Všeobecně oblíbená
Honda VFR 750 F byla představena v roce 1986 jako pokrokový supersport
s hliníkovým rámem, který měl následovat VF 750 F Interceptor,
jež dobil svět a tři roky kraloval závodům Superbike. Od svého
představení podstoupila VFR každé čtyři roky pravidelné změny,
které vyústily až k letošnímu modelu sport touring s vyspělou
technikou zahrnující vstřikování paliva, ABS, V4 VTEC, dual CBS,
H.I.S.S. a další technické finesy…
Text:Kevin
Foto:Kevin & Drnda

Honda
VFR 800
Motor:
Čtyřdobý 90° do V kapalinou chlazený 16-ti ventilový čtyřválec,
obsah 781,7 ccm, vrtání x zdvih 72mm × 48 mm, komprese 11,6:1,
zapalování Digitální/ tranzistorové, výkon 109k při 10500
ot./min, kroutící moment 8 Nm při 8750 ot./min
Přenos
síly: Převodovka šestistupňová, spojka v olejové lázni,
sekundární převod O-kroužkovým řetězem
Podvozek:
rám ze slitin hliníku, přední odpružení teleskopickou vidlicí
s nastavitelným předpětím a průměrem kluzáků 43 mm, H.M.A.S.
, vzadu kyvná vidlice z hliníkových profilů Pro-Link snastaviteným.
předpětím a expanzním útlumem H.M.A.S., přední brzda dvoukotoučová
296mm třípístková Dual CBS, zadní brzda kotoučová 256mm
třípístková Dual CBS, přední pneu 120/70 ZR17, zádní pneu
180/55 ZR17
Rozměry:
výška sedla 805 mm, světlá výška 130 mm, rozvor 1460 mm,
vnější rozměry dך×v: 2120 × 735 × 1195 mm, suchá hmotnost
213 kg, objem palivové nádrže 22 l, průměrná spotřeba paliva
v testu 5,8 l (na 100 km)
Cena:
369 900,- |
Byla
to především dokonalá vyváženost sportovních a cestovních vlastností,
která proslavila model VFR mezi motorkáři. Její pověstná spolehlivost
staví tento stroj téměř na roveň mýtů a jen málokterý z majitelů
by b yl
ochoten vyměnit svého miláčka s motorem do V za jakýkoli jiný
stroj. Letos přišla Honda opět s novou verzí VFR a ta by měla
být opět lepší, pohodlnější a univerzálnější než všechny předchozí
modely. Bylo sice překvapením, že na testovaném modelu chyběla
madla pro spolujezdce, ale i na to Honda myslela a dvě bytelné
rukojeti se dají na zadní spoiler snadno připevnit. Tento stroj
může být přes týden používán bez problémů jako plnohodnotný
sportbike při adrenalinových vyjížďkách a o víkendu se může
proměnit v pohodlný cestovní stroj se kterým se můžete odvážit
nejen z Prahy do Berouna, ale v případě potřeby i mnohem dál.
Trocha
techniky
 Nový
model VFR bezezbytku splňuje očekávání, ve které doufali majitelé
starších modelů i benjamínci v sedle Véfera. Tuto charakteristiku
podtrhuje agresivní design, podvozek i nový motor. Vodou chlazený
čtyřválcový pohonný agregát s válci do V je odlehčen i odhlučněn
novým řetězem vedeným ovládáním vačkových hřídelí a je výkonově
vyladěn revolučním dvoustupňovým systémem ovládání ventilů,
nazvaným Honda V4 VTEC, který kombinuje nejúčinnější výkonové
charakteristiky dvouventilového a čtyřventilového uspořádání
motoru do jedné pohonné jednotky. Jednoduše řečeno tento systém
nechává běžet motor na dva
ventily ve válci v nízkých a středních otáčkách a v otáčkách
vyšších přepíná tlakem oleje do režimu čtyřventilového. Kromě
tiššího chodu motoru v nižších rychlostech tento systém zajišťuje
větší zátah v nižších otáčkách motoru a současně vysokootáčkový
výkon typický pro supersportovní čryřventilové stroje. Díky
novému hliníkovému bezčepovému rámu, který izoluje hlavu řízení
od torzního tlaku zadní kyvné vidlice má nová VFR dobrou jízdní
stabilitu ve vysokých rychlostech i v zatáčkách. To že motocykl
zachovává naprostou neutralitu i při prudkém brždění v  náklonu
má částečně na svědomí i sportovně laděná verze kombinovaného
brzdového systému Dual CBS. Navíc je možné mít i verzi doplněnou
o ABS. Bezpečnostní systém zapalování H.I.S.S. je u Véfera nejen
naprostou samozřejmostí, ale i nezbytností.
Bezpečnostní
systém zapalování (H.I.S.S.)
Honda
se již dlouhou dobu zabývá problémem krádeží motocyklů. Výsledkem
tohoto snažení jsou praktické odkládací prostory pro u ložení
"U" zámků a řetězových zámků, dobře přístupné a bezpečné úchyty
na rámu a u skútru dokonce rafinovaná mechanická blokace, která
znemožňuje sklopení středového stojánku a to jsou jen některé
výsledky této snahy. Před několika lety Honda představila u
několika modelů další novinku v boji proti krádežím motocyklů.
Nový systém zapalování který je možno aktivovat jen pomocí dvou
originálních klíčků k motocyklu. Tento systém, nazývaný Bezpečnostní
Systém Zapalování (H.I.S.S.), je vysoce účinným zabezpečením
proti krádeži. Hlavním prvkem ochrany je elektronické zablokování
zabezpečené čipem obsluhujícím kód, který je v každém originálním
klíčku a řídí zapalování. Jestliže anténa zachytí kódovaný signál
přítomného klíče, zašle jej řídící jednotce, která pro vede
porovnání s kódem uloženým v paměti. Paměť rozezná dva kódy
pro oba dodávané klíče. Jestliže je kód správný, rozsvítí se
kontrolka v horní části ukazatele teploty a motor může být nastartován.
Jestliže kód klíčku nesouhlasí, není možné motor nastartovat,
i když tvar klíčku je identický s originálem. Výměna robustní
spínací skříňky je stejně tak zbytečná jako spojení zapalování
nakrátko a to díky imobilizéru zabudovanému přímo v řídící jednotce
zapalování. Tento nový systém sice neposkytuje žádnou absolutní
ochranu proti krádeži, činí ale odcizení modelu VFR podstatně
těžším a náročným na čas a působí tak odstrašujícím účinkem.
Na
cestách i necestách
 První
dojem z VFR musí být pro každého jezdce překvapením. Nejen že
posez pilota je poměrně sportovní, ale i chování podvozku při
jízdě je ukázkové. V zatáčce jede motorka přesně tam kam jí
jezdec pošle a tuto stabilitu nenaruší nerovnosti na vozovce,
prudké brždění v náklonu a dokonce ani kombinace obou situací.
Dalším překvapením je motor, který táhne plynule už od nejnižších
otáček a ještě k tomu dostane adrenalinovou injekci v oblasti
kolem 7000ot. Doktorem, který tento doping motoru bodne přímo
do žíly, je zcela určitě systém VTEC, který dá pohonné jedn otce
k dispozici další dva ventily pro každý válec. Zajímavé bylo,
že se motor při vyšší námaze přece jen zahříval trochu rychleji
než je tomu u řadových čtyřválců. Chladiče spolu s elektrickým
větrákem sice vždy zvládli udržet teplotu chladící kapaliny
na uzdě, ale teplota přes 100 stupňů nebyla při testu žádnou
zvláštností. Jak by svůj úkol chladiče zvládali někde na jihu
při vyšších teplotách vzduchu zůstává otázkou. Brzdy se systémem
Dual CBS brzdí, jak je již tradicí, velmi dobře a k jejich ovládání
stačí jeden prst. V kokpitu čekají na jezdce jen samé příjemné
věci. Otáčkoměr je umístěn vprostřed palubní desky a je jako
jediný ukazatel klasicky  ručičkovým
přístrojem. Ostatní přístroje jsou analogové a poskytují přehled
naprosto o všem. Několikanásobný počítač kilometrů, hodiny,
teploměr chladící kapaliny i vzduchu a digitální ukazatel stavu
paliva jsou uspořádány přehledně a ještě zbývá místo pro několik
dalších drobných ukazatelů. O vzhledu stroje se snad není třeba
ani zmiňovat. Lehce kosmický vzhled spolu s letmo uloženým zadním
kolem a výfuky svedenými pod sedlo buďto ohromí a nebo okouzlí.
To záleží na tom jaký máte vkus a zda nosíte sukni, nebo gatě.
Do
dáli
 K
tomu abyste směli vlastnit Hondu VTR 800i musíte mít několik
věcí a vlastností. První z nich je srdce tuláka, protože potom
budete s véferkou naladěni na stejné vlně. Další vlastností
je alespoň trochu sportovní duch, který vám umožní využít potenciál
motoru i podvozku a předposlední nezbytností je milovat motorky,
vítr ve vlasech, slunce, léto a cizí kraje. Poslední nutností
je vlastnit alespoň 369 900 Kč. Pokud tohle všechno máte, neváhejte,
vezměte bundu, helmu, skočte do autobusu a jeďte k nejbližšímu
dealerovi Hondy. VFR je totiž motorka přesně pro vás. A stojí
za to.
|