vykazují poměrně mdlý
náběh brzdné síly, zatímco ve městě se příliš měkká přední vidlice,
která zajišťuje vysoký jízdní komfort, příliš noří a brzdy se
tím naopak
stávají nepříjemně citlivými. Naopak je třeba vyzdvihnout detailní
propracování stroje. Podsedlový úložný prostor je například speciálně
navržen pro umístění několika druhů "U" zámku a boční
integrované kufry, jejichž objem je dohromady 34 l, se dají jednoduchou
výměnou vík zvětšit na 56,7 l celkového úložného
prostoru. Vpředu má řidič k dispozici dvě přihrádky na rukavice,
či na uložení nejrůznějších drobností. Pravá přihrádka se potom
dá zamknout. Další výhodou je připravený kabelový svazek pro případnou
instalaci automobilového audio systému. Černé plastové panely
na obou stranách kokpitu totiž poskytují praktický prostor pro
instalaci páru reproduktorů.
Deauville
je zkrátka cestovní stroj se vší parádou, který se však dá perfektně
použít i pro běžné ježdění, nebo ježdění ve městě a s cenou 299
000,-nemá na trhu konkurenci. Výrazné charakterní vlastnosti motocyklu
způsobí, že již po několika dnech nedáte na svoji "Berušku"
dopustit a pokud se někdo zmíní o nějakých drobných nedostatcích,
mávnete rukou a řeknete mu jen "…kup si ji a uvidíš - taky
tě dostane!"
|