Nevím
už přesně kolik má podle pohádkových zákonitostí drak srdcí, rozhodně
je to ale docela velká příšera a tak musí mít jistě srdce obřích
rozměrů. Možná tedy konstruktéři Hondy mají ve svých laboratořích
ukrytého nějakého toho japonského draka a rozhodli se použít jeho
technologii do motorky. Výsledkem je Honda VTX, která nejen že
má srdce dračích rozměrů, ale také je v něm oheň dračí.
Text:
Kevin
Foto: Radim

VTX 1800
Motor:Čtyřdobý
do V kapalinou chlazený 6-ti ventilový dvouválec SOHC,
vrtání x zdvih 101 x 112mm zdvihový objem 1795 ccm, kompresní
poměr 9 : 1, elektronické vstřikování paliva s automatickým
sytičem, největší výkon 78,9kW (107k) při 5.000 1/min, největší
točivý moment: 163 N.m při 3.000 1/min, počítačem řízené
digitální tranzistorové zapalování s elektronicky řízeným
předstihem zážehu, dvě zapalovací svíčky na válec, elektrický
startér
Přenos síly: pětistupňová
převodovka,
sekundární převod karanem
Podvozek: vpředu teleskopická
vidlice typ upside-down o průměru 45 mm, zdvih 130 mm, vzadu
dva konvenční tlumiče s 5-ti stupňovým nastavitelným předpětím
pružiny, zdvih 100 mm , brzda vpředu dvojitá kotoučová s
průměrem kotouče 296 mm s třípístkovým brzdovým třmenem
a destičkami ze zpékaného kovu, kombinovaný brzdový systém
CBS, vzadu kotoučová s průměrem kotouče 316 mm s třípístkovým
brzdovým třmenem, přední ráfek 18" litý ráfek z hliníkové
slitiny, zadní ráfek 16" litý ráfek z hliníkové slitiny,
pneumatiky vpředu 130/70R18, vzadu 180/70R16
Rozměry: (D x Š x V)
2 456 x 932 x 1 128 mm, rozvor kol 1 715 mm, výška sedla
693 mm, světlá výška 130 mm, hmotnost bez náplní 320 kg,
objem palivové nádrže 17 litrů
Cena: 589 000 Kč
|
Až
někdy budete mít možnost usednout na okovaný hřbet Hondy VTX ,
neměli by jste zaváhat, šance zažít podobný pocit se už totiž
nemusí opakovat. Opravdu žádný stroj vám nabídne tolik výkonu
a hlavně tolik točivého momentu jako právě Honda VTX ato není
zdaleka všechno. Obdiv a posvátná hrůza, kterou tenhle stoj
budí v kolemjdoucích, také není vůbec k zahození a velice příjemně
polechtá vaše motorkářské ego. Ze zvuku vycházejícího z tlumiče
výfuků naskakuje husí kůže a to i pře sto,
že splňuje všechny evropské hlukové limity. A víte proč to všechno
tak je? Je to jednoduché. Vkaždém ze dvou válců týhle motorky
se zdvihá a zase klesá hrnek o objemu 900 ccm., což pro špatně
počítající motorkáře znamená
obsah motoru plných 1 800 ccm! Větším spalovacím prostorem disponují
snad jen lodní motory. Proto není divu, že dojde-li na měření
kroutícího momentu, dosáhne hodnoty 163 Nm při 3 000 ot./min
a výkonu 107k při 5000 ot./min, což je opravdu pořádná porce,
vezmeme-li v úvahu, že podobné stroje
jiných značek s dvouválci do V s objemem okolo 1500 ccm disponují
výkony okolo 60 koní. Kromě toho všeho ještě VTX čumily ohromí
svou extrémně dlouhou a nízkou stavbou. Zaujmou i aerodynamicky
čisté proudnicové linie nádrže (17 l) a zadního blatníku. Výrazný
je taky přední světlomet protažený proudnicově v jakýsi štítek
a předlouhý výfuk, jehož jediný díl zvící pořádné roury od kamen
daleko přesahuje za zadní kolo. O čistotu výfukových plynů pečuje
řízený katalyzátor spolu s emisním systémem HECS3 a systém přídavn ého
vstřikování vzduchu, které ovládá řídící jednotka CPU. Při pomalejší
jízdě a při otáčení oceníte jistě nízko umístěné sedlo ve výšce
pouhých 693 mm, ze kterého určitě každý dosáhne pohodlně na
zem. Prodloužený rozvor zase napomáhá stabilitě v rychlostech
povolených mimo město
a na dálnici. Jízdní poloha definovaná rozmístěním řídítek,
stupaček a sedla přímo vybízí k bezstarostné jízdě. Kola jsou
velmi efektní z lehkých slitin. Přední je vedeno vidlicí upside-down,
zadní kyvnou vidlicí s klasickým stereo odpružením. Zpomalení
320 kg těžkého stroje mají na starosti 3 kotouče a brzdy
Nissin spolu se systémem CBS. Přes veškerou techniku mají ale
brzdy s mohutným strojem dost práce a brzdí přeci jen trochu
méně, než by bylo pro tento motocykl ideální. VTX má také mnoho
nový ch
technických fines a také několik konstrukčních primátů. Například
nový vidlicový dvouválec je vybaven největšími ojnicemi a válci,
které kdy Honda vyrobila. Kovaný ocelový klikový hřídel o hmotnosti
15,5 kg využívá našroubované protizávaží, díky kterému je o
50mm kratší a o 3,3 kg lehčí než běžná jednodílná konstrukce.
Tři ventily na válec za jišťují
optimální proudění směsi a dvě tenké iridiové zapalovací svíčky
na válec podporují účinné spalování v celém rozsahu otáček.
O zásobování motoru životodárnou směsí se stará vysokotlaké
programovatelné
vstřikování paliva PGM-FI, digitální elektronické zapalování
a vzduchový filtr o objemu 4,5 litru. Dvě tělesa škrtících klapek
s hrdly o průměru 42mm potom dodávají vzduch ke dvěma speciálně
navrženým palivovým vysokotlakým vstřikovacím tryskám. Dvanáct
přesných otvorů na jednu vstřikovací tr ysku
vytváří jemně atomizovanou a vysoce hořlavou směs paliva pro
optimální efektivnost a hlavně výkon. Možná že i díky novým
technologiím jsou jízdní vlastnosti korábu VTX lepší než bývá
u chopperů zvykem. Do zatáček se stroj vede tak dobře, že ať
už milujete jakkoli pomalou jízdu br zy
vám začnou vadit příliš nízko položené stupačky, se kterými
budete neustále dřít o asfalt. Také zátah obrovského motoru
je velmi pohodlný při předjíždění a také vám téměř úplně odpadá
potřeba častého řazení. Co víc dodat či vytknout? N evím,
snad jen pedál brzdy je poněkud nešikovně posazen a nutí vás
mít pravou nohu v trochu nepřirozené poloze. To je však u stroje,
který při prudkém otevření plynové rukojeti na první rychlostní
stupeň spontánně začne spalovat zadní gumu vskutku ten nejzanedbatelnější
detail.
|