Nic
nemusí být jak se zdá a také motorka se nedá soudit na první pohled.
Příkladem je Kawasaki Kuby Vetešníka, který na ní provedl tolik
úprav, že je nemožné, aby člověk všechny na první pohled odhalil.
Je to těžké právě proto, že Kuba dal svojí motorce mimikry sériového
stroje.
Text:Kevin
Foto:Kevin

Kawasaki
ZXR 750-900
Motor:
Kapalinou
chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec DOHC, 16 ventilů, objem
899 ccm, největší výkon 139 k při 10 645 ot/min, točivý
moment 101 Nm při 8961 ot/min, kompresní poměr 11.5:1, vrtání
× zdvih 73 × 53.7 mm, 4 karburátory Keihin s průměrem difuzoru
38 mm, zapalování digitální tranzistorové
Přenos
síly: Převodovka šestistupňová, spojka v olejové lázni,
sekundární převod O-kroužkovým řetězem
Podvozek:
Rám dvojitý páteřový z hliníkových slitin vyztužený v oblasti
motoru, přední odpružení teleskopickou vidlicí typu upside-down
s nastavitelným předpětím a průměrem kluzáků 45 mm a zdvihem120
mm , vzadu kyvná vidlice z hliníkových profilů s nastaviteným.
předpětím pružiny monoshock a zdvihem 68 mm, přední brzda
dvoukotoučová 296mm dvoupístková Tokico, zadní brzda kotoučová
240mm jednopístková Brembo, přední pneu 120/70 ZR17, zádní
pneu 190/50 ZR17
Rozměry:
Výška sedla 805 mm, rozvor 1435 mm, suchá hmotnost 220 kg,
objem palivové nádrže18 l, průměrná spotřeba paliva v testu
7,2 l (na 100 km), maximální
rychlost 300 km/h?
Cena: 150 000,- Kč,
k prodeji na tel.: 482 317 405 |
 Možná
jste už po nějaké nebezpečné situaci na motorce přemýšleli o tom,
co by se stalo kdyby… Neštěstí ale nechodí po horách a tak nehoda
přišla zcela nečekaně. Rychlá pravá zatáčka, kolo podkluzuje a
je tady pád. Věci kolem se pohybují neuvěřitelně rychle a svodidla
jsou příliš vysoko. Mimochodem, všimli jste si někdy, že slou pky
svodidel jsou od sebe sotva metr? Asi ne, ale je to dost nepříjemná
věc. Pak přijde náraz, prudká bolest, bezvědomí, nemocnice a verdikt:
Amputace pravé nohy nad kolenem! Je to hrozná situace a většinu
z nás by takováhle událost zlomila a na motorku by nikdo normální
nejen nesedl, ale ani nepomyslel. Ne tak Kuba. Katastrofický scénář,
který jsem vám tady totiž popsal, se K ubovi
před téměř devíti lety skoro přesně stal, ale on se vrátil do
sedla svého Road Runera. Jako dlouholetý šefmechanik liberecké
Kawasaki měl o novém stroji rozhodnuto předem, ale desítky úprav
ještě ležely Kubovi v hlavě. Nejprve bylo nutné přizpůsobit stroj
novému handicapu těla. Na všechno se samozřejmě nedalo přijít
předem a tak byla motorka celou novou sezónu ve vývoji. Potom
přišel samotný stroj, protože taková věc jako je "sériová sedmsetpadesátka"
nemohla Kubasakiho uspokojit a pak přišel nápad vyměnit motor…
Trocha techniky
 Pokud
se Kawě kouknete trochu pod sukni přejde pomalu váš údiv v úžas.
Úpravy by se daly rozdělit do dvou kategorií, na úpravy nezbytné
pro jízdu bez pravé nohy a na tuning stroje jako takového. Nejnápadnějším
rozdílem proti sériovému stroji jsou kapoty. Monopost s dvěma
čočkami místo světel neupoutá zase tolik poz ornosti
pokud se mu nevěnujete pod drobnohledem. Obě přední světla je
možno naprosto přesně seřizovat pomocí jakýchsi pák a hrazdiček,
ve kterých jsou oba světlomety umístěny. Zcela nová palubní
deska, které vévodí otáčkoměr a digitální tachometr, s magnetickým
senzorem ukrytým u prvního kolečka sekundárního převodu. Tlumič
řízení je stejně samozřejmý jako opancéřované hadičky brzd a
laděný tlu mič
výfuku. Další úpravou, která je vidět jsou brzdy, zvlášť potom
brzda zadní, kde je použit třmen Brembo a bylo proto nutno předělat
celé uchycení. Dále již musíte být pozorní. Místo prvé stupačky
je klipsna, jakou může vidět u cyklistů, podložená gumovým silentblokem.
Na levém řidítku je vidět páčka zadní brzdy spolu s rozdělovačem
tlaku a pístkem, který tlačí na  kapalinu,
takže odpadá brzdové lanko. Pod pravým řidítkem překvapí tři
lanka zakončená hliníkovým kroužkem. Všechny jsou Kubovými služebníky
a usnadňují mu jízdu nebo přesněji řečeno rozjíždění. První
slouží ke sklopení bočního stojánku před jízdou. Je to nutné,
protože když máte pravou nohu v klipsně, těžko budete na levé
noze s tát,
zaklapávat stojan a ještě řadit jedničku. A k tomu právě slouží
druhé táhlo. Po jeho zatažení se zařadí první rychlostní stupeň
a nezbývá než vyrazit. Pokud se ptáte k čemu slouží třetí lanovod,
je odpověď stejně jednoduchá jako otázka. Po příjezdu domů totiž
musíte taky nějak sesednout a k tomu je zapotřebí uvolnit pravou
nohu. Táhlo vám to umožní. Potom už j sou
na stroji jen dvě úpravy, které nejsou sice vidět, ale stojí
opravdu za to. První z nich je vyztužený rám v oblasti motoru
a třešničkou na dortu je motor. Kubovi totiž přišla sedmsetpadesátka
příliš slabá, nechtělo se mu zbytečně motor ladit od extrémního
výkonu a snižovat tak jeho životnost. Vzal tedy jednoduše motor
z Kawasaki ZX9R z roku 97 a naimplantoval ho do svojí sedmpade,
která má v rodném listě uveden rok 1993. Zajímavé je, že se
na brzdě ukázaly k motoru jako nejvhodnější nejen karburátory
z ZX7R, ale i zapalování a svody z téhož stroje.
Jízda
na hraně
 Motorka
se po všech úpravách mnoho nezměnila, což bylo účelem celého
tuningu. Vedení je stále stejně jednoduché s klasickými neduhy
ZXR z roku 93, kterými jsou například mírná nechuť do náklonů.
Zkrátka, dětské nemoci, které řeší tlumič řízení nebo dobrá
volba pneumatik. Diametrálně rozdílná je samozřejmě reakce na
plyn. Síla motoru se projevuje v každé zatáčce a při každém
zrychlení. Vždyť také  naměřený
výkon 139k při 10 645 ot./min. a točivý moment 101Nm při 8961
ot./min. je na motoru opravdu dostačující. Rozdíl je také
v brzdách a to hlavně v brzdě zadní. Brzdič byl vyměněn hlavně
proto, že palcem levé ruky nevyvinete takovou sílu jako nohou
a tak byl potřeby dokonalejší systém než u sériové motorky.
Povedlo se, zadní brzda se dá výborně dávkovat a propůjčuje
svým umístěním jezdci pocity závodníka GP.
S
odvahou
 Co
dodat, k odvaze, odhodlání a k lásce k motorkám, kterou Kuba
Vetešník má. Jen málokdo z nás by dokázal to, co on, ať již
po stránce technické nebo lidské. To on by mohl, jako jeden
z mála, kázat a učit mladé motorkáře, co je to zodpovědnost
a láska ke dvou kolům. Místo toho ale Kuba zůstává tím skromným
a nemluvným člověkem, který místo planých řečí dokazuje svoje
kvality razantními činy.
|
|
|