Když
před několika lety obyčejný motorkář slyšel o Moto Guzzi, první
co ho napadlo, byl podélně umístěný dvouválcový motor do V, osobitý
design a malý počet těhle strojů na silnicích. Potom si ale vzpomenul
na nízký výkon, zapochyboval o italské spolehlivosti a představil
si problémy se servisem. To bylo dřív, a dnes je tomu díky Bohu
jinak. Motorkáři kteří jsou evropskými patrioty si mohou Moto
Guzzi cenit nad zlato. Vždyť je to nejstarší evropský výrobce
motorek, který nás motorkáře dělá šťastnými už od roku 1921.
Text:Kevin
Foto:Kevin

NEVADA
750ie
Motor:
Čtyřdobý vzduchem chlazený podélně uložený dvouválec V2
90°, OHV, 2 ventily objem 744 cc vrtání x zdvih 80 x 74
mm válce hliníková slitina s povrchem Gilnisil písty kované,
pístní kroužky 2 + 1 stírací max. výkon 34 kW ( 46 k ) @
6.600 ot/min max. moment 57 Nm @ 3.000 ot/min mazání tlakové,
zásoba oleje v motoru chlazení vzduchem plnění 2x karburátor
Dell'Orto PHBH 30 zapalování elektronické digitální Magneti
Marelli Digiplex 25
Přenos
síly: Spojka suchá, 1 disk, mech.ovládání převodovka
oddělená, 5-ti stupňová sekundární převod kloubovou hřídelí
Podvozek:
Rám z kompaktních z ocelových trubek, přední odpružení teleskopickou
Marzocchi 40 mm, vzadu 2 nastavitelné hydraulické tlumiče,
přední kotoučová brzda Brembo s čtyřpístkovým třmenem 320mm,
opletené brzdové hadice, zadní brzda kotoučová 260 mm s
dvoupístkovým třmenem, přední pneu 100/90 - V18 zadní 130/90
- V16
Rozměry:
Výška sedla 770 mm, rozvor 1482 mm, Délka/šířka/výška -
2410/940/1130 mm, výška řidítek 1130 mm, suchá hmotnost
182 kg, objem palivové nádrže 14l ( rezerva 4 l ), průměrná
spotřeba paliva v testu 6,9 l (na 100 km)
Cena:
230 000,-
Motor |
|
Brzdy |
|
Podvozek |
|
Pohodlí |
|
Výbava |
|
Zpracování |
|
Cena |
|
Náš
dojem |
|
|
 MotoGuzzi,
tak to je značka na kterou jedni nedají dopustit a druzí vůbec
nechápou, jak je možné, že se ještě drží na trhu. Pravdou je,
že Guzzina měla již několikrát namále a stála na pokraji propasti
krachu. V současné době se jí ale díky Aprilii začíná blýskat
na lepší časy. Je to pochopitelné. Naši šikmoocí konstruktéři
motorek spolu asi chodí do hospody na saké a probírají družně
svoje další vývojové kroky. Mašiny ze země vycházejícího slunce
se pravděpodobně z tohohle důvodu podobají jedna druhé jako Japonec
Japonci a i přes nejnovější  technické
finesy začíná být s japonskou proveniencí dost nuda. Naopak Italové.
Jejich design a technika začínají hrát v Evropě prim, a není se
čemu divit. Když se podíváte na nové modely od Benelli, Aprilie,
Moto Guzzi či Ducati a srovnáte je s konkurencí pochopíte, že
styl je styl.
Guzzi
není letec, je to stylař:
 Každý
výrobce motorek vyrábí stroj, který je určen pro novice na dvou
kolech. Nejinak to má ve výrobním programu nastaveno i Guzzina.
Tím začátečnickým modelem je zde Nevada 750 ie. Je to nápadný
stroj ve stylu custom kterému pochopitelně nechybí ani specificky
uložený motor. Je pravda, že k tomu, aby člověk mohl začít jezdit
na Guzzině, je potřeba mít styl. Není myslitelné aby si tuhle
motorku koupil někdo kdo není motorkář a tak je to pro začátečníky
poněkud složitý start. Totiž, většině řidičů motorek trvá dlouhou
dobu, než se z nich stanou motorkáři  a
někteří toho nedosáhnou do konce života. Stejně je to s Moto Guzzi.
K tomu, aby ji jezdec ocenil a mohl jí milovat, což MG bezezbytku
vyžaduje, musí motorkář ujít a ujet nějakou tu cestu. A to ji
právě dělá charismatickou. Dost těžko potkáte Guzzistu, kterej
si na motorkáře jen hraje. Většinou je to ortouš.
Na Nevadě je všechno vytvořeno tak, aby jezdec měl k dispozici
všechno co potřebuje a je to uděláno s precizností, která se jen
tak nevidí. Hned po usednutí na motorku máte pocit, ja ko
byste na ni už mnohokrát jeli. Vše funguje lehce a je radost se
s motorkou proplétat mezi auty a ještě lepší s ní je šněrovat
zatáčkami okresních silnic. Motor má bublavý zvuk dvouválce a
na svůj objem neobvyklou sílu. Karburátorům Dell`Orto definitivně
odzvonil umíráček a srdce motorky je vybaveno stříkačkou. Pátá
rychlost, která je zároveň i rychlostí poslední, má dost síly
téměř ve všech otáčkách a motor zvládne na nejtěžší převod i nemilosrdné
podtočení. Pokud se rozhodnete pro rychlou jízdu, tak i zde může
Nevada sloužit. Necháte-li ji trochu místa k rozjezdu, vytřepe
se  ručička
tachometru až k hodnotě 170 km/h, což je pro stroj tohoto stylu
rychlost dostatečná. Samozřejmě, že dvouválec tohohle objemu není
žádný divoch, musíte mít ale při svezení na paměti účel a styl
biku. Trochu zvláštně může působit převodovka se suchou spojkou,
která potřebuje stejně jako u BMW, trochu citu a cviku. Aby jste
se ale nemýlili, neutrál najdete i při první jízdě naprosto spolehlivě
a bez problémů. I podvozek je ukázkou slušného chování. Za žádné
situace není cítit jakákoli nervozita, natož nestabilita stroje.
Snad jen při přejíždění  nerovností
bylo zadní odpružení poněkud tvrdé a to i když bylo nastaveno
tak, aby se motorka zase příliš nehoupala. Můj názor je, že je
to daň Kardanu, o kterém by jste jinak ani nevěděli. A to by byla
škoda, protože tohle bezúdržbové zařízení ocení snad každý. Brzdy
zde zastupuje vpředu jeden kotouč a čtyřpístkový třmen Brembo.
Brzdí skvěle a opravdu to neříkám jen tak. Brzdí to prostě super.
Určitě velký vliv na tak dobrý brzdný účinek mají pancéřové hadičky
brzd, které jsou na motocyklu už v sérii. Vlastně mi spíš není
jasné, proč se kovem  oplétané
hadice nedávají i na supersportovní motorky. Hlavně, že jsou teď
v módě radiální třmeny a další výkřiky motorkářské mody. Zklamáním
byl pro mně posez na stroji. Což o to, sedačka je pohodlná a kvalitní,
ale stupačky máte příliš pod sebou. Je to asi stejný pocit jako
sedět na nízké židli. Jezdci vyšších postav potom vypadají na
motorce trochu komicky. Palubní desky se týká druhá výtka. Je
krásně navržená, přehledná a má i dost funkcí. Nechybí ani hodiny
či teploměr, ale ouha, jakmile vypnete zapalování a znovu ho zapnete,
objeví se display vždy základní počítadlo kilometrů. Já vím, není
to nic na čem by svět stál, ale kdo to má furt přecvakávat. Co
dodat, všechno ostatní je v pohodě. V zrcátkách vidíte kupodivu
dozadu a neprohlížíte si toho ramenáče co na ní jede, svítí to,
bliká to, troubí to. Vše co by člověk čekal od motorky v 21. století.
Kdo
by u cruisera čekal takové jízdní vlastnosti...
 Při
jízdě vás nejvíc překvapí posaz, chvíli hledáte správné místo
pro svou řiť a potom, když pořádně zapadne do polstrů a zařadíte
jedničku, tak teprve potom můžete pořádně otočit heftem a vyrazit.
Necelých padesát koníků vám sice ruce z kloubů nevytrhne, ale
zátah je slušný. Motorka se na úzkých gumách dobře ovládá, i když
pro nás, co jsme zvyklí na pořádný balóny, při pomyšlení na ty
užovky mrazí v zátylku, nebo v rozkroku. Jak koho. Potom už jen
svižně letíte po klikatých okreskách našeho kraj e
českého a zbývá kotel času ke kochání a vychutnávání jízdy. Tahle
motorka je jako dělaná pro narychlo svolané výlety. Sbalit pár
nejnutnějších věcí a jedem. Roštěnku můžete buď přibalit a nebo
sbalit až cestou. Come on Barby let`s go party. Pohodovej bike
pro pohodový jezdce.
Konečně už si hodně motorkářů uvědomilo výhody nekapotovaných
motorek, shrnete li je do jednoho slova, bude mít devět písmem.
Zábavnost. Je to stejně důležitá vlastnost jako výkon, krouťák
nebo centralizace centra centrálního bla,bla, bla... Protože MotoGuzzi
není ten stroj za kterým se laik (rozuměj děvče) otočí, dělala
mi nějakou dobu starosti moje Image. Znervozňoval mě můj nedostatečně
velkej pupek, bezvousá tvář i málo ležérní jízdní pozice. Nebudu
vás ale napínat, dopadl jsem dobře. Motorka buď přešla bez povšimnutí
a nebo, což bylo častěji, sklízela nefalšovaný obdiv a řekněte
sami, když máte super motorku musíte se k ní hlásit a trochu se
ohřát na výsluní jejího úspěchu.
Co
dodat:
 Moto
Guzzi Nevada 750ie je zvláštní motorka. Jak je na tom se vzhledem
nechám na každém dle jeho gusta. Každopádně je funkčně a užitně
na té nejvyšší úrovni a v dané kategorii hraje jistě prim. Když
k tomu člověk přičte obrovskou dávku individuality kterou motorka
disponuje a cenu v základu, je to paráda. Mimo to výrobce samozřejmě
nabízí širokou nabídku příslušenství – kufry plastové i kožené,
čelní štíty, padací rámy, tankbagy apod.
|