Po
třech dnech intenzivního ježdění a vrácení motorky na Šalamounku
jsem se vrátil domů. Teď sedím v křesle a dávám dohromady svoje
pocity. Převládá jeden: stesk. Opravdu se mi po tom biku stýská.
Připadám si jako děcko, které poprvé pošlou na tábor. Tam mi rodiče
chyběli tak první dva dny. Jak dlouho mi bude scházet Harley –
Davidson Sportster XL 883 R? Doufám, že ne o moc déle, nebo budu
muset začít uhánět šéfa, aby mi přidal… Na druhou stranu je tu
neskutečně skvělý pocit z toho, co jsem poslední tři dny prožil.
I pokud nejsi zastáncem „čopr“ stylu, čti dál…
Text:Somik
Foto:Kevin

Sportster
XL 883 R
Motor:
Čtyřdobý vzduchem chlazený vidlicový čtyřtaktní dvouválec
do "V" s 2 ventily OHV, vrtání x zdvih 76,2 x
96,8 mm zdvihový objem 883 ccm, kompresní poměr 9 : 1, největší
výkon 54k při 6.000 1/min, největší točivý moment 69 N.m
při 4200 1/min, tranzistorové zapalování, elektrický startér
Přenos
síly: Převodovka pětistupňová, sekundární převod
ozubeným řemenem
Podvozek:
Rám z ocelových trubek, přední odpružení teleskopickou vidlicí,
vzadu kyvná vidlice se dvěma tlumiči, přední brzda dvoukotoučová
dvoupístková, zadní brzda kotoučová
Rozměry:
Výška sedla 713,7mm, světlá výška 141,1 mm, rozvor 1520mm,
délka 2245 mm, suchá hmotnost 254 kg, objem palivové nádrže
13l, průměrná spotřeba paliva v testu 4,8l (na 100 km),
maximální rychlost 180 km/h
Cena:
282.567,-
Motor |
|
Brzdy |
|
Podvozek |
|
Pohodlí |
|
Výbava |
|
Zpracování |
|
Cena |
|
Náš
dojem |
|
|
 Zařazovat
tohohle Sportstera do všeobecně známých kategorií je poměrně obtížná
věc. Je to prostě roadster, řekněme tedy něco mezi choppery a
naked biky. Přesně tak se i chová a to je to, čím mě dostal. Za
všechno mluví jedna historka, která se mi přihodila první den
testování. Cestou domů jsem to vzal přes Kralupy nad Vltavou směrem
na Dubou atd. Kdo zná tamní silnici, musí mi dát za pravdu, že
 patří k nejlepšímu, co se dá v naší republice hodit pod kola.
Vyjíždím ze
zatáčky a na rovince před sebou vidím dva otřásněnce na Shadowech.
Po jejich dojetí (hned) se v nostalgii na den předtím shlédnutý
film Easiriders řadím mezi ně a rychlostí kolem 70 km/h bubly
bubly (uznávám, je to hřích jet na takové silnici tak pomalu)
proplouvám okolní krajinou. Hezky napřímeně, hefty chytnout zeširoka
a každou chvilku kouknout na nápis Harley-Davidson na nádrži –
It´s a chopper baby!
 Asi po dvou minutách s brutálním řehtáním do helmy kopu kvalty,
posouvám se na sedačce
vzad, zaujímám racingový posez a vlétám do nejbližší zatáčky (no
tak, pane supersporte, ber to vlétnutí s rezervou). Motor se dostává
do vyšších otáček, motorka vibruje a proud vzduchu má tendenci
mě shodit ze sedla. Dál už to nejde a i přesto se dá biku plně
důvěřovat a ovládání je hračkou. Z laďáků Scraming Eagle, kterými
byl testovací kousek vybaven, se line neskutečný, ale přesto kultivovaný
řev a mě pomalu přestává fungovat mozek. Extáze. Tak tohle už
nemá s čoprem nic společného.
Co
umí
 Motor
Evolution o obsahu 883 cm3 je posledním motorem H-D (samozřejmě
spolu se XL 1200) s karburátorem. Při stání na místě se v rámu
tak neskutečně klepe, že jsem se po průjezdu Prahou nemohl napít
jednou rukou. Když stojíte na křižovatce, koukáte pořád pod sebe,
jestli se z motoru něco neuklepalo. A to je už uložen v silentblocích.
Nedovedu si představit co to dělalo, když byl v rámu natvrdo.
No, je to prostě Haryk a  k
tomu to patří. Po zaklapnutí jedničky, která jde zařadit naprosto
bez potíží, a rozjetí, vibrace ihned mizí a objevují se až v hodně
vysokých otáčkách. Strojem o suché hmotnosti 254 kg hýbe síla
54 koní a 69 nm, což je dostačující na celkem svižnou jízdu. Roztáhnout
se dá na cca. 190 km/h, ale přijatelná rychlost je kolem 150 km/h,
kdy vítr s člověkem ještě tolik necvičí.
Co mě velmi mile překvapilo, byly brzdy. Jeden zadní a dva přední
292 mm kotouče  se
starají o slušný brzdný efekt. Při delším ježdění brzdy trochu
uvadaly, ale to by vyřešila drobnost, jako jsou pancéřové hadice.
Jinak si na ně nemůžu stěžovat, ani jednou nezklamaly. Příjemný
nástup a pak brake blok, paráda. A to jsem jim svým stylem „plnej,
brzda“ dával dost napít.
Poněkud nezvyklá je převodovka. Pozitivní věcí je dost hlasité
klapnutí při přeřazení, hůře jsem si ale zvykal na poněkud nepřesné
rozložení jednotlivých stupňů,  veliké
problémy mi zpočátku dělalo hlavně hledání neutrálu. Ale i to
je jen otázkou zvyku. Při řazení je nutné dát trochu víc síly,
ale to mi vyhovovalo. Asi nic pro jemnou ženskou (nebo zženštilou)
nožku.
I cestovat se s malým Sportsterem dá, i když cestu kolem světa
bych na něm absolvovat nechtěl. Nepříjemnou věcí je celkem malá
nádrž – 13 litrů, takže i při průměrné spotřebě kolem 5 litrů,
 kterou mi kalkulačka házela, musíte často tankovat. Na druhou
stranu v Čechách pracuje na benzínkách
slušné množství rozkošných buchtiček, takže proč ne. Jenom pozor
na předávkování kofeinem, jak se člověk pořád snaží navázat kontakt
u kelímku s automatovou kávou.
Poměrně široké sedlo dává možnost stále měnit pozici, takže i
přes jeho tvrdost se dá vydržet i dost dlouhý kus bez přestávky.
Celkový posez je příjemný, nic mě nebolelo a to jsem dvoumetrový
obr. Spolujezdkyně si také moc nestěžovala, takže i cestování
ve dvou by se nějakou chvilku dalo vydržet. Zaskočila mě naprostá
nemožnost připnout jakékoliv zavazadlo (myslím pavouka a pod něj
pár drobností), ještě nikdy jsem nemusel při balení na bike tolik
laborovat. Já vím, brašny to řeší, ale na tuhle motorku bych je
fakt nedal. Tfuj.
Je
to hezoun
 Od
klasického XL 883 se verze R liší několika detaily, které z něj
dělají nejen designovou, ale i technickou libůstku. Navíc tu máme
dvojité sedlo, litá paprsková kola, dvojitou kotoučovou brzdu,
černě lakovaný motor (sluší, moc sluší) a pár dalších maličkostí.
Dostat jej můžete v raceovém lakování buď v černé, nebo oranžové
barvě.
Závěr: Přátelé, netvrdím, že je to nejlepší stroj na světě, ba
ani v této cenové  kategorii,
ale pokud máte potřebu pokrýt jednu z bikerských stránek – styl
nebo surové ježdění, tak jako já, je to prostě přesně ten stroj,
který vás uspokojí. Samozřejmě máme tu ještě XL 1200 R, nebo dokonce
V-Roda (resp. Street Roda), ale to už se pohybujeme v trošku jiných
cenových dimenzích. Tenhle „prcek“ se totiž dá pořídit už za 282.567,-
včetně DPH. Za tuhle cenu nejenže vstupujete do legendami opředeného
světa H-D, ale máte k dispozici technicky vyspělou motorku s obrovským
charismatem. A o to tady jde.
Poděkování
 -
firmě Klasik Moto za zapůjčení motorky a vstřícný přístup (vážně
jsem ji chtěl vrátit a nemuseli jste
mě z ní sundávat. Já se jen loučil – uznávám, půl hodina vzlykání
na nádrži je dost)
- hodnému pánovi na benzínce, který mi pomohl z naprostého zoufalství
a navedl mě na cíl
- všem zvědavcům za zvednutí sebevědomí
- někomu nahoře za nádherné počasí po celou dobu testování
- panu kuchaři z penzionu U Přemysla v Liběchově za skvělou baštu
– doporučuji všem
Prokletí
 -
rafinérským společnostem za omezování ježdění cenou benzínu
- tomu vylízancovi, co se mě bezdůvodně snažil svým obřím traktorem
vytlačit ze silnice (máš kliku, že jsem fakt spěchal)
- neskutečně debilním řidičům kamionů, kteří vytvářejí dlouhé
řady a nikoho mezi sebe nepustí.
Upozornění
 -
Jako bonus pro náročnější zákazníky umisťuje výrobce do předního
světla specielní bezúdržbovou světélkující houbu, která díky svému
vysokému radiačnímu poli plní funkci žárovky ;o)
|