Všeobecně oblíbená Honda VFR 750 F byla představena v roce 1986 jako pokrokový supersport s hliníkovým rámem, který měl následovat VF 750 F Interceptor, jež dobil svět a tři roky kraloval závodům Superbike. Od svého představení podstoupila VFR každé čtyři roky pravidelné změny, které vyústily až k letošnímu modelu sport touring s vyspělou technikou zahrnující vstřikování paliva, ABS, V4 VTEC, dual CBS, H.I.S.S. a další technické finesy…

Text:Kevin Foto:Kevin & Drnda


Honda VFR 800

Motor: Čtyřdobý 90° do V kapalinou chlazený 16-ti ventilový čtyřválec, obsah 781,7 ccm, vrtání x zdvih 72mm × 48 mm, komprese 11,6:1, zapalování Digitální/ tranzistorové, výkon 109k při 10500 ot./min, kroutící moment 8 Nm při 8750 ot./min

Přenos síly: Převodovka šestistupňová, spojka v olejové lázni, sekundární převod O-kroužkovým řetězem

Podvozek: rám ze slitin hliníku, přední odpružení teleskopickou vidlicí s nastavitelným předpětím a průměrem kluzáků 43 mm, H.M.A.S. , vzadu kyvná vidlice z hliníkových profilů Pro-Link snastaviteným. předpětím a expanzním útlumem H.M.A.S., přední brzda dvoukotoučová 296mm třípístková Dual CBS, zadní brzda kotoučová 256mm třípístková Dual CBS, přední pneu 120/70 ZR17, zádní pneu 180/55 ZR17

Rozměry: výška sedla 805 mm, světlá výška 130 mm, rozvor 1460 mm, vnější rozměry dך×v: 2120 × 735 × 1195 mm, suchá hmotnost 213 kg, objem palivové nádrže 22 l, průměrná spotřeba paliva v testu 5,8 l (na 100 km)

Cena: 369 900,-

Byla to především dokonalá vyváženost sportovních a cestovních vlastností, která proslavila model VFR mezi motorkáři. Její pověstná spolehlivost staví tento stroj téměř na roveň mýtů a jen málokterý z majitelů by byl ochoten vyměnit svého miláčka s motorem do V za jakýkoli jiný stroj. Letos přišla Honda opět s novou verzí VFR a ta by měla být opět lepší, pohodlnější a univerzálnější než všechny předchozí modely. Bylo sice překvapením, že na testovaném modelu chyběla madla pro spolujezdce, ale i na to Honda myslela a dvě bytelné rukojeti se dají na zadní spoiler snadno připevnit. Tento stroj může být přes týden používán bez problémů jako plnohodnotný sportbike při adrenalinových vyjížďkách a o víkendu se může proměnit v pohodlný cestovní stroj se kterým se můžete odvážit nejen z Prahy do Berouna, ale v případě potřeby i mnohem dál.

Trocha techniky

Nový model VFR bezezbytku splňuje očekávání, ve které doufali majitelé starších modelů i benjamínci v sedle Véfera. Tuto charakteristiku podtrhuje agresivní design, podvozek i nový motor. Vodou chlazený čtyřválcový pohonný agregát s válci do V je odlehčen i odhlučněn novým řetězem vedeným ovládáním vačkových hřídelí a je výkonově vyladěn revolučním dvoustupňovým systémem ovládání ventilů, nazvaným Honda V4 VTEC, který kombinuje nejúčinnější výkonové charakteristiky dvouventilového a čtyřventilového uspořádání motoru do jedné pohonné jednotky. Jednoduše řečeno tento systém nechává běžet motor na dva ventily ve válci v nízkých a středních otáčkách a v otáčkách vyšších přepíná tlakem oleje do režimu čtyřventilového. Kromě tiššího chodu motoru v nižších rychlostech tento systém zajišťuje větší zátah v nižších otáčkách motoru a současně vysokootáčkový výkon typický pro supersportovní čryřventilové stroje. Díky novému hliníkovému bezčepovému rámu, který izoluje hlavu řízení od torzního tlaku zadní kyvné vidlice má nová VFR dobrou jízdní stabilitu ve vysokých rychlostech i v zatáčkách. To že motocykl zachovává naprostou neutralitu i při prudkém brždění v náklonu má částečně na svědomí i sportovně laděná verze kombinovaného brzdového systému Dual CBS. Navíc je možné mít i verzi doplněnou o ABS. Bezpečnostní systém zapalování H.I.S.S. je u Véfera nejen naprostou samozřejmostí, ale i nezbytností.

Bezpečnostní systém zapalování (H.I.S.S.)

Honda se již dlouhou dobu zabývá problémem krádeží motocyklů. Výsledkem tohoto snažení jsou praktické odkládací prostory pro uložení "U" zámků a řetězových zámků, dobře přístupné a bezpečné úchyty na rámu a u skútru dokonce rafinovaná mechanická blokace, která znemožňuje sklopení středového stojánku a to jsou jen některé výsledky této snahy. Před několika lety Honda představila u několika modelů další novinku v boji proti krádežím motocyklů. Nový systém zapalování který je možno aktivovat jen pomocí dvou originálních klíčků k motocyklu. Tento systém, nazývaný Bezpečnostní Systém Zapalování (H.I.S.S.), je vysoce účinným zabezpečením proti krádeži. Hlavním prvkem ochrany je elektronické zablokování zabezpečené čipem obsluhujícím kód, který je v každém originálním klíčku a řídí zapalování. Jestliže anténa zachytí kódovaný signál přítomného klíče, zašle jej řídící jednotce, která provede porovnání s kódem uloženým v paměti. Paměť rozezná dva kódy pro oba dodávané klíče. Jestliže je kód správný, rozsvítí se kontrolka v horní části ukazatele teploty a motor může být nastartován. Jestliže kód klíčku nesouhlasí, není možné motor nastartovat, i když tvar klíčku je identický s originálem. Výměna robustní spínací skříňky je stejně tak zbytečná jako spojení zapalování nakrátko a to díky imobilizéru zabudovanému přímo v řídící jednotce zapalování. Tento nový systém sice neposkytuje žádnou absolutní ochranu proti krádeži, činí ale odcizení modelu VFR podstatně těžším a náročným na čas a působí tak odstrašujícím účinkem.

Na cestách i necestách

První dojem z VFR musí být pro každého jezdce překvapením. Nejen že posez pilota je poměrně sportovní, ale i chování podvozku při jízdě je ukázkové. V zatáčce jede motorka přesně tam kam jí jezdec pošle a tuto stabilitu nenaruší nerovnosti na vozovce, prudké brždění v náklonu a dokonce ani kombinace obou situací. Dalším překvapením je motor, který táhne plynule už od nejnižších otáček a ještě k tomu dostane adrenalinovou injekci v oblasti kolem 7000ot. Doktorem, který tento doping motoru bodne přímo do žíly, je zcela určitě systém VTEC, který dá pohonné jednotce k dispozici další dva ventily pro každý válec. Zajímavé bylo, že se motor při vyšší námaze přece jen zahříval trochu rychleji než je tomu u řadových čtyřválců. Chladiče spolu s elektrickým větrákem sice vždy zvládli udržet teplotu chladící kapaliny na uzdě, ale teplota přes 100 stupňů nebyla při testu žádnou zvláštností. Jak by svůj úkol chladiče zvládali někde na jihu při vyšších teplotách vzduchu zůstává otázkou. Brzdy se systémem Dual CBS brzdí, jak je již tradicí, velmi dobře a k jejich ovládání stačí jeden prst. V kokpitu čekají na jezdce jen samé příjemné věci. Otáčkoměr je umístěn vprostřed palubní desky a je jako jediný ukazatel klasicky ručičkovým přístrojem. Ostatní přístroje jsou analogové a poskytují přehled naprosto o všem. Několikanásobný počítač kilometrů, hodiny, teploměr chladící kapaliny i vzduchu a digitální ukazatel stavu paliva jsou uspořádány přehledně a ještě zbývá místo pro několik dalších drobných ukazatelů. O vzhledu stroje se snad není třeba ani zmiňovat. Lehce kosmický vzhled spolu s letmo uloženým zadním kolem a výfuky svedenými pod sedlo buďto ohromí a nebo okouzlí. To záleží na tom jaký máte vkus a zda nosíte sukni, nebo gatě.

Do dáli

K tomu abyste směli vlastnit Hondu VTR 800i musíte mít několik věcí a vlastností. První z nich je srdce tuláka, protože potom budete s véferkou naladěni na stejné vlně. Další vlastností je alespoň trochu sportovní duch, který vám umožní využít potenciál motoru i podvozku a předposlední nezbytností je milovat motorky, vítr ve vlasech, slunce, léto a cizí kraje. Poslední nutností je vlastnit alespoň 369 900 Kč. Pokud tohle všechno máte, neváhejte, vezměte bundu, helmu, skočte do autobusu a jeďte k nejbližšímu dealerovi Hondy. VFR je totiž motorka přesně pro vás. A stojí za to.




Komentáře k článku
autor: aoJCRVinOFL mail: tefzlf@jhmbsp.com
1.5.2015
NeKDEYrPQvKpQEXl

autor: ynTgiOzlsPPUtRpBw mail: kmbtke@nfwxvu.com
1.1.2011
JMIqYHsirXvmyywkUFK