Motorka v naší dodávce
vypadá jako dobře nalakovaný kus šrotu. Vidlice jdou tak měké,
že musí být stržené. Že by vytekl všechen olej? "Cože?"
"Říkáte že je to v pořádku?" No tak dobře, ale co ty
pneumatiky které jsou tak strašně podhuštěné? V pořádku? Opravdu?!
Že to tak má být? Ale vždyť to nemá ani sedlo! No dobře už mlčím,
ale nevím jak bych měl jezdit na stroji, který vypadá jako šílený
vědecký projekt zkřížený s horským kolem a motorkou. Cože??! Že,
když tomu nerozumím ať se do toho necpu? No dobře jak chcete…
Text
Kevin
Foto: Archiv
Je
to opravdu tak, vykřížit dobrý trialový motocykl je přetěžká práce.
Očekávání které musí splnit, technické parametry které musí dodržet
a nakonec terén který musí překonávat, vše je to téměř nad lidské
síly. To všechny ty technické podivnosti vysvětluje. Sedlo tenhle
stroj nepotřebuje. Na něm si při jízdě určitě nikdy nesednete.
Podhuštěné pneumatiky dodávají při jízdě motorce tu správnou přilnavost
k podkladu, který se zrovna snažíte přejet. A pokud jde o to podivné
nastavení tlumičů, tak takové je zkrátka do terénu potřeba. Tak
co ještě tápete, nebo se přidáte do klubu…
Dvoutaktní dvěstěpadesátka která má netradiční
vrtání a zdvih 72.8 x 60 mm. Krmí ji jeden karburátor Del 'lorto
s průměrem difuzoru 26mm. Aby motor měl výkon i v nízkých otáčkách
má velký magnetický setrvačník který dodává sílu hned od volnoběhu.
Motor má na dvoutakt s tak malým zdvihem neuvěřitelné množství
točivého momentu. Pětirychlostní
převodovka vám v terénů zamrzne u třetí rychlosti, protože víc
nebudete potřebovat. Čtyřka a pětka se hodí tak akorát k tomu,
aby se člověk dostal z terénu zpět na silnici a opačně. Hydrodynamická
spojka se šesti odpruženými lamelami je velice přesná a citlivá
právě tak. Aby jezdec dokázal přesně zastavit a zase se prudce
rozjet mezi dvěma překážkami. Motor je uložen v rámu
z chrommolybenové legované oceli a kyvná vidlice je ze slitiny
hliníku. Vzadu je jeden plovoucí brzdový kotouč o průměru 145
mm s dvoupístkovým brzdičem od firmy AJP. Přední brzda je také
jednokotoučová s dvoupístkovým brzdičem ale má průměr 185 mm.
Přední kolo vězí v teleskopické vidlici Paioli a má 21 palců.
Zadní ráfek je klasicky 18-ti palcový.
Když usednete na Bultaco, něco není v pořádku.
Řídítka jsou příliš vysoko a vpředu a když si zkusíte sednout,
téměř na ně nedosáhnete. Při startování
musíte mít v těle alespoň několik chromozomů po Sherlocku Holmesovi.
Sytič je totiž velice dobře uschován z levé strany rámu na karburátoru.
Pokud máte na rukou rukavice je téměř nemožné sytič zapnou a nebo
alespoň zkontrolovat v jaké je poloze. Pokud tenhle trik neznáte,
pravděpodobně ani nevyjedete. Našlápnutí samotné je potom díky
velkému setrvačníku snadnou záležitostí. Když stisknete spojku
všimnete si ihned
dvou skutečností. Páčka má velice krátký chod, a přesně sedne
na prsty. Také spojku stisknout je velice snadné díky hydraulickému
mechanismu. Při prvním rozjezdu vás okamžitě napadne, že vám váš
pochopitelně zlomyslný kamarád
odmontoval řadící páku. Potom se ale podíváte dolů a zjistíte
že tam páka je, ale ze stupačky na ni nejde dosáhnout. Musíte
prostě dát nohu ze stupačky a zařadit si. Tohle je totiž velice
důležitá věc v terénu, kdy se na stupačkách různě nakrucujete,
balancujete a zvedáte prapodivně nohy ve snaze udržet se v sedle.
Nevyřadíte si a taky za vás nebudou řadit bludné kameny.
Jedno je po krátké jízdě zřejmé. První tři rychlost pětistupňové
převodovky jsou do těžkého terénu, zatímco zbylé dvě jsou opravdu
jen na přesun mezi jednotlivými pasážemi.
Největší problém při jízdě jsme měli s tím,
že Bultaco nemá dostatek váhy na předním kole a pří sebemenším
otočení plynové rukojeti se začne světlo mířit k nebeským výšinám.
Po několika hodinách trápení jsme zjistili, že pokud dostanete
svoje tělo až nad řídítka,
dá se zvládnout téměř jakýkoliv terén. Tělem se při jízdě musí
neustále pracovat a dovažovat do krajnosti pečlivě vyvážený stroj.
Potom můžete klidně před překážkou zastavit, přenést váhu, přidat
plyn a… vyskočit. Pokud je motor ve spodní oblasti otáček, je
Sherco prostě úžasný. Máte pocit jako když při přidání plynu exploduje
v motoru TNT. Jestli budete mít někdy příležitost na tenhle, nebo
podobný stroj usednout neváhejte - je to hustý.
|