Výrobce
motocyklů BMW se už dlouhá léta snaží vytvořit motorku, která
by měla co nejblíže dokonalému stroji. Zda se jí to daří nebo
nedaří, na to má každý z motorkářů jiný názor, ale je jisté, že
z továrny v německém Berlíně vycházejí stroje, které mají své
nepopiratelné charisma. K tomu všemu se konstruktéři před drahně
let rozhodli proniknout i do sportu a kromě jiného se zviditelnit
v pouštních závodech typu Paříž-Dakar. Povedlo se to natolik dobře,
že se zákazníci nakonec dočkali i upraveného typu R 1150 GS. Ten
se přeměnil v R 1150 GS Adventure a je připraven s vámi vyrazit
do terénu.
Text:
Kevin Foto: Radim

R 1150 GS
Adventure
Motor:
kapalinou chlazený čtyřtaktní dvouválec typu boxer, 4 ventily
OHC, zdvihový objem 1130 ccm, palivový systém tvoří dvě
vstřikovací jednotky Bosch Motronic MA, největší výkon:
65 kW (85 k) při 6.750 ot./min, největší točivý moment:
98 N.m při 5.250 ot./min, počítačem řízené tranzistorové
zapalování s elektronicky řízeným předstihem žážehu, elektrický
startér
Přenos síly: šestistupňová
převodovka,
sekundární převod kardanem
Podvozek: odpružení
kol: vpředu teleskopická vidlicetypu BMW Telelever, vzadu
centrální pružící a tlumící jednotka s nastavitelným předpětím
pružiny,
brzdy vpředu dvě kotoučové o průměru 305 mm s čtyřpístkovými
brzdnými třmeny, vzadu kotouč o průměru 276 mm, standardně
montovaný systém ABS který lze vyřadit z provozu
Rozměry: výška sedla:
900 mm, hmotnost bez náplní 249 kg, objem palivové nádrže
30litrů, 4l rezerva, pneumatiky vpředu 110/80 - ZR 19, vzadu
150/70 - ZR 17, max.
rychlost 194 km/hod, spotřeba paliva při 90 km/hod - 4,5l,
při 120 km/hod - 5,7l
Cena: 429 900,- Kč
|
Adventure
je pro jízdu v terénu oproti R 1150 GS opravdu dobře připrave na.
J e
to dáno hlavně výbavou a změnami na podvozku. Přední a zadní tlumiče
s vyššími zdvihy, off-road pneumatiky (my ale měli silniční pneumatiky),
větší plexisklový štít, rozšířený přední blatník podobně jako
u F 650 GS Dakar, jednodílné sedlo upravené pro off-road jízdu.
Dál je možno si motorku doupravit přímo na míru. Lze totiž přidat
třeba mlhová světla, kratší první rychlostní stupeň, hliníkové
kufry s držáky a je možné
vybrat si ze dvou velikostí nádrží ,
v základním provedení 22 l nebo 30 l nádrž. K dodání je také připraven
trubkový ochranný rám motoru a ochranná mřížka předního světla
a nebyl by to snad ani Bavorák kdyby k mání nebyli doplňky jako
je ABS s Evo brzdami a vyhřívané rukojeti. Pokud ze sedla které
má výšku 900mm! dosáhnete na zem, budete si užívat jízdu jako
na málokterém stroji. Disponujete totiž nejen neobyčejně silným
motorem a jste výborně chráněni před větrem,
ale hlavně máte takový přehled, že můžete
pohledět řidiči Avie přímo do očí. Tak vysoko totiž sedíte. Jízdní
vlastnosti už jen podtrhují dojmy, které vyvolává mimořádný design
motorky. Od samého počátku je jasné, že je R 1150 GS charakterní
stroj. Mnohé věci jsou zde totiž úplně jinak než u ostatních motocyklů.
Vše začíná otočením klíčku zapalování, kdy elektronika brzd začne
načítat data. Po tuto dobu bliká výstražná kontrolka a odkudsi
"zdola" se ozývá bz učení,
syčení a cvakání. To trvá asi 6 vteřin, b ěhem
nichž se nesmíte dotknout ani jedné z brzdových pák, protože vstupní
data by pak byla zkreslena a brzdy by nefungovaly správně. Provádíte-li
tuto operaci na svahu, musíte zařadit jedničku, aby motocykl neujížděl.
Zhasnutí blikající výstražné kontrolky signalizuje, že je vše
hotovo. Zmáčknete-li nyní brzdovou páku, slyšíte vrnění řídící
jednotky brzd, která neustále zpracovává a vyhodnocuje údaje a
podle nich určuje brzdný účinek pro obě kola. ABS kterým BMW samozřejmě
disponuje se u tohoto modelu dá pře d
jízdou vypnout a nestane se vám tak, že při jízdě blátem zj istíte,
že vám nefungují brzdy. Ergonomie posedu je dobře navržená, přesně
odpovídá určení stroje, který je vhodný jak pro pohodovou jízdu
krajinou, tak pro sportovní zážitky v lehkém terénu. Ovládací
prvky jsou na svých místech, pouze "bavorácký" systém zapínání
blikačů (levý blikač zapínáme spínačem na levém straně řídítek,
pravý na pravé straně řídítek, vše se vypíná třetím tlačítkem
vpravo) může působit zpočátku potíž e,
ale je to jen otázka zvyku. Po nastartování (za studena se
sytičem, ačkoli má motor vstřikování) se z koncovky výfuku line
hluboký zvuk. Otočíte-li několikrát plynovou rukojetí na místě
dává motor o sobě vědět zhoupnutím motocyklu do stran, což je
důsledek klopného momentu charakteristického pro toto uspořádání
válců. Za jízdy se klopný moment v podstatě neprojevuje, jen v
případech velmi razantního přidání plynu nebo brutálního brždění
motorem. Řazení rychlostních st upňů,
zejména prvního, je pro BMW typicky hlasitější, zato ale přesné
a hladké. Univerzálnost stroje je daná již zmíněn ým
pohodlným sedlem, bezúdržbovým kardanem a celou řadou dalšího
originálního příslušenství, mezi něž patří kromě kufrů a větrného
štítku i vyhřívané rukojeti. Velmi dobře řešená je palubní deska,
kde jsou velmi přehledně zobrazovány všechny důležité údaje, včetně
hodin. Do zatáček je GS naprosto kultivovanou motorkou a náklony
které si můžete s touhle 250-ti kilovou h račkou
dovolit udrží všechny podobné stroje v uctivé vzdálenosti od vás.
Brzdy jsou lahůdka stejně
jako elasticita motoru, takže pokud si vhodně nastavíte tlumiče,
nebude vás absolutně nic rušit při jakkoli dlouhé jízdě. Do opravdu
těžkého terénu si ale mohou dovolit zajet jen velice zkušení jezdci,
protože pro začátečníka je přece jen v terénu čtvrt tuny trochu
moc. To se projevilo i u našich redakčních kolegů z tištěného
média. Ti stroj nezvládli a co se dělo potom vědí už jen oni.
Každopádně ale ten kdo by měl st rach,
že ulomí válec či provede nějakou jinou nehoráznost může být klidný,
padací rám většinu škod vezme na svoje bedra
a motorka lehčí havárie v klidu přečká. Během testu se spotřeba
pohybovala kolem 5,5 l/100km, což je velice slušné a umožňuje
stroji s již zmíněnou monstrózní třiceti litrovou nádrží úctyhodný
dojezd 550 km. Zkrátka přesně od oázy k oáze.
|