Jo, je
pravda, že nadpis nepatří mezi ty nejoriginálnější, ale tohle
spojení právě přesně vystihuje, wo co tady gou. Na Buellu je všechno
jinak. Jako by byl z jinýho světa. Budete přemýšlet, k čemu by
se to všechno dalo přirovnat a dojdete k závěru, že prostě k ničemu.
It’s America!
Text:
Víťas, Foto: Drn, Víťas
Buell
XB 9 SX

Motor:
Olejem, vzduchem a větrákem chlazený, čtyřtaktní vidlicový
(45°) dvouválec s elektronickým vstřikováním paliva, zdvihový
objem 984 ccm, největší výkon 84k při 6.600 1/min, největší
točivý moment 86 N.m při 5600 1/min, tranzistorové zapalování,
elektrický startér
Přenos
síly: Převodovka pětistupňová, sekundární převod
ozubeným řemenem
Podvozek:
Hliníkový prostorový rám se systémem izolace vibrací UniplanarTM,
přední odpružení plně nastavitelnou vidlicí ShowaUSD, vzadu
kyvná vidlice s plně nastavitelnou centrální pružící a tlumící
jednotkou Showa, přední brzda jednokotoučová s plovoucím
kotoučem uchyceným na ráfku kola, šestipístkový třmen, průměr
375 mm, zadní brzda jednokotoučová, jednopístková 240mm
Rozměry:
Rozvor 1320mm, délka 1950 mm, výška 820, šířka 1075mm, suchá
hmotnost 175kg, průměrná spotřeba paliva v testu 6,8l (na
100 km), maximální rychlost 220 km/h
Cena:
289.000,-
Motor |
|
Brzdy |
|
Podvozek |
|
Pohodlí |
|
Výbava |
|
Zpracování |
|
Cena |
|
Náš
dojem |
|
|
 Eric
Buell je svérázný týpek. Jsou mu ukradený masivní prodeje kompromisních
motorek, zaměřených na široké spektrum motocyklových nadšenců.
Nezajímají ho ani nejvyšší výkony, nebo závodní ambice. Jediné,
co ho zajímá, je zábava, silné emoce a potěšení z řízení. A na
této filozofii je postaveno úplně všechno. Radikální technická
řešení, kterými jeho modely oplývají, jsou toho jen důkazem. Nádrž
nacpaná v rámu, olej v zadní kyvné vidlici a perimetrický brzdový
kotouč jsou věci, nad kterými většina jen uznale pokyvuje hlavou.
Pouliční
chuligán
 Pryč
jsou doby obstarožních Cyclonů. S nástupem řady XB nabrala značka
druhý dech a dneska už s ní musí všichni chtě nechtě počítat.
Řada XB zahrnuje polokapotované Firebolty a svlečené Lightningy.
Každý z nich s motorem 984 ccm, nebo 1203 kubíků. Je tu ale ještě
jedna štika v rybníce. Model City Cross. Bike do města se vším
všudy. Na první pohled by se dalo říct, že to je Lightning s  průhledným
krytem nádrže a krosovou mřížkou přes světlo, ale zdání klame,
protože nejvíc změn je ukryto uvnitř. Ve fabrice se zaměřili na
vstřikování, řídící jednotku a převody, s cílem dosáhnout optimálního
nastavení pro jízdu po městě a utaženými zatáčkami. Kvůli ještě
lepšímu vedení jsou namontovány širší řidítka s kryty na ruce.
To se pozitivně podepsalo i na celkovém posezu.
Strčíte ho do kapsy
 A
jaký je první dojem? No, je prostě fakt malej. Neuvěřitelně krátkej
a kompaktní. Vidíte, jak je to všechno smrsknutý ke středu? Rozvor
činí jenom 1320mm. Mimochodem CBR 600RR má 1390mm, takže tohle
myslím mluví za všechno. Nastartujte ho, ale nelekněte se. Na
volnoběh má motor takový vibrace, že sebou regulérně škube v rámu
a jestli si  necháte
na sedle helmu, tak jí během chvíle budete sbírat ze země. Ale
jinak je to hrozně sexy. Sednete na něj a jste hned v jiném světě.
Sedíte dost vysoko a řidítka máte nezvykle blízko u sebe. Když
jsem se s ním poprvé rozjel, měl jsem pocit, jako by přední kolo
bylo nacpaný někde podemnou. Spojka je dost tuhá a převodovka
s dlouhým a tvrdým chodem mi jasně dává najevo, že řazení nebude
nejjemnější práce. Motor Thunderstorm táhne krásně odspodu a díky
dlouhým převodům nemusíte zas tak tolik řadit. Tady je na místě
zmínit jednu věc. I když je motor základem velmi  podobný
Sporsteru, tak kromě základní stavby s ním nemá moc společného.
Ve městě to je všechno vaše. Motorka se lehce vede a hbitě se
s ní dá proplétat mezi auty a hlavně na ní vypadáte fakt hrubě.
Jste prostě zaručeně největší exot široko daleko. A o to přece
taky jde, ne?
Nikdy
nekončící zatáčka
 Na
co jsem se ale těšil nejvíc, byly zatáčky. Ostrý, utažený vingly,
nebo rychlejší otevřený? To je úplně jedno. Díky ukrutně strmému
úhlu hlavy řízení se strašně lehce skládá do zatáček. Nejvíc mě
na něm bavilo rychlé překlápění z jedné zatáčky do druhé, to je
prostě boží. Pneumatiky, ač na to moc nevypadaly, držely jak na
šmirglu. Trochu mě mrzelo, že motor nemá o trochu větší výkon,
nebo spíš širší pásmo využitelných otáček. Cítíte to a přejete
si, aby to jelo ještě o trochu víc. J eště
bych chtěl upozornit, na dost odlišný styl řízení. Nepokoušejte
se na Buellu jet jako na supersportu. Jakmile si začnete vysedávat
a ždímat ho jak silniční brusku, je všechno potěšení pryč. Budete
trpět oba. Chce to jet malinko jako na supermotardu. Vzpřímeně
a nebát se s ním praštit do zatáčky. On si to nechá směle líbit.
Ta ultrakrátká stavba má ale taky svou daň. Na dálnici, při rychlosti
přes stočtyřicet, cítíte nervozitu v řidítkách. Trochu se chvějou
a nervózně reagují na sebemenší impulz. Říkal jsem si, že by se
docela hodil tlumič řízení. Málem bych zapomněl. Spousta zlých
jazyků tvrdila, že je  pomalej.
Prdlajz! Jede to dvě stě ;-) A to fakt není špatný. Na zadní to
jde sice přes spojku, ale hezky. Když za ní vezmete, je to jako
by jste hrábli do strun elektrický kytary páně Hendrixe. Takovýhle
zvuky neuslyšíte z žádný jiný motorky. Samotnou kapitolou jsou
brzdy. Ohromný kotouč chycený na ráfku je jednou z největších
fines týhle motorky. A vůbec nevadí, že je jenom jeden, protože
průměr 375 mm prostě diktuje. Brzda není sice nijak extra citlivá,
ale síly má na rozdávání a zastavení je jen otázkou pomyšlení.
Je to na vás
 Buell
není rozhodně motorka úplně pro každého, to je holý fakt. Můžete
ho nenávidět, nebo bezmezně milovat. Rozhodně ale nic mezi tím.
Nás na něm nesmírně bavila ta jeho vzpurnost a tvdohlavost. Má
prostě svoji osobitou duši. A to se cení. Jak říká Somik: „S motorkou
se musíš vždycky trochu porvat, jinak je to nuda“ On sám s ním
měl ale jeden velký problém. Svoji dvoumetrovou tělesnou schránku
na něj pořádně neposkládal a při jízdě na něm vypadal, jak kdyby
zrovna vykrad hračkářství. Škoda, že jsme ho nestihli vyfotit.
Holt Buell není nic pro Godzzily;-)
P.S. Na závěr
bych chtěl poděkovat firmě Klasik Moto a.s. za zapůjčení Bullíka
a taky naší kamarádce Janince, že se nechala ukecat a nafotila
tyhle krásný fotečky.
|