BMW vyrábí motocykly
již víc než 75 let. A celý tento čas se snaží tenhle výrobce přiblížit
svoje výrobky ideální podobě. Motocykly BMW jsou konstruovány
ne jako speciály pro specifické použití. Dávají svému majiteli
možnost univerzálnosti. Můžete nechat sebe a vašeho spolujezdce
unášet pocitem pohodlí na motocyklu BMW K 1200 LT. Je úplně jedno
jestli jedete na nákup nebo vyrážíte na cestu kolem světa. Zvuk
audio systému a pohodlí sedaček, přispívají k pohodlné jízdě a
vy máte stále jen chuť jezdit a jezdit. Čtyřválcový motor, chlazený
kapalinou, pohání BMW K 1200 LT sportovní a dynamickou sílou.
Pro vysokou bezpečnost a rychlé zastavení se stará nový BMW Integral
ABS. A v případě, že by jste cestou pro dvanáct rohlíků zabloudili,
tak vás satelitní navigační systém, který na motocyklu může být,
dovede až ke kase.
Text:
Kevin Foto: Kevin & Radim & Burák

BMW
K 1200 LT
Motor:
kapalinou chlazený čtyřdobý čtyřválec, podélně uložené válce,
obsah 1172 ccm, DOHC, maximální výkon 72 kW / 98 HP při
6.750 ot/min, maximální točivý moment 115 Nm při 4.750 ot/min,
zapalování Digitální/ tranzistorové
Přenos
síly: spojka v olejové lázni, převodovka pětistupňová,
sekundární převod kardanem
Podvozek:
rám z kompaktních z ocelových trubek vyztužený hliníkovými
profily, vzadu kyvná vidlice z hliníkových profilů, přední
brzda dvoukotoučová, zadní jednoduchá 220 mm s brzdným sytém
ABS
Rozměry:
výška sedla 770 - 800mm, pohotovostní hmotnost 378 kg, objem
palivové nádrže 24 l, maximální rychlost 220 km/h, průměrná
spotřeba paliva v testu 5,7 l (na 100 km)
Cena:
669 900,- Kč |
Když
jsme v Praze z kolegou motorku přebírali, oba nás o bcházela
posvátná hrůza. Už ten pocit, že nám prestižní výrobce motorek
svůj nejdražší a nejluxusnější model svěřil tak trochu svazoval
ruce. To vše ale okamžitě skončilo jakmile jsem usedl za řídítka
zvící stehenních kostí nosorožce. Poté co jsem se seznámil s
velitelským můstkem, potykal si se všemi počítači a vyzkoušel
zpátečku byl jsem připraven. Slavnostní nálada která se mně
zmocnila mně už neopustila celý týden a tak mi v BMW
nevědomky prodloužili život jistě o několik dní. Hektické jízdní
doj my
bych nerad shrnoval do technických termínů a odborných odporností,
takže to co vás na BMW-korábu dostane nejvíc, shrnu do několika
částí. Nejvíc vás pochopitelně dostane muzika kterou si na cestu
můžete pustit. CD changer na pět cédéček, rádio a kazeťák. Přepínáte
zařízení z jednoho na druhé a nevíte co si dřív pustit. Po chvíli
ježdění zjistíte, že je muzika slyšet i přes 150 km/h a tak
si člověk ani neuvědomí proč to tak je. Samozřejmě jsou to kvalitní
repráky, ale hlavně se hlasitost automaticky zvyšuje podle ry chlosti
jízdy. Žádna novinka, ale na motorce mně to dostalo. Nechybí
samozřejmě ani tlačítko MUTE pro případ, že by jste chtěli přeci
jen oslovit osobu v křesle za vámi sedící. Můžete použít také
intercom pro který jsou připraveny na motorce zdířky. Důležitá
je taky dohoda ohledně muziky, protože spolujezdec má ovládání
hi-fi soustavy také po ruce na nic vás nerozptýlí tak, jako
když vám ten druhý vzadu za čne
pouštět něco co absolutně nechcete slyšet. Další důmyslností
je tempomat. Je to parádní věcička a to nejen na dálnici. Při
zapnutém tempomatu máte obě ruce volné a tak můžete ukazovat
krásy okolní přírody oběma rukama a nebo libovolně osahávat
spolujezdkyni. Při stisknutí jakéhokoli řídícího prvku se autopilot
pochopitelně vypne, takže vás neohrozí žádné překvapení. Elektricky
stavitelný přední plexištít není dnes již žádnou novinkou, ale
budete ho během jízdy oceňovat znovu a znovu, nehledě na to,
že u
Ltéčka je vpředu celá řada dalších plastových částí se kterými
jede různě kroutit a štelovat tak, aby na vás foukalo co nejmíň.
V yhřívané
rukojeti jsou u BMW samozřejmostí stejně jako vyhřívané sedačky
a opěrky. U obou sedel se dá pochopitelně teplota nastavovat
zvlášť. Na palubní desce najdete všechno co je potřeba včetně
hodin, teploměru, ukazatele spotřeby, ukazatele dojezdu a lampičky
pro čtení mapy. To že můžete během jízdy měnit i výšku, kam
má svítit čelní světlo nikoho nepřekvapí. Další lampa se nalézá
ve vík u
zadního kufru a to hned nad zrcátkem. Opravdu i zrcadlo tahle
motorka má. Kromě zadního jsou k dispozici ještě dva boční kufry
a to je
opravdu dost. Jen do toho vzadu se vejdou dvě helmy spacák a
deka. Když se s motorkou dostanete do té nezáviděníhodné situace
kdy se musíte otáčet na úzké cestě a je to ještě do kopce a
se spolujezdcem přijde na řadu zpátečka. Prakticky se to dělá
tak, že dáte neutrál, zabrzdíte a otočíte páčkou která se nalézá
na levé straně motoru. Tím zařadíte. Pak stačí stisknout startér
a otáčky motoru se zvýší. Potom jen povolujete brzdu a tím couváte.
Komu by to byl o
málo, může si do toho všeho ještě přidat trochu plynu,
ale nedoporučuji to dělat. Alespoň ne tak dlouho dokud nemáte
stroj pořádně v ruce. Jízdní vlastnosti nijak nezaostávají za
jízdním komfortem. Bez motoru nebo při pomalé manipulaci je
pochopitelně 378 kg vážící motorka trochu neohrabaná, ale po
několika hodinách jízdy ji zvládnete zcela hravě. Nikdy jsem
se například nedostal do situace která by hrozila pádem stroje
při zastavení nebo popojíždění.Za jízdy
je to potom ráj. Motorka se překlápí ze strany na stranu jakoby
věděla kam a kudy má přesně j et
a pokud přijde dlouhá táhlá, můžete ji klidně podržet a nechat
třepotat ručičku tachometru kolem 200 km/h. Pokud začne pršet,
nevadí. Na tuhle motorku neprší. Nevím co k tomu dodat, prostě
na vás nespadne ani kapka a helmu můžete mít klidně otevřenou
při jakékoli rychlosti. Zkrátka nezmoknete, ale o to víc oceníte
ABS. Inovace, ABS zlepšila jeho funkčnost a zdokonalila brzdnou
účinnost motocyklu. Ať si vyberet e
nožní nebo ruční brzdovou páčku, přenáší se brzdný účinek na
přední a zároveň na zadní kolo zároveň. A aby té c hvály
ještě nabylo dost tak poslyšte maximální průměrnou spotřebu
a vězte že jsem moc pomalu opravdu nejezdil. 6,4 l/100km!!!
BMW zkrátka udělala motorku se kterou se dá dělat naprosto všechno
jezdit svižně, cestovat, jezdit v dešti a stále se radovat z
jízdy. Teď už zkrátka vím, že až za pár let rozlousknu kladivem
prasátko budu ještě téhož dne ťukat v BMW na dveře a dožadovat
se jednoho jejich stroje. A já už vím stejně jako vy pro který
model si půjdu…
|