Teplota
k zalknutí, nervózní a zpocení automobilisté všude kolem. Jen
Vy máte pocit, že tenhle krásný den, slunce a vítr ve vlasech
je stvořen právě pro Vás. Stačí se posadit do luxusní sedačky,
odbrzdit ruční brzdu, přidat plyn a vyrazit třeba do Itálie. O
úložný prostor a spotřebu se starat nemusíte, jedete totiž na
skútru. A ne na ledajakém…
Text:Víťas
Foto:Kevin

Honda
Silver Wing
Motor:
Kapalinou
chlazený řadový čtyřdobý dvouválec DOHC, 8 ventilů, objem
582 ccm, největší výkon 36 kW (49 k) při 7500 ot/min, točivý
moment 50 Nm při 6000 ot/min, kompresní poměr 10,2:1, vrtání
× zdvih 72× 71,5mm, zapalování digitální tranzistorové
Přenos
síly: Převodovka automatická, spojka v olejové lázni,
sekundární převod variátorem V-matic
Podvozek:
Rám z ocelových profilů, přední odpružení teleskopickou
vidlicí s nastavitelným předpětím a průměrem kluzáků 41
mm a zdvihem120 mm , vzadu kyvná vidlice s nastaviteným.
předpětím dvou konvenčních tlumičů, zdvih 128 mm , přední
brzda kotoučová 256mm třípístková dual CBS, zadní brzda
kotoučová 220mm dvoupístková dual CBS , přední pneu 120/80
ZR14 58S, zádní pneu 150/70 ZR13
Rozměry:
výška sedla 740 mm, světlá výška 140 mm, rozvor 1595 mm,
vnější rozměry dך×v: 2265 × 765 × 1395 mm, suchá hmotnost
204 kg, objem palivové nádrže16 l, průměrná spotřeba paliva
v testu 4,9 l (na 100 km), maximální rychlost 180 km/h
Cena:
265 000,- |
 Není
to tak dávno, co kategorie skútrů představovala pouze malá lehká
vozítka, většinou s maloobjemovým dvoudobým motorem, sloužící
k rychlému přesunu na krátké vzdálenosti. Proto se stala přímo
bestsellerem v přímořských státech. Jestli jste někdy byli v
Itálii, jistě víte o čem mluvím. Největší devizou skútrů je
nízká hmotnost a mrštnost s jakou se tyto stroje dokáží proplétat
ucpanými ulicemi. Postupem času se ale část skútrů začala ubírat
jinou cestou, cestou užitnosti a většího komfortu. Jedním z
představitelů tohoto vývoje je Honda Silver Wing.
Trocha
anatomie
 Hned
na první pohled upoutá Silver Wing svou majestátností a neotřelým
designem. Linie byly navrženy tak, aby ve vysokých rychlostech
vzduch obtékal kolem jezdce. Na čelní části je jasně vidět rukopis
Hondy Superblackbird. Hlavně na světlometu a sacích kanálech,
které přivádějí studený vzduch k motoru a zároveň směrují horký
vzduch pryč od jezdce. Na příď stylově navazuje sedlo i záď
skútru, s výfukem vyvedeným na pravé straně. Srdcem Winga je
plnohodnotný motocyklový řadový dvouválec
s kapalinovým chlazením a čtyřmi ventily na válec. Plnění obstarává
samozřejmě elektronická vstřikovací jednotka, kter á
společně s počítačem řízeným zapalováním zajišťuje maximální
výkon při co nejnižší spotřebě. Výrobcem udávaný výkon je 49
koní při 7000 ot/min. Už jen tato hodnota je u skútru potěšující.
Motor není umístěn v kyvné vidlici, ale je vsazen do tuhého
rámu z ocelových trubek podobně jako u motocyklu, což s nádrží,
která je taky umístěna hluboko v rámu, zajišťuje nízké těžiště
a lepší centralizaci hmoty. Přední kolo vede klasická teleskopická
vidlice s průměrem nosných trubek 41mm. Záď tlumí dva klasické
tlumiče s pětistupňovým nastavením předpětí pružiny.
Jízda
první třídou
 Dost
bylo koukání a pitvání vnitřností. "Wingie" zve ke svezení.
Otočme klíčkem a probuďme motor k životu. To vše samozřejmě
probíhá se skútrovským vymáčknutím brzdy. Přidejme plyn a vyjeďme
v dál, ovšem jen v případě, že si povolíte ruční brzdu, která
je umístěna v kapotě pod pravým řidítkem. Plyn má jako všechny
sk útry
určitou prodlevu, než začne zabírat variátor. A potom? Akcelerace,
se kterou se deru vpřed, mne opravdu zaskočila. Já snad ani
nesedím na skútru?! 60 km/h tam máte opravdu hned a dál vše
pokračuje krásně lineárně. Variátor V-matic pracuje opravdu
na jedničku a přitom se vše odehrává bez sebemenších vibrací.
Chod motoru dost připomíná automobil s automatem. Podvozek rozhodně
za mot orem
nepokulhává. V přímém směru si i při vyšších rychlostech drží
příkladnou stabilitu a s příčnými nerovnostmi si nedělá starosti,
pružení je opravdu komfortní. Jen v zatáčkách jako by nebyl
úplně doma, což je dáno dlouhým rozvorem a malými koly. V zatáčkách
na nekvalitní silnici je dost dlouhé propružení zadních tlumičů
trochu nepříjemné, ale od takové limuzíny na dvou kolech nemůžeme
přeci če kat
vlastnosti Firebladea. S brzdami nenechala Honda nic náhodě
a osadila svůj vlajkový skútr systémem Dual-CBS, který byl speciálně
upraven a optimálně rozděluje brzdnou sílu na obě kola. Pochvalu
si zaslouží skvěle zvolená ergonomie. Wing nabízí nadstandardně
prostorné sedlo s velkou opěrkou (skoro jako křeslo v obýváku).
To samé má k dispozici spolujezdec. Ruce spočívají na vyšších
řidí tkách
a nohy jsou příjemně nataženy vpřed na velkých plošinách. Ani
dlouháni si nemohou stěžovat na nedostatek prostoru. Tohle všechno
spolu s
vysokým čelním štítem je zárukou maximálního pohodlí na delších
cestách. Dojem lehce kazí proudění vzduchu, který způsobuje
paradoxní jev. Volnější bunda se nafukuje dopředu tak, že vypadáte
jako vlk který sežral babičku i s myslivcem zeleným. Při jízdě
ve dvou se ale tento pohádkový jev neprojevuje. Z výbavy bych
vyzdvihl mimořádně objemný zavazadlový prostor, parkovací brzdu,
nebo 12 voltovou zásuvku - třeba na mobilní telefon.
Kam
s ním?
 Jako
by se kategorie velkých skútrů spíše přibližovala k cestovním
motocyklům. I přes svou vyšší hmotnost si ale Honda Silver Wing
zachovává tvář skútru. Díky nízkému těžišti je stále velice
hbitou mrškou, schopnou se rychle proplétat odporně ucpaným
městem. Navíc je jako každý pořádný cestovní stroj nadst andardně
pohodlný. Dokázal bych si s ním klidně představit i delší dovolenou
ve dvou, má na to totiž výkon i úložný prostor a k tomu je
svým majestátným vzhledem výraznou reprezentací svého majitele.
Kam až to vše půjde? Jsem zvědav, kdy budou mít skútry objem
1000ccm a budou jezdit přes 200km/h. Zdá se vám to šílené? Myslím
si, že budoucnost přinese ještě mnohá další a větší překvapení
a možná tomu není zas tak daleko.
|